Din laddning stämmer väl överens med blybatterier enligt mej.
Samt en dc/dc-laddare ger inte en högre ström (A) än utan, oftast lägre beroende på storlek såklart, oavsett batterityp.
Den optimerar bara spänningen till bobatteriet.
Borde inte min 30A dcdc laddare ge mer än 9-11A till ett 100AH batteri som är laddat till 65%.. ? Vet att när jag körde utan DCDC laddare så kunde vi få enbart några få ampere laddning ifrån generatorn via EBL blocket så det verkar inte vara att jämföra med en normal skilereläsetup.. Har utöver adrian en hemmabyggd renault trafic L2h2 campervan med ett skiljerelä och där får jag ju upp mot 70A laddström, har dock ingen smartshunt i den så har inte haft lite lätt att följa laddningen som jag har nu i adrian.
Vi har dock ingen modern smartgenerator vad jag vet (2011, eller byggår av bil 2010) och generatorn är ju på runt 110-140A iallafall så det är ju något i EBL eller på vägen dit som begränsar kraftigt. Har dessutom ganska konstig laddspänning ifrån generatorn efter en stund, så lågt som 13.5-13,6 kan jag läsa av i victron appen vilket med mina mått känns ganska lågt för en dum-generator så det kanske är den som börjar bli lite trött också.. Men när jag skaffade adrian så verkade det vara ett ganska känt problem att husbilarna över lag har ganska dålig laddning av bodelsbatteriet när man kör.. (vilket det ju inte borde vara om det är dumgenerator och vanligt skiljerelä) men men.. Nu är man ju sugen på litium snart annars hade jag nog byggt en ny skiljerelä-setup.
EDIT: Provade starta bilen igen nu när batteriet var nere på 70% enligt min smartshunt (original skiljerelä fortfarande aktivt) och då flög laddningen inledningsvis upp på 36A för att efter en liten stund sjunka ner mot 30-25A . Nu är batteriet på 74% och laddströmmen är på 15A och sjunker fortfarande. Är detta ett fenomen som skapas pga att skiljerelät fortfarande är inkopplat?
Kanske är min smartshunt också ställd lite för högt, ser endast 100% batteri när jag har 230V laddningen i bilen, annars är det högsta runt 94% när man stått med tex solpaneler och laddat en hel dag och det "borde" vara fullt.
Tråkigt om detta är "rätt" med tanke på batterisetup osv för då har ju DCDC laddaren varit en ganska dyr investering i förhållande till vad (hur många extra ampere laddning) man får för pengarna.
Edit: just nu 76% och 11,8A laddning.
Ska se om jag kan hitta rätt säkring till skiljerelät (om det inte var rätt innan då) och se om jag kan få maxladdning under längre tid än nu eller om det helt enkelt inte blir bättre.
tar litiumbatterier emot mer laddning ?