• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dåligt ljud

pelle_andersson

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2025
Jag har en Dethleffs helintegrerad med JVC KV-AVX 746 bilstereo.
Det sitter 2 st högtalare fram vi rutan och 2 st högtalare bakom förar och passagerarstolarna.
Nu kommer det väldigt lågt ljud från de bakre högtalarna när jag spelar och när jag fadar allt bak så hörs ingenting.
Vad kan det bero på? Nån som vet vad felet kan vara?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Det kenjon menar med att de är parallellkopplade är att både fram- och bakhögtalare är anslutna till samma utgångar på stereon. Då kan man naturligtvis inte separera ljudet mellan dem. Se till att alla högtalare är anslutna till rätta utgångar.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det är tyvärr så att Dethleffs monterat ett 3-vägshögtalarsystem med delingsfilter på ett lite tokigt sätt. Likadant i vår...

I en halvintegrerad så sitter basen i dörren framför dig, och mellanregister och diskant uppe vid vindrutan.
Helintegrerade bestyckas med mellanregister och diskant på instrumentbrädan, och basen hamnar bakom stolarna vid golvet.
Med följden att ljudet blir helkasst.

Så enda rätta är att köpa nya högtalare, och byta dem.
Så man får fullregister bakom stolarna - och att man kopplar dem, som de skriver ovan - på rätt utgång.

Jag skall göra det själv, vilket år som helst.
Lycka till - och återkom gärna med resultatet när det är utfört :)

pelle_andersson

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2025
Japp, så har jag uppfattat det nu. Det som är lite konstigt är att jag inte kan hitta vart kablarna från bakgre basarna är dragna. Har du koll på det.
Det sitter genomskinliga kablar från basarna men det kommer inte fram några genomskinliga till stereon.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Alla högtalare borde vara anslutna till ett delningsfilter, eller troligen två stycken, ett för varje kanal, filtren är sedan anslutet till stereon.

Toppen