• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig värme på vintern

F

F.d. 52908

Guest
Hej.
Som de flesta vet går våra dieselmotorer "kallt" det gäller i varje fall min Fiat 04. Det har ju till följd att man kan få problem med värmen under färd på vintern. Är det någon som har testat att begränsa fartvinden genom att placera en skiva framför kylaren och därigenom höja motortemperaturen? Är nyfiken på om det fungerar eller om motorn rent av blir för varm och kan skadas.
/ Sören
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme på vintern

Nääråå, det fungerar, i o försig provade jag på våran 2.5 TDI cat, fungerade mycket bra, motortemperaturen låg omkring 80 - 85 grader, hade kvar skivan i vårast ända tills ute temperaturen kom upp till 18 grader +, inga problem, motorn blev alldrig för varm, (enligt min mening)
Lennart
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Dålig värme på vintern

Testade ifjol att täppa till "grillen" utvändigt på vår bil. Det fungerade bra motorn kom upp i temp betydligt fortare. Hade den på i våras tills det blev ca +10 och då märktes inte nåt av överhettning. Täppte till bara den övre öppningen, den undre kyler intercoolern till turbon så den fick vara öppen.
Ove.G
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme på vintern

Vi brukar dra för drapperierna mellan bodelen och bildelen under färd och då behöver fläktarna bara värma upp ett litet utrymme vilket innebär att bildelen blir varm och go, medans går man bak i bodelen så är det säkert 10 grader kallare under färd.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dålig värme på vintern

Vi upplevde att det drog kallt från bodelen och varmt från förardelen vilket var rätt obehagligt.
Eftersom vi har en alkovbil så kunde vi lätt placera en filt mellan madrass och sängram och filten hängande ner täckande öppningen mellan förar- och bodel.
Nu blev det en behaglig värme i förardelen och reglaget för värme kunde vridas ner till mittenläge.
Lite obehagligt var det när vi stannade och gick in i bodelen, där var det 8-10gr. Det blev dock snabbt varmt genom att sätta på pannan. Utetemperaturen var 4-5gr.
Vi märkte att filtens nederdel drog sig åt bodelen till så det bildas förmodligen undertryck i bodelen under körning. Har väl med ventilationen i bodelen och fartvinden att göra.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5593

Guest
Sv: Dålig värme på vintern

Hej,

Bra tester ni har gjort. Det är dags att fundera på om ni inte behöver värmeväxlare så att ni kan hålla rimlig värme även i bodelen under färd. Då kan man låta cirkulationspumpen gå på termostaten och ni använder värmen från motor istället för från pannan. Kostar en slant men ska man köra på vintern tror jag det är värt det.
Själv har jag bara nöjt mig med att starta säsongen tidigt runt mars och hålla igång fram emot okt/nov berorende på när det börjar bli dags för vinterdäck.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme på vintern

Hej MBpillos! Det här du nämner om värmeväxlare, gäller det också gasolvärme eller måste man ha vattenburen s.k Alde värmare?
Mvh Marita
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme på vintern

Hej jag brukar sätta för halva kylaren med en plastskiva detta fungera
för mig upp till 10+ grader och då kör jag max 110 kmh.
Har en Fiat 2,8 JTD motor
/Sören
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Dålig värme på vintern

Är det någon som provat med ett extra värme paket under tillexempel stolen som blåser värme bakåt i bodelen som får värmen från bilens kyl skulle vara kul å veta om motorns värme räcker för nåt sånt (var vanligt för i cheva vannarna satt under mittsoffan eller längst bak)
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme på vintern

Hej jag har ett extra värmepaket som är orginal monterat har gjort en kåpa med en slang som blåser bakåt i bilen fungerar bra.
Men det är ju inga problem att låta gasol pannan gå under körning.
/Sören
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Dålig värme på vintern

Man får ha gasolvärmaren på liksom kylskåp, bara man stänger av dessa vid infart till bensin (bränsle) stationer. Det räknas som öppen eld kolla vid infarter där finns skyltar med förbud! Annars är det bara att köra med värmen på..... ha de gott MoM
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Dålig värme på vintern

Hej
Tack för tipsen jag har fått. Min tanke var att få en högre motortemperatur och då kunna utnyttja värmeväxlaren. Läste ett inlägg att det var meningslöts att skifta termostat, och kom då att tänka på den gamla "gardinen" som fanns på 50-60talet, som man enkelt ändrade med en kedja från cupen. Har täppt för övre delen av grillen och uppnått en mindre förbättring.

Sören
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme på vintern

Är det någon som provat med ett extra värme paket under tillexempel stolen som blåser värme bakåt i bodelen som får värmen från bilens kyl skulle vara kul å veta om motorns värme räcker för nåt sånt (var vanligt för i cheva vannarna satt under mittsoffan eller längst bak)


Hej!

Vi har en Adriatik 2.3L 2007 års modell. Den har som standard ett värmepaket som är anslutet till motorn. Det är placerat under bordet. Kapaciteten är mycket bra och ger bra värme i bodelen under färd.

Fläkten har tre hastigheter och vi har aldrig behövt ha den på mer än ettan. Kör man iexempelvis i stan så orkar inte motorn att hålla värmen riktigt men så fort motorn får börja jobba ordentligt på landsvägen så stiger motortemperaturen upp till normal igen.

Detta gäller i utetemperaturer ner till minst -15 grader.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme på vintern

Stor skillnad till det bättre efter vi monterade en skiva framför Hela kylet.
Inte dikt ann, utan en bit framför så att vid ev. behov kan kylarfläkten ändå jobba.

Den "gamla" kylargardinen och dess tanke skall inte föraktas!:yes:
Vi kommer även ta in offerter på att montera en hederlig dieselvärmare som ett extra aggregat.:eek:

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Dålig värme på vintern

Inte fel om gasolen tar slut ?! Räkna med 15-20000 tusen om du inte gör nåt själv själv aggregaten börjar på runt 10 för de minsta .
 
Senast redigerad av en moderator:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Dålig värme på vintern

Hej!

Vi har en Byrstner I 710 G med vattenburen värme och vämeväxlare, vi har haft tillfälle att testa den vid - 10 gr, och under färd är det inga problem att hålla 23 gr, i hela bilen, det finns även en pump installerad så att vi kan värma motorn med gasol eller el om vi så önskar innan vi startar bilen på morgonen, detta går också via värmeväxlaren. Jag har inte monterat några skydd för kylaren utan temperaturen är normal på motorn vid landsvägskörning


Mvh

Bosse
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme på vintern

:mcride:OBS.OBS.tänk på att inte sätta för kylardelen som kyler insugsluften till TURBON.
du tappar grymt mycket effekt på motorn då.inte skadligt men man vill ju ha hästkrafterna tillhands.
annars är det rätt tänkt att motorn skall ha arbetstemp på ca 100 grader.
DS.spola rent cellpaketet som kyler insugsluften ibland,
spola från motorrummet sett och framåt,det finns säkert en hel del insekter o vägdamm som gör att du tappar effekt på laddluftkylaren.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme på vintern

Samma sak om man har en bil som gått några mil som kört ut lite oljedimma genom vevhusventilationen så samlas ju det i intercoolern och stryper flödet lite samt minskar effekten på den .
Det är ju rätt enkelt att göra rent den .
 
Toppen