• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt blås....

F

F.d. 1539

Guest
Har provat min värmare under föregående helg och kunde konstatera att det blev mycket varmt o gott vid själva värmaren (Truma 55T) men vid de utblåshål som finns runtom i bilen kom ingen värme.
Har ni idéer om vad det beror på? Kan jag få det bättre på någotvis?

Camilla
 
F

F.d. 1539

Guest
Sv: Dåligt blås....

Jag tittade bakom kåpan och kunde inte se att slangarna inte satt på plats och fläkten funkar perfekt. Kan det vara för dålig eftekt på fläkten så den inte orkar" trycka" runt luften tror ni?

Camilla
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt blås....

Jag har monterat en extra fläkt på den slang som har den längsta vägen till utblåsen. Det blev en klar förbättring. Jag minns inte vad den hette men det var en Trumafläkt som var enkel att installera med en extern kontrollpanel med halv- och helfartsväljare.
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Dåligt blås....

Det kan også være en idè å kontrollere om det finnes noen skarver hvor slangen kan ha hoppet av. Vi hadde en Mc Louis tidligere, og der måtte vi demontere et panel i garagen, hvor vi fant en skarv der slangen va hoppet av.
Det medførte at det ikke kom varme frem til badrummet eller ved inngangsdøren.

Feilen fant vi ved å la varmeren stå på en god stund, og så følte vi oss rundt, og fant at det var veldig mye varmere enn normalt der hvor slangen hadde hoppet av.

Lykke til!
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt blås....

Det kan ju också vara något "annat okänt" som kommit in i slangarna. Jag hittade tygbitar i luftkanalen som gick upp till alkoven.
Ibland kan också små fingrar pilla in leksaker eller annat vid utblåsen.
Lycka till med letandet.

:yes::yes::yes:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt blås....

På min så var det samma symptom och det var fel i elektroniken i styrningen för motorn gick bara på "tomgång" och jag pillade isär panelen och brorsan som är elektriker kollade vilken komponent som var fel så den byttes .

Jag skrev om detta felet till en annan besökare och jag kommer att ta isär min panel igen ( för eran skull ;) ) för att skriva upp vilken del som var fel samt ta kort på den .
 
F

F.d. 1539

Guest
Sv: Dåligt blås....

Underbart med så många förslag på vad som kan fela. Jag ska ta mig en ordentlig genomgång av hela systemet i helgen. Kan ju bli riktigt spännande att följa upp alla era förslag och se om jag kan fixa problemet. Jag blir fantastiskt tacksam över bilder på komponenterna eftersom jag inte är van att hålla på med sånt här direkt. Man skam den som ger sig!

Mvh
Camilla
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt blås....

Kolla först och främst så motorn går på fullvarv för att runt kaminen så blir det ju varmt och gott av enbart strålningsvärmen .

När motorn går så kyler den ju även elementet lite så det inte blir för varmt , det är väl nästan på gränsen till brandfara av all den strålningsvärmen .

Är det stopp i ett utblås så skall det ju bli bättre effekt i dom som är öppna , är det något avbrott så kommer iofs luften försvinna ut där .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16671

Guest
Sv: Dåligt blås....

På min så var det samma symptom och det var fel i elektroniken i styrningen för motorn gick bara på "tomgång" och jag pillade isär panelen och brorsan som är elektriker kollade vilken komponent som var fel så den byttes .

Jag skrev om detta felet till en annan besökare och jag kommer att ta isär min panel igen ( för eran skull ;) ) för att skriva upp vilken del som var fel samt ta kort på den .

Jag har bytt mitt ''kort' nu men tycker fortfarande den är slö.....skulle vara kul att få se en som funkar bra ''live''.....

I Tyskland har dom ett utbytessystem och man betalar ca 1500 kr för ett nytt kretskort inkl installation ( är lätt att byta själv om man vill) I Sverige kosta samma kort ca 4000 kr :mad:

Så det vore kanon om du ville visa vilken del man byter......den lär väl max kosta en 50 lapp:)
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.430
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt blås....

Vi gjorde precis som Michael skrev; monterade en Trumafläkt på slangen under golvet så det blev bättre luftflöde.
Då fick vi bättre värme i den bakre delen + på toaletten.
Kostnad ca 1200:-

:) Carina
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt blås....

Så då har man åkt ut till husbilen för att ta isär enheten och bifogar då en bild på den som var trasig .

Det är den med 3 ben på och tar ni isär och köper en med samma värde som kostar ca 15:- så bör den gå sen .

Att vi på samma färd höll att på bli rammade så att det höll på att kosta oss livet är ju en annan story .
http://www.husbilsklubben.se/forums/t24858/

Visa bilaga 6932
 
Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest
Sv: Dåligt blås....

Av bilden kan man inte avgöra vad som döljer sig i den tre-armade komponenten.....en transistor.......eller en tyristor.....eller.....Lossa muttern och läs vad som står på komponenten. Beställ en likadan hos ELFA eller (billigare) hos BHIAB i Nyköping.

HBK-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 1539

Guest
Sv: Dåligt blås....

Det var nog jag som hade problemet med värmen. I helgen tog jag och tittade bakom värmaren och se..... där hade det hoppat isär!! Både slangarna och själva fästet på fläkten var lösa. Efter att ha gjort lite nya fästen och skruvhål sitter nu allt på plats och jag hade varmt och gott hela helgen.
Vill också tacka för ert stora engagemang i frågan!!

Camilla
 
Toppen