• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig glöd.

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej på er!
Jag vet inte om detta är rätt ämneskategori att ställa denna fråga men då får väl någon flytta den.Till saken!När vår husbil har stått still utan värme en vecka så slocknar inte"spiralen"på instrumentpanelen när jag skall starta.Jag får glöda flera gånger utan att den slocknar.Bilen startar när jag lessnar på att vänta och jag har nytt batteri.Är det fel på glödstiften eller på mig,detta kanske är vanligt förekommande så man kan strunta i det.När bilen stått inomhus eller är varm är det inga problem.
Anders.B:confused:
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Dålig glöd.

Har en Fiat 2,8 128 hp -99.
För det mesta lyser ingen spiral på instrumentbrädan, ibland kan den lysa en stund, verkligt irriterande. Det är väl något glapp nånstans.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dålig glöd.

:)Fiat 2006 2,8 146Hk
Anders

Tyvärr har inte kläm på just den motorn, men systemet med förvärmning(glödning) består i huvudsak av två komponenter en temp.givare och ett relä.
Men i ditt "case" misstänker jag nästan att det är den mekaniska delen dvs. reläet som har lagt av.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dålig glöd.

Har en Fiat 2,8 128 hp -99.
För det mesta lyser ingen spiral på instrumentbrädan, ibland kan den lysa en stund, verkligt irriterande. Det är väl något glapp nånstans.

Nog typiskt för fel på temp.givaren.;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig glöd.

decker - min erfaring etter 8 år med den motoren var at glødningen ble bare brukt når motoren var riktig kald - dvs. noen kuldegrader, mesteparten av året såg jeg aldri glødningen i bruk. Startet gjorde den alltid, lyste glødningen så burde en vente litt før en startet motoren.

Hvordan de nyere motorene på Ducato fungerer med glødning har jeg ikke erfaring med, dvs. jeg har 3Liter motoren i Iveco utgave og den er det også skjelden en ser noe glødning, men der er det andre forsinkelser fra en begynner å vri på nøkkelen og til motoren kan startes ;)
 
Toppen