• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

F

F.d. 2673

Guest
Så kom då äntligen dagen D i fredags, uthämtning av vår Adria Coral 670 SL Supreme Edition. Vi tog fredagen ledigt (eftersom firman inte har utlämning på helgen), hämtade vår husvagn som vi skulle lämna i inbyte och begav oss i sakta mak från Göteborg mot Kristinehamn. Resan upp gick fint och säljaren väntade med lunch åt oss när vi kom fram. På frågan ”vill ni se husbilen med en gång eller när ni har ätit” möttes av ett mycket samstämmigt ”nu, tack”. :yes:
Det första jag ser är några roliga detaljer, det första är att husbilen är grå, vilket vad den färgen vi ville ha när vi beställde bilen men som tydligen skulle kosta extra vilken säljaren hade missat att berätta när vi skrev kontraktet (inte för att jag klagar, men lite förvånad blev jag allt) och det andra var att klädseln inte var den vi trodde vi hade beställt.

massa.jpg


Bild 1 är tagen av mig på Elmia i höstas och bild två är tagen från nätet på samma inredning som vi har i vår. Så istället för brun mocka blev det vitt halvläder.

ViewImage7.jpg


Viss skillnad men det möttes av ”ja, så är utrustningen i Sverige”. Synd att inte det f
ramgick på mässan då, men visst är läder fint... ”Vi vill ha en bil som är precis som demobilen” som vi sa på mässan visade sig nu sakna takfönster i fronten på vår bil. Inte heller det lätt att veta utan man litar ju på att säljaren kan sin produkt. Hade man betalat 250.000:- för en personbil och hade beställt den med exempelvis taklucka och svart klädsel men fick den med vit utan lucka hade man ju inte accepterat det exempelvis. Men så här blir det när en produkt tar 7 månader att leverera, knappast man är sugen på att klaga och få vänta tills 2011.

Sagt och gjort, efter att jag själv hade bytt språk i instrumentet till engelska från italienska, ställt rätt datum och tid (återigen, personbilsbranchen någon?) fin var den trots allt så vi skrev under kontraktet, svalde irritationen och åkte bort till den lokala Jet-macken och tankade, frugan i personbilen och jag i husbilen. När vi är på väg ut på landsvägen ser jag att bilen påstår att jag kör i 60 km/tim, med 6:ans växel och 2000 varv på mätaren. Underligt, så jag ringer min fru som ligger i bilen bakom och frågar ”hur fort kör jag” och får svaret "ca 90 km/tim”. Jag stannar på nästa rastplats och då har hastighetsmätaren fryst på 40 km/tim och där står den än idag. Så hon fick köra först 30 mil och mätaren rörde sig inte en centimeter. Jag ringde säljaren som tyckte att jag skulle åka till en verkstad ”då de kopplar in ett diagnosverktyg och fixar felet”. Man kan ju återigen dra paralleller till bilbranchen. Hade jag tyckt att det var ok att min sprillas nya bil inte hade sollucka, fel färg på klädseln och ...ingen hastighetsmätare som fungerade!? Men vad vet jag, husbilen kostade ju bara 750.000:-...

Imorgon är det jag som ringer en verkstad. Mottar gärna tips på en bra sådan i Göteborgsområdet!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.301
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Jag kan rekommendera Landvetter bil. De verkar vara kunniga på Fiat.

Vill du meka själv så prova med att göra bilen spänningslös en stund. Du hittar bilbatteriet under förarfötterna. Enkelt att koppla loss minuspolen utan verktyg, lyfta av några sekunder (halvminut) och återmontera. Det är inte omöjligt att detta löser ditt problem.

(Jag utgår från att det ser lika ut i en -10 som i en -08.)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Exemplet visar väl att man inte kan vara tillräckligt "precis" om detaljer vid kontraktskrivandet när man vill ha det som hade tänkt sig.
Men vi är nog generellt lite för godtrogna och litar allt för mycket på en säljare ord.

(Hoppas att det inte är en s.k. måndagsbil, men det börja tydligen inte bra.):mad:
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Hmmm. Det där låter ju verkligen inte kul. Jag är imponerad av att ni svalde irritationen. Det hade jag själv aldrig gjort. En husbil för 750 000 kr som levereras ska banne mig inte dras med en massa fel. Då anser jag att säljaren ska hämta bilen och se till att problemen löses.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

För 750,000 skall allt vara som man beställt!!!

Jag skulle aldrig ge mig!

