• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig lukt i toa

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Kolfiltret räcker tyvärr inte för att ta bort tillräckligt.
Jag tror dock att det är stor skillnad på SOG I och SOG II. SOG I är som ett tunn matta, medan II är konstruerad som ett filter till en skyddsmask och betydligt större. Så länge som filtret inte är mättat eller med för mycket fukt är jag ganska säker på att det filtrerar alla organiska gaser. Men det gäller att stänga filtret när det inte används och byta i tid.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Hej:
Har själv inte testat OxyG men jag har köpt både Thetford, Dometic och andra tableter...
Kör numera med Biltemas Saneringstabletter, 10 st
Det funkar för min del.
För att undvika dålig lukt så får man tömma ofta och inte vänta till tanken har blivit fullt. Så gör jag i alla fall när jag är på camping, det är annat om man fricampar eller är mobil ... men då får man vara lite kreativ och gå på bensinmackar eller sånt när det går... :)
Ett SOG system kan vara bra om man har såna problem...men jag tycker det är lite för dyrt för det lilla den gör....
Hoppas att mitt svar hjälper något
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Inte för dem utanför bilen....
Har haft SOG i mina bilar 13 år, har aldrig känt någon lukt utanför bilen. Slipper att hålla på med en massa kemikalier för att få bort lukten i toautrymmet. Helt suveränt. Om man känner för det så kan man ju dra utsuget på taket, finns speciella ventiler för den lösningen.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har haft SOG i mina bilar 13 år, har aldrig känt någon lukt utanför bilen. Slipper att hålla på med en massa kemikalier för att få bort lukten i toautrymmet. Helt suveränt. Om man känner för det så kan man ju dra utsuget på taket, finns speciella ventiler för den lösningen.

Varför upp på taket om det inte luktar?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har haft SOG i mina bilar 13 år, har aldrig känt någon lukt utanför bilen. Slipper att hålla på med en massa kemikalier för att få bort lukten i toautrymmet. Helt suveränt. Om man känner för det så kan man ju dra utsuget på taket, finns speciella ventiler för den lösningen.
Min också 13-åriga erfarenhet från egna och andras bilar är en annan. Jättebra inne i toautrymmet, mindre bra för de som befinner sig utblåsets riktning när toaletten används. Trots färska kolfilter (SOG 1)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har också SOG utblåset över tak, har inte använt"kem" de sista 2 åren, det luktar inte värre utan kem än med kem är min slutsats, svarttanken rymmer bara 60 liter så det hinner inte bli nån årgångsskit, men lämnar man tanken i veckor så gäller det att starta SOG innan toabesök, annars kan kan man få smaka på odörer :msn_sick:
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Toppen