• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Då var det dags igen

F

F.d. 52920

Guest
Vänster framhjulslager bytt igen efter 2500 mil,förra gick 7500 mil.
Kan det vara så stor skillnad på kvaliten på lagren eller kan lagret varit för hårt draget ?

imgp2167___kopia__skrivbordsuppl_sning.jpg

imgp2171___kopia__skrivbordsuppl_sning.jpg

imgp1051__3____kopia__skrivbordsuppl_sning_7213.jpg

imgp1055__2___skrivbordsuppl_sning.jpg

imgp1055__2___skrivbordsuppl_sning_670422.jpg

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Då var det dags igen

Om jag minns rätt så skall lagerspelet justeras med chims och kontrolleras med indikatorklocka.
Risken för lagerskador är större vid för hård dragning.

F

F.d. 52920

Guest

Hej
Decker har rätt frågan var uppe för ett tag sedan, försök reklamera jobbet lagret är nog dragit för hårt. Fiat och bilprovningen är inte överens
Kolla länken
http://www.husbilsklubben.se/forums/t28106/

Gurra

I mitt fall så pressades det gamla lagret ut i sin helhet (ca15 tons tryck) och det nya pressades också dit i sin helhet och muttern på axeln drogs med en mutterdragare utan moment.
Någon som vet om denna mutter skall dras med något visst moment?

F

F.d. 29925

Guest

Finns tydligen två varianter, den ena med mutter M28 skall dras med 370 Nm
och den med M33 skall dras med 420 Nm.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Lagret på bilden har skadad packbox, blev det vid monteringen, så är nog det den största orsaken till haveriet.
Dragen med muttermaskin, då kan man ha ett skadat lager redan när man lämnar verkstaden.
bosse b

F

F.d. 52920

Guest

Lagret på bilden har skadad packbox, blev det vid monteringen, så är nog det den största orsaken till haveriet.
Dragen med muttermaskin, då kan man ha ett skadat lager redan när man lämnar verkstaden.
bosse b

Nej lagret/packboxen bröt jag sönder för att komma in i lagret o se hur det
såg ut innuti,yttre lagerhalva hel o fin,men den inre var skadad, samma med det första lagret som hade gått drygt 7500 mil.
imgp2174___kopia__skrivbordsuppl_sning.jpg

Vad gäller stora muttern på drivaxeln så var jag in på Fiat verkstaden här i Jakobstad för en stund sedan och frågade hur dom gör,fick till svar att dom aldrig använder något momentverktyg för att dra denna mutter "dra så mycket du orkar blev svaret"

Toppen