Tänkbar lösning:
Priskompensation,
Handlaren håller med lånebil tills bilen är åtgärdad/levererad.

Läs konsumentköplagen och begrunda.

Bra att veta är att handlarens vinst på denna bil ligger mellan 12 och 16 %

Så på denna affär hämtade han hem 750,000 x (lågt räknat) 12% = 90,000 + det han gör i vinst på er inbytesvagn.
Har ni dessutom lagt bilen på finansiering kommer ännu ett bonussystem in som gynnar säljaren.

Så i runda slängar gör handlaren minst 100,000 på bara denna affär....ska man då inte vara helt nöjd?????

Bara en stilla undran och lite spekulationer.

MVH/
J
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

det verkar som alla handlare är lika dana.
jag köpte min bil som redan var beggad med 800 mil på nacken i höstas.
jag besiktade bilen själv innan vi hämtade ut den och de fick laga ca 5 saker i leveransservicen , varav 1 aldrig blev åtgärdad.
Bla byttes bodelens batteri ut , men då givetvis inte till ett fritidsbatteri som det skall utan till Startbatteri.
Jag klagade även på bodelsdörren som jag tycker är lite väl välvd i sin form , det fattas 3 mm till den når fram till tätningslisten. Men det skulle vara så sa de på servicen.

Klagade även på min golvvärme som det påstods fanns i bilen , men det framgick ingen stans att det endast är på de platser i bilen som inte har upphöjt golv .
DVS framför spiseln sängen och utanför toan , där vi sitter vid bordet längsta tiden saknar golvvärme.

När det var som kallast i vintras var dottern inne i bilen och hämtade något vilket resulterade i att inte dörren gick att stänga , för nu var den både välvd och stenhård av kylan.
Jag fick ta i av bara tusan och fick igen den , men nu sprack den på insidan.
Men det skall den väl göra för även vi gav ju bara ca 700 000 för en beggad bil.

När våren kom tog vi ut bilen och skulle övernatta i den och det fina Startbatteriet vi hade till bodelen klarade nästan en hel natt innan det gav upp och pannan stannade.

Det slutade med att jag blev förbannad och for till Biltema och köpte 2 st fritidsbatterier.

Om ca 4 veckor skall bilen in på nytt till säljaren för att få en ny dörr samt andra lister för de har tydligen kommit på att de har problem
Samt att jag skall få tillbaka pengarna som jag la ut på mina bodelsbatterier.

Så vi får se om de denna gång kan visa sina seriösa sidor , vilket de ej gjort tidigare
vill inte hänga ut företaget med de säljer bla bursten
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.273
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Tråkigt när det blir så där. Förväntningarna är stora men rasar snabbt. Tycker nog det värsta är att ni inte fått takfönstret som ni borde ta upp en diskution om för kompensation.

Sen undrar man om bilen är leveransgenomgången när det första man tittar på när man provkör är hastighetsmätaren.

Det positiva är den mycket snygga inredningen med skinn.
 

Peter Olsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2975
Medlemskap
2024
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Vist är det trevligt med nytt känner igen detta vi har bekymer med våran 690 Dk som är en ADRIA 2008 som vi köpte ny i Landvetter garantiåtaganden är inte lösta ännu idag.Varla Bil i Kungsbacka kan jag varmt rekomendera har hjälpt oss mkt med garantproblem till 100% Landvetter bil får också godkänt hoppas ni har bättre tur än oss vi syns på vägaran.Må Gött.
 

Peter Olsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2975
Medlemskap
2024
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Detta känner man igen man är inte ensam om bekymmer när man köper husbil jag och familjen är fortfarande besvikna på säljare/handlare samt generalagent,det borde skrivas mer om sådant här och hänga ut säljare/handlare så dom tar sitt ansvar och inte bara skiter i en när dom fått pengarna,man har ju förstått att alla handlare verkar lika dom vet ju knappast vad dom säljer.Man vet ju knappt om man vågar byta till en nyare husbil i framtiden för då börjar alla bekymmer igen eller.må gött
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.056
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Gratis till nya bilen Fr1ppe. Den är jättefin. Tycker att din inredning är riktigt förbaskat snygg! Precis en sådan hade jag velat ha. Jag kan också säga att jag själv hade önskat att få bort takfönstret på vår LMC. Det blir kallras på vintern och onödigt varmt på sommaren. Vindbrus och rassel från gardiner och nät när man kör. Sedan gillar jag ditt sätt att hantera situationen. Du välde en defensiv linje. Det kan vara svårt att ha alla detaljer kvar i skallen när när det skiljer 7 månader på beställning och leverans.

