• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig fart på spisen?

F

F.d. 30146

Guest
Hej på er!
När vi använder spisen så brinner lågan på båda "plattorna" dåligt. Det i stort sett "flämtar" i lågan. Att tex koka vatten är omöjligt, det är som att det inte är tillräckligt tryck i gasolen. Jag har nyfylld tub, och på vredet till spisen har jag "högsta effekt", men det brinner knappt. Nedanför spisen har jag "avlånga" vred, med dessa öppnas tillförseln av gasen till spis och gasolkylskåpet bl.a. Vreden är av typen "ett halvt varv på, och nästa halva varv av", de går alltså inte att öppna mer oavsett hur många varv man snurra vredet. Jag tror jag gör allt rätt, men lik förbannat "flämtar lågan" bara, eller gör jag något fel, alla svar mottages med största glädje.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Dålig fart på spisen?

Det " normala " med avstängningskranar är att om de står längs med röret så är de öppna och när de står på " tvärs" så är de stängda. Om det är öppet så får du gå på upptäckts färd och kolla så att inte tändsäkringarnas rör ligger mot skyddsplåten under spisen. Det är något att börja med.
MVH Bjarne
:mh4:
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Dålig fart på spisen?

Tack för snabbt svar.
Jag har kollat rören, och de ligger ej mot något. Förvisso är det svårt att exakt se, rören "viker" av nedåt på kylskåpet, men de rör jag kan se ligger inte emot någonstans, och om rören skulle ligga emot någon annanstans så är frågan- hur kan det påverka trycket?
Kan regulatorn påverka trycket?
Jag har förstått att vredet ska stå "längs med" rören, och då är gasen på, och följaktligen betyder det att om vredet står i andra läget så är gasen avstängd
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Dålig fart på spisen?

Har allt fungerat ok tidigare?
Om reduceringsventilen är gammal skulle jag byta den.
Ifall du redan bytt så kolla så den är på rätt 30 eller 50 (Äldre importerade Tyska bilar).

Vilken bil och ålder?
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Dålig fart på spisen?

Hej
Har bilen stått utan att det har varit en gasolflaska kopplad kan det hända att småkryp ( insekter) har slagit sig till ro någonstans i gasolsystemet och bildar en egen reduceringsventil.
Klas
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Dålig fart på spisen?

Om ditt kylskåp fungerar normalt så har du troligen rätt tryck på gasolen. De rör jag talar om sitter från tändsäkringen ( de små piggarna som sitter precis utanför brännaren) till vreden för spisen det är mycket smala rör med en vätska som utvidgar sig och öppnar för gasolen efter kranen.
MVH Bjarne
:mh4:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Dålig fart på spisen?

Jag ska kolla alla rör, men innan dess undrar jag hur jag ska veta vilket tryck regulatorn ska ha?
Jag har en Fiat duckato dethleffs från 89, och jag har ingen instruktionsbok att kolla i, men jag ska kolla på den regulator som jag har nu, förhoppningsvis är den felaktig.
Men innan dess, kom gärna med fler lösningar.
Tack alla ni
Vägkung med fru på Åland just nu
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Dålig fart på spisen?

Kolla typskylten på spisen och/eller kylskåpet. De ska vara märkta med 30 eller 50 mBar och då vet du vilken regulator som behövs!
// Göte J
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Dålig fart på spisen?

Nu har jag kollat märkningen på spisen, det står 30mbar. På regulatorn står det så här- kap 1kg/h. Ing Max 1200kpa. Utg 3kpa (300mmvp). SP 642 GPB1. 75-1-4.
Jag vet inte vad siffer och de olika bokstavskombinationerna betyder, och dessutom står det på slangen från regulatorn Max 20 mmbar. Ja inte vet jag, men jag hoppas på svar från er på detta eminenta forum. En sista fråga, om regulatorn är kass, vad brukar felet vara på trasiga regulatorer?
Inte för att jag tänker försöka laga den, jag är bara nyfiken.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dålig fart på spisen?

Om regulatorn är några år så skulle jag definitivt börja med att byta den. Ibland kommer lite olja med in i den som sätter stopp.
Den går inte att laga.

DSu måste änså börja någonstans så reduceringsventilen är bra att ha en ny.
 
F

F.d. 55395

Guest
Sv: Dålig fart på spisen?

Jag vet inte vilken bil du har men på en tidigare hymer hade jag samma problem det visade sig vara säkerhetsavstängning som satt i ena hörnet som locket tryckte ner den gick trögt o öppnade inte fullt efter uppsmörjning blev det full fart på köket. hälsn.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Dålig fart på spisen?

Hej på er igen!

Jovisst var det säkerhetsventilen som krånglade, jag provade med att "motionera" den, och jag provade även att smörja upp den med lite WD40, resultatet av dessa åtgärder hjälpte dock inte. Jag skruvade isär ventilen och fann en fjäder som inte såg så ut att må bra, jag bytte den mot en nyare/styvare, och efter det fungerar spisen som den ska.

Jag vet inte vad ni tycker om min metod, så kom gärna med åsikter, jag kan köpa en ny, men tycker det är onödigt då den fungerar som den ska.

vägkung
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Dålig fart på spisen?

Hej igen!

Spisen fungerade bra vid ett par tillfällen, och nu är det som innan bytet av fjäder.

När jag skruvade loss ventilen kunde jag se att det satt en en liten "mässigns-skål" som ska stänga tillförsel av gas när man trycker ner ventilens "stång" i mitten på ventilen, i skålens fördjupning bottnade den fjäder som jag nu har bytt ut, men eftersom jag satte dit en styvare fjäder, kommer då inte skålen att tryckas nedåt och förhindra gasolen att komma fram med rätt tryck?

Om min teori stämmer, är det då gasens tryck som får "skålen" att tryckas uppåt så att tillförseln av gas blir "bättre"?

Svårt att förklara det här, men jag är helt övertygad att ni forumsmedlemmar förstår vad jag menar, annars får ni gärna återkomma med kompletterande frågor.
Vägkung
 
Toppen