• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig bild i Back kameran..

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Upptäckte idag när jag skulle back ut från gården att det var väldigt dålig bild, gick ut och så att det var fukt på kameran invändigt vid linsen.
Är inte kamerorna vatten tätat`?
Är det bara att köpa en ny kamera?
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bild i Back kameran..

Bara att byta.
Själv bytte jag min för en månad sedan. Monterade den förra året i maj. Såg kondens på hösten öppna den och den tätningen ger jag inget för. Sluta med att det blev kortslutning i kameran. Är nog så att man får vad man betalar för. Jag gav runt 1000kr inkl skärm. Den nya kameran tätades i alla synliga skarvar skruvhuvud och runt glaset framför linsen. Så får vi se om det håller tätt.
Annars har snålheten bedragit visheten igen:mad:.
Jörgen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Dålig bild i Back kameran..

Hej...Läs vad Grillmaister skriver....:yes:Köper man billigt skit så håller det inte i all evighet...Tänker köpa T28-39B på Kama Fritid...Kan det vara något..?
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Dålig bild i Back kameran..

På min kamera finns uppvärmning, så om backen läggs in och man väntar en liten stund skall ev kondens (på utsidan får man förmoda) försvinna. Har inte testa det, och det känns som om man kan få lite konstiga blickar om man lägger in backen och står kvar.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Dålig bild i Back kameran..

kan man inte klara sig utan sånt krafs ? hur gjorde folk när de backade innan ? det är väl ändå inga 24 met ni har ? ?:wideeyed:

Håller inte alls med. Borde vara lag på backkamera likaväl som på backspeglar. Då man manövrerar en husbil på en campingplats där barn leker helt fritt är backspeglarna värdelösa. Skulle aldrig falla mig in att flytta bilen bakåt utan att vara 100% säker på att det är fritt. Det gäller även om jag har en bil som är kortare än 24m.
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bild i Back kameran..

Har inte det att göra med vilken frekvens som kameran sänder på??.
Eller kopplar man in kameran på någon sändare?? Har du inte möjlighet att skaffa samma kamera igen. Och täta den ordentligt före montering
Min är med kabel och det var inga problem att få tag i en ny kamera.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bild i Back kameran..

Kameran jag har är köpt i tyskland av förra ägaren, tror du att de kan ligga på olika frekvenser, när skärmen är på så kan jag ibland få in bilder från verkstäder torg osv... tror att den ligger på vanliga trådlösa bandet 2.4 ghz .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig bild i Back kameran..

De analoge i 2,4 båndet har noen få distinkte frekvenser - tror det er 4 kanaler. Muligheten finnes for at det ikke funker, selv om det ser ut som om nesten alle 1-kanal systemer bruker samme kanal. Har selv en 2kanal og det er bare på den ene vi ser andre kamera.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Dålig bild i Back kameran..

Jag köpte en trådlös backkamera från BILTEMA, det var deras nya typ som är digital vilket borgar för att det inte ska bli så många störningar som det var tidigare som deras analoga. Den första var trasig men nästa fungerade riktigt bra. Har inte prövat den många gånger än men står man ut med en liten mindre bild så verkar den ok. Det var 4 reklamationer på 1000 sålda så jag hade väl otur :) Sen är det ju så, man får det man betalar för :)

/Hike
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Dålig bild i Back kameran..

Har två kameror på taket därbak. Förra sommaren hade jag vinterlandskap bakom bilen. Det berodde på att jag hade tagit mig för att kapa bort ett antal meter av videosignalkabeln. Å det går inte för då ändras impedansen, det blir lite för hög signal. Nu är kabelstumparna tillbaka och det blev lite mer färg på bilden.
Däremot så var kameran som tittar ner strax bakom bilen halvfull med vatten, hade nog varit så hela vintern. Det fanns en svag svag skiftning i gråskalan så den hade inte frusit ihjäl i alla fall.
Monterade ner den och pillade isär hela alltet intill den innersta linsen i objektivet. Alla pinaler fick ligga o torka på ett mycket torrt ställe i flera dar.
Det sitter en svart skumplastring mellan objektivet och glaset, den ringen var mycket svårtorkad.
Efter torkning och putsning skruvade jag ihop rubbet och gick ut o provade.
Och det fungerade, fick skruva lite på objektivet så den hittade skärpan igen.

Kabelingången är helt tät likaså skarven mellan de två metallhalvorna. Det enda stället det kan komma in vatten är vid glaset. Förmodligen blir det nån luftvirvel som skapar ett undertryck och som makar upp vatten mot glaset.
Dessutom blir det ett övertryck inuti kamerahuset pga värmen, från elektroniken och från utet. Tillsammans med tiden skapar det en pump som suger in vatten förbi den halvtaskiga "O-ringen" runt glaset.
Det skulle ha varit ett dräneringshål med backventil nånstans men då hade det väl kostat en massa extra förståss.
 
Toppen