Sedan är det förbaskat trist när handlarna utnyttjar draget efter nya bilar så till den milda grad att de stuntar i levaranskontroll. Det ska man inte behöva upleva. Fortsätt dock med din lugna och sansade dialog med säljaren och tryck på dina besvikelser och försk få kompensation för dem. Det brukar vara betydligt effektivare än att gå på med storsläggan.

Men som sagt, grattis til en kanonbil! :)

Krister N
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Gratis till nya bilen Fr1ppe. Den är jättefin. Tycker att din inredning är riktigt förbaskat snygg! Precis en sådan hade jag velat ha. Jag kan också säga att jag själv hade önskat att få bort takfönstret på vår LMC. Det blir kallras på vintern och onödigt varmt på sommaren. Vindbrus och rassel från gardiner och nät när man kör. Sedan gillar jag ditt sätt att hantera situationen. Du välde en defensiv linje. Det kan vara svårt att ha alla detaljer kvar i skallen när när det skiljer 7 månader på beställning och leverans.

Sedan är det förbaskat trist när handlarna utnyttjar draget efter nya bilar så till den milda grad att de stuntar i levaranskontroll. Det ska man inte behöva upleva. Fortsätt dock med din lugna och sansade dialog med säljaren och tryck på dina besvikelser och försk få kompensation för dem. Det brukar vara betydligt effektivare än att gå på med storsläggan.

Men som sagt, grattis til en kanonbil! :)


Krister N

Om jag skulle få något som var sämre än mina förväntningar skulle jag absolut inte vara nöjd.
Vad andra tycker har ingen som helst relevans i sammanhanget.

Kräv kompensation, men det kan vara svårt om det saknas adekvat underlag i kontraktet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.056
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Hej Decker.

Där skiljer sig våra ståndpunkter sig åt. För mig har det alltid betydelse vad andra också tycker. Det hjälper mig med input från en annan vinkel, vilket jag tycker är särskilt bra i en besvärlig situation.
Sedan ska man självklart diskutera kompensation. Men det är helt klart så att de kunder som hanterar en reklamation bäst, är de som inte tappar humöret. Då är man betydligt skickligare på att hantera situationen än om man blir förbannad och adrenalinstinn. (Vilket vi alla har väl lätt för ibland!) :) Har man väl blivit förbannad så försämras alltid relationen med ex säljaren. Är då inte den avtalade situationen glasklar är oftast säljaren skickligare på att hantera situationen än kunden. Han handlar med husbilar varje dag, det gör inte vi konsumenter. Så behåll lugnet och gärna en god relation med säljaren/firman, så länge det går.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Fredrik o Birgitta,
När ni skriver att det är i Kristineham affären är gjord känner jag igen mej,har också köpt en ny "vinterbil"där,med otaliga fel vid leveransen som aldrig blev åtgärdad,trots MÅNGA återbesök,man får helt enkelt inte klaga på deras produkter.
Samma sak för dej Mats,vi kör tydligen samma märke och samma handlare,dom kör med utmattningsmetoden,tur man är utrustad med tummarna på rätta stället.
Detta förfarande som husbilshandlarna NÄSTAN utan undantag tillämpar är helt uteslutet bland näringslivets handlare,ex,Scania ,Mercedes och Nicolas en Fransktillverkad trailer,
Där åtgärdas ALLA avvikelser vid leverans snabbt ,om inte det stämmer med kontraktet så får man en rundlig ersättning ,KUNDEN ska vara nöjd.
Har varit åkare i nästan 40 år ,när det gäller att köpa grejer är det 2 olika världar,vet inte vad som är lämpligt namn på dessa husbilshandlare,urusla kanske???
STÅ PÅ ER ,att dom aldrig lär sej.
Mvh Bernt
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

(Kom visst ett inlägg emellan =P)

Det du beskriver ovan kallas för retorisk kompetens.

En väldig skillnad att bara stå och nicka med och tycka "Jag fick ju iaf en bil...." än att vara retoriskt korrekt och stå fast vid vad man faktiskt betalat för! Att bli aggressiv och förbannad gör bara konflikten värre och säljarens vilja att vara till lags minskar å det bestämdaste.

Det är ju inga lördagsgodispengar vi talat om!!!!

Läs på ordentligt och har du någon bekant med juridisk kompetens inom civilrätt är detta ett plus.

