sandstroem
HBK Medlem
Har mätt upp laddningen via min Victron BMV shunt och är inte nöjd med vad de orginalmonterade laddarna ger. Installationen är EBL99K med tillsatsladdare LAS 1218-2 som är kopplad via EBL. Läser jag manualerna skall laddarna ge 18A var minus 2A som går till startbatteriet alltså bör det bli 36A - max 10%. Jag kommer inte i närheten av detta, tänkte först att det berodde på batterierna men nu har jag installerat nya Litium och det ser lika illa ut.
SoC ca 80% och 12V avslaget på panelen ger som mest 24,3A med båda laddarna sammankopplade, endast EBL ger 17,4A vilket är helt ok medan endast LAS stannar på urkassa 10,5A.
Mätningarna gjorde jag på enkelt sätt, tog endast ur säkringarna på elblocket, men jag lutar mot att LAS är defekt. Har någon erfarenhet av detta?
Hälsningar
Peter

SoC ca 80% och 12V avslaget på panelen ger som mest 24,3A med båda laddarna sammankopplade, endast EBL ger 17,4A vilket är helt ok medan endast LAS stannar på urkassa 10,5A.
Mätningarna gjorde jag på enkelt sätt, tog endast ur säkringarna på elblocket, men jag lutar mot att LAS är defekt. Har någon erfarenhet av detta?
Hälsningar
Peter