• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig lukt från gråvattentanken

Bjösse

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2024
Har dålig lukt från gråvattentanken, finns det något vattenlås som är trasigt tro ?
Finns det något bra medel att rengöra tanken med ? Går det med klorin ?
Eller har ni något annat tips.

Björn
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

På våran gamla bil som inte hade vattenlås i avloppsslangarna så fick man ha proppen i , visst kan man få bort lukten från tanken men den kommer ju tillbaka .

Så antingen proppen i eller montera ett vattenlås mot lukt inne i bilen .
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

På vår bil vad jag kan förstå består vattenlåset av lite bakfall på slangen, har aldrig sett något annat i alla fall.
Men vad vi märkt är när vi kör med takluckorna i ventläget suger det till sig en makalös odör om vi inte tömt på några dagar, som är oundvikligt ibland.
Så stängda luckor med propparna i rekommenderas.
Glöm ej duschen.

P-zon
 

Bjösse

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

Jodpax använder jag dödar alla bakterier används i djurstallar finns där man köper hästgrejor, vidare är det miljövänligt vilket inte Klorin är.

Hur doserar du ? Har köpt det nu undrar bara hur mycket av vardera vatten / jodpax
ska man köra med det i tanken så det skvalpar runt ?
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

Efter tips här på forumet så använder vi ogräsättika. Fungerar fantastiskt bra :) När vi tömde efter ca en vecka i Italien (i värmen) så var vattnet helt klart och den enda lukt som kunde kännas var en svag doft av ättika.

Vi provade klorin en gång tidigare men det förstörde mätaren som sitter i tanken.

//Kicki
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

Jag har använt klorin både till att rensa dricksvattnet och avloppsvattnet. Men det är nog rätt som Kicki säger, det påverkar metalldelarna, så därför gäller: i med klorin/vatten och kör en sväng så det skvalpar i hela tanken, töm sen ut och skölj med rent vatten ett par gånger. Såpa är också ett utmärkt rengöringsmedel. För övrigt, till vardags, använder jag ättika i avloppet.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

Efter tips här på forumet så använder vi ogräsättika. Fungerar fantastiskt bra :) När vi tömde efter ca en vecka i Italien (i värmen) så var vattnet helt klart och den enda lukt som kunde kännas var en svag doft av ättika.

Vi provade klorin en gång tidigare men det förstörde mätaren som sitter i tanken.

//Kicki

Hej
Hur doserar du?
Den som biltema säljer är ju redan utspädd till 12%.

/Kenneth
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

En "Skvätt" (½ dl. ) med vanlig Ättiksprit från Ica funkar oxå helt ok!
Bara att hälla i tex. diskoho'n utlopp & spola med någon L. vatten, klart.

Dämpar i det stora hela de mesta gällande gråtankens lukt.
Självklart kan man som flera i tråden skriver även underlätta genom
att inte spola av disken utan istället torka rent porslin med papper innan diskning!

Mvh. Magnus
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

Har, efter tips här på forumet, också använt ogräsättika (billigare än ättikssprit) och det har fungerat helt perfekt.
En deciliter i en nytömd tank har räckt för att hålla stanken helt borta.
Rekommenderas verkligen!
 

repuls

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1445
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

Använd aldrig klor eller klorprodukter, dels är det inte nyttigt för kroppen dels tar det inte bort alla mikrorganismer som bl a orsakar lukt.
Föreslår att du använder FreeBact-20 för all tankrengöring, baseras på klordioxid (ej att förväxlas med klor). Blir verkligen kanonrent.
Kolla information på aquafix.se
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

Hej pà er alla,
Jag är personligen emot att använda klorin och använder istället ättika, 1 dl brukar räcka.
Vi använder det även till toan, 1 dl ättika + 1/2 dl sàpa och det fungerar perfeckt.
Det är (nästan) aldrig nàgon snuskig lukt i toarummet + att det är bra mycket billigare än de kemiska medlen.

Hälsningar fràn Dokkum !
:bye:


Har dålig lukt från gråvattentanken, finns det något vattenlås som är trasigt tro ?
Finns det något bra medel att rengöra tanken med ? Går det med klorin ?
Eller har ni något annat tips.

Björn
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Dålig lukt från gråvattentanken

Som den amatörḱemist jag är så blev jag tveksam till rådet att blanda såpa med ättika. Såpan är alkalisk och ättikan sur. När man blandar dom så blir ju det alkaliska i såpan neutraliserad av ättikan.

För att kolla hur det blir i praktiken så gjorde jag en blandning av lika delar av varje. Efter försiktig omrörning så uppstod det en vit, kletig massa i lösningen. När jag kände på den med fingrarna så visade det sig att den var mycket fet. Såpans tvätteffekt hade försvunnit helt. Kletet var jag tvungen att använda diskmedel till för att få bort från fingrarna. Och lukten av ättika hade försvunnit.

Experimentet bekräftade min tveksamhet, man ska inte blanda såpa med ättika i gråvattentanken eller toakassetten. Det blir varken rent eller bakteriedödande. Både såpans och ättikans effekter går till stora delar förlorade genom att de neutraliserar varandra.

Jag föreslår att man ska använda såpa och ättika var för sig istället.
 
Senast ändrad:
Toppen