• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig Diesel

Johnny&Lisbeth

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16822
Medlemskap
2023
:confused:Vet någon om det är likadan diesel i Danmark som i Tyskland?
Den i Tyskland är ju bättre då bilarna drar mindre
 
Senast ändrad:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Dålig Diesel

Hej, vi fick för någon månad sedan ett brev från Statoil där de skrev att de försöker få tillstånd av svenska staten att försälja denna europadiesel och sade då även om så blev fallet så skulle priset automatiskt sjunka med ca 30 öre liter. Jag ser fram mot att även vi svenskar får tillgång till denna diesel för jag märker en stor skillnad på både gången och förbrukningen.
Vad jag kommer fram till så är det bara vi i Sverige som har denna "dåliga" diesel och förmodlingen någon i Bohuslän som känar bra på denna affär...
Kjelle
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Dålig Diesel

Hej!

Det är riktigt att vi säljer en annan diesel än övriga Europa. Vår ska vara renare än den andra. Med ökad försäljning av diesel-fordon i Sverige leder detta till brist på detsamma. Det är grunden till vårt höga diesel-pris (förutom skatterna förstås) (notera dock att bensinskatten är högre än dieselskatten). Om vår diesel har lägre energiinnehåll vet jag inte. Jag skulle dock inte tro det, för då skulle vål inte den vara något bra miljöval. Någon i klubben kanske vet mer om detta.

MVH

Home-car
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Dålig Diesel

Hej!

Intressant artikel. Det blir allt mer uppenbart att svensk miljödebatt är skev. Den är enfrågestyrd och ser inte till helheten (läs - styrd mot skatteintäkter till staten).

MVH

Home-car
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Dålig Diesel

Vi var i Tyskland för 3 veckor sedan. Där kostade dieseln ca 1 kr mindre! än 95 oktan. Alltså den prissättning som borde gälla om det inte vore som så att svenska dieseln (som har någon promille mindre svavel men ca5% rapps) är en bristvara för det finns bara 5 raffinaderier som gör denna avart. EU dieseln är som bekant från andra trådar bättre än den svenska när det gäller energi innehåll och bilen blir starkare och drar 3-9 % mindre soppa. Skriv på Statoils namninsamling för att vi skall få EU dieseln! Hälsningar Hasse
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Dålig Diesel

Hej, jag har just skickat artikeln ovan till statsministern och miljöministern, har tidigare tillskrivit dem i denna fråga men svaren lyser med sin frånvaro, men varför ge sig.
Kjelle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig Diesel

Någon som vet vilken diesel som finns i Norge?

Eurodiesel er det normale, selv om det finnes endel B5 - selskapene kan blande inn opp til 5% biodiesel uten å gi noe signal om dette. Vinterstid så er det normalt med en innblanding av petroleum for å få lettere start.
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Dålig Diesel

Jag har postat länken innan men här kommer den igen :)

Om svavelfri europadiesel:
Statoil
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dålig Diesel

Var hittar man Statoils namninsamlingslistor, på nätet eller på en Statoil-station?

Under tiden jag letade kom länken, Tack
 
Senast ändrad:
Toppen