Spela inte ut alla trumfkort på en gång..... Exakt samma taktik handlaren gör mot dig..... Han lägger fram nya och nya och nya argument för varje gång ni möts tills du står likgiltig.......

Lycka till/
J
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Jag blir rent ut sagt mörkrädd när jag läser att så många har problem med sina handlare. Visst, jag vet att den allra största majoriteten är nöjda, men det är verkligen inte okej att en del behandlar sina kunder på det här viset! Det är ju för de allra flesta det största köpet efter ens bostad och då ska man inte behöva acceptera att saker och ting inte fungerar vid leverans. Fungerar inte grejorna ska det åtgärdas snarast av handlaren - utan kostnad för köparen.

Jag kan förstå att många handlare (de dåliga) är oroliga och gärna vill motverka privatimporten. Jag har aldrig stött på oseriösa handlare i Tyskland. Nä, där blir man faktiskt behandlad som sig bör och då har man också gått igenom bilen innan leverans. Jag vet att det fanns en tråd om dåliga handlare tidigare här, men jag kan inte hitta den tråden.

Som sagt, de allra flesta är säkert bra, men tyvärr finns det alldeles för många som gärna vill göra sig en hacka på kunderna och inte har förstått ett dyft av vad kundservice och kundnöjdhet är.
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Jag tror att vi är väldigt många husbilsköpare som har fått vänta länge på sina nya synnerligen efterlängtade husbilar och i samband med leveransdagen, då glädjen ska blomma ut och vara som störst, istället blivit djupt besvikna och bedrövade.

När vår nya husbil äntligen var klar för leverans fick vi beskedet att i stort sett alla tillägg saknades. Då fick de helt enkelt skicka tillbaka husbilen till fabriken och vi fick vänta ytterligare två månader.

Kan bara säga att upplevelsen av själva leveransdagen aldrig blev som vi hade tänkt oss. Vår uppfattning av återförsäljaren och upplevelse av försäljaren ligger fortfarande i bottenläget.

Det finns i praktiken bara ett sätt att komma till rätta med problematiken i samband med husbilsköp och det är att kräva specificerade, tydliga och exakta köpekontrakt. De behöver vara minst lika innehållsrika och tydliga som vid köp av en ny vanlig personbil.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Hej,

Jag vill bara påpeka att det största irritationsmomentet för vår del var att den fabriksnya bilen hade en trasig hastighetsmätare. Klädseln är som flera tycker väldigt snygg, och takluckan kan vi leva utan, den var inte på något sätt en "deal breaker" för oss.

Alla installationer ser snygga och prydliga ut så vitt jag har sett hittils utan att bo i bilen, dvs även eftermonterade saker som klimatanläggningen i bodelen, markisen och cykelhållaren.

För vår del var det snarare det att vi fick mer än vad vi trodde i form av färgen på bilen och läderklädsel.

På onsdag är tid bokad på Landvetter Bil för en snabb (förhoppningsvis) lagning av mätaren och efter det hoppas jag att frugan och jag kan kryssa ut i europa i sommar.

När vi köpte vår husvagn 2005 ny (hade varit demo) så var backventilen trasig vilket gjorde att vi hade spottande kranar en sommar eftersom verkstaden på vår dåvarande handlare tog sin lilla tid att åtgärda felen. Sen fick alla rutors ramar bytas då de hade krympt(!). Tydligen en serviceåtgärd från Adria som är känd på alla 2005'or. Vad jag menar med detta är att vår älskade husvagn hade också lite barnsjukdomar men blev frisk och fin efter några vändor på verkstan.

Min förhoppning är att husbilen inte skall bråka med oss mer än detta fel, men om den gör det är det bättre att det händer nu direkt och inte i sydfrankrike då alla fransmän har semester. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

När ni sen får hastightsmätaren reparerad så kolla med GPS så den itne visar för mycket fel för min visar störande mycket fel = 90km/h GPS fart = 100km/h mätarfart vilket är iofs att den visar fel hastig het åt fel håll dvs. att jag kan inte åka fast för fortkörning om jag följer skyltarna och min hastighetsmätare dock lär det bli stora köer bakom mej .

Det vore "kul" att få veta vad som var fel på din mätare och om det går att finjustera dom .
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Lycko hastighetsmätare -snarare regel än undantag. Min är precis som din!
 
F

F.d. 11362

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Gör som jag köp Kabe husbil inga fel eller problem ,,,4957 Edling:music-icon::music-icon:
 
Toppen