• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig lukt från gråvattentanken.

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Har problem med att det väldigt snabbt börjar lukta rejält illa från gråvattentanken. Lukten kommer upp via diskho och handfat.
Kan det vara nån luftning som inte funkar?
Bör man hälla något i tanken för att slippa detta, i så fall vad?
Hade inte samma problem i den förra bilen, det kunde också lukta om man inte tömde på några dagar, men detta kommer på ett dygn ungefär.
(Jag tömmer inget konstigt i tanken, bara tvål, tandkräm och lite mat/dryckrester från avsköljda tallrikar och glas typ.)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Det er sikkert ingen vatnlås som fungerer. Det lukter ille nede i tanken på alle husbiler, men vatnlås og propper hindrer lukten å komme inn i bilen.
Avlufting og overflow er normalt samme sak (rør/slange) som munner ut under bilen. Kan selvfølgelig bli tett i avluftingen.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Det låter ju lite märkligt eftersom bilen är helt ny, men jag får kolla lite.
När jag tänker efter SITTER det inget vattenlås i diskhon i alla fall, det är bara en slang rakt när till tanken. Har även problem med att det inte rinner ner som det ska därifrån heller, det verkar vara slangen som ligger helt horisontellt en sträcka, så när bilen inte är upp-pallad fram så måste vattnet rinna uppåt...

Finns det vattenlås modell mindre som passar till dessa smalare slangar nånstans tro?
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Fast det skulle ju vara trevligt att få bort lite av lukten ändå, finns det nåt man brukar hälla i tanken för att neutralisera lite?
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Är bilen ny då ska du bara åka tillbaka med den och få det fixat permanent med de rätta tillbehören.
Temporärt kan du ju göra som någon föreslog, gör ett liggande S med slangen.
Vad det beträffar lukter så upphör säkert dessa om du fixar vattenlåset. Att det skulle lukta utanför bilen verkar inte troligt, jag har i vart fall aldrig varit med om det. Det vanilga innehållet är ju diskvatten eller sköljvatten å de luktar ju inte särskilt mycket.
Så vida du inte häller surströmmingsspad i slasken:twitcy:eller liknande saker med frän doft.
Jag har en gammal husbil och jag brukar skölja ur tanken med klorinlösning på våren. Fyller upp tanken till en 3;e del sedan söker jag mig till en mindre trafikerad väg och bromsar/accelererar lite då och då så det skvalpar rejält i tanken.
Första gången jag gjorde det trodde jag det skulle bli stopp i avloppet av allt klägg som lossnade.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Det finns en annan tråd som handlar om fett i gråvattentanken, där jag skrivit några inlägg: http://www.husbilsklubben.se/forums/t49609/

Har funderat lite om det inte skulle vara värt att testa med kemtoavätska, de flesta innehåller aktiva ämnen som motverkar att dålig lukt uppstår.

Det negativa med det kan vara att miljöbelastningen blir lite större, så man tömmer tanken på rätt ställe.

Bäst är ju naturligtvis är det bäst om du får ordentliga vattenlås, om detta nu saknas.

//Tommy
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Vissst luktar det lite om det står diskvatten i tanken under en tid, om man inte är väldigt noga med att torka av all disk innan man diskar. Bäst är att tömma tanken ofta, men det kan ju vara svårt i Sverige. Jag brukar hälla en skvätt ättika eller vinäger i gråvattentanken, efter tips från detta forum, och tycker att det hjälper.

Birgitta
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Vad jag vet sitter det inte vattenlås monterade då dessa fryser sönder på vintern.... men det går ju att fixa med spolarvätska men bara man inte glömmer det..
 
N

nomad

Guest
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Jag använde Klorin några gånger och det ledde slutligen till att nivåmätaren visade fullt hela tiden (jag noterade att efter varje tillfälle så slog mätaren i taket men den brukade gå tillbaka efter ett tag), det var ingen rolig historia att riva ner tanken och göra rent givaren som är av typen fem spröt. Dessa var igenkläggade och tillsammans med Klorinet så blev klägget tillräckligt elektriskt ledande för mätaren att uppfatta tanken som full.
Thetford har produkter för att neutralisera lukt, själv skall jag prova ogräsättika (59 kr / 4 liter på Biltema) efter tips på forumet.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Hej vi häller i ättika med jämna mellanrum för att det skall sluta lukta, funkar för oss, har mer problem med att avloppsvatten tränger upp i duschen när tanken är fylld och det skalvpar runt när man kör, får väl leta upp plopparna till avloppen :)

Thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

På min gamle bil fikk vi bygget inn vatnlåsar hos SOG i Löf, samme type sitter som standard på vår nye bil. Disse tåler å fryse med vatn - kan gli litt fra hverandre is skjøtene, så på min gamle tok jeg en runde hver vår og presset sammen glidekoblingene. Trikset er en U som er laget av 25 mm PVC rørdeler - vinkler og rake rørstumper, uten lim! Riktig bygget tåler det godt å fryse flere ganger i løpet av en vinter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Om du får til en god S med 5 til 10 cm forskjell på øvre og nedre bukt så skulle det ikke kunne komme opp noe lukt i det hele.
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken.

Hej.
Häll i Kalciumnitrat, kallas även för salpeter.
anv bl.a till rimning av kött.
Yara (Hydro) har en registrerad produkt Nutriox.
Men det är samma produkt som du köper och häller i dasset i hb´n.t
Det är bara perfymen och färgen som skiljer.
Häll i lite av det i vasken och sploa i lite vatten.
Gör så varje gång du tömt.
Det är svavelväte som luktar. (luktar ruttna ägg)
Men kolla även vattenlåsen.
 
Toppen