• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Då har även vi skaffat vovve ....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Då har även vi skaffat hund igen och tidigare hade vi en labarador innan vi hade barn men nu blev det en bichon frise .

Det är en kastrerad hane på 14 månader och heter Kenzo .

Vi köpte honom i Skälderviken när vi var nere och hälasade på Runar & Lovisa och deras Emmi och anledningen till att Kenzo såldes var att husse och matte hade 2 hundar och denna lilla var det för mycket fart i och husse och matte var nästan 80 år så det blev lite för mycket .

Säljarnas dotter har denna sidan : Cockerpojkarnas Kennel så hon hade ju lite goda råd och Kenzo har ju även stamtavla .
 

Bilagor

  • Kenzo.jpg
    Kenzo.jpg
    130,6 KB · Visningar: 2

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Då har även vi skaffat vovve ....

Vad kul Bishon Frise är en så trevlig hund. Våran Lisa är drygt fyra år, och är värdens bästa kompis. Det är litet jobbigt med pälsvården, men matte har gått kurs öch är duktig på att klippa och kamma.
Vi var på Bishon Friseträff i Varberg förra året, det var en syn det med ett sjuttiotalhundar av samma ras. Vi var två från Husbilsklubben på den träffen.
Vår Lisa älskar att åka husbil, så fort jag tar fram husbilnycklarna så kommer hon farandes. Jag kan bara säga grattis till val av hund, ni kommer att få mycket roligt med Kenzo.
Jag har egentligen bara ett problem med Lisa, om jag sätter mig med en bok, då kommer hon och säger "inte ska du sitta där ensam jag kan sitta i ditt knä". Lätta böcker går det bra att läsa, det är mycket besvärligare med en tegelstensroman.
Blir vi fler Bishon ägare så får vi väl ordna en träff.

Magnus
 

Bilagor

  • Lisagräs.jpg
    Lisagräs.jpg
    795,5 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Då har även vi skaffat vovve ....

Tillykke med hunden.
Vi har et skilt på husbilen som fortæller at der er hund on board'.
Desværre ;) var der kun et skilt tilbage i butikken - selv om det ikke ligner vor Sofus.

k10067.p200
og her er billede af Sofus
35273d1296883766t-pict2727.jpg


- beklager men de havde kun dette skilt :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Då har även vi skaffat vovve ....

Vi har hund sedan ett drygt år tillbaka. En Affenpincher. Och då vet alla vad det är för ras.....!?!?
Hon gillar att spela golf i varje fall. Eller åtminstone vara med på golfbanan.
 

Bilagor

  • IMG_1491.JPG
    IMG_1491.JPG
    766,2 KB · Visningar: 1
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Då har även vi skaffat vovve ....

Grattis till lilla vovven! Vi har en Bichon Havanais på snart 8 månader, de är släkt med Frisén. Lite knepigt är det med pälsvården, egentligen ska Havanaisen vara långhårig men eftersom vi bor på landet kommer vi att hålla honom kortklippt. Jag har precis beställt en trimmer på nätet, är lite spänd på hur det kommer att gå med klippningen. Hitills har jag klippt med sax men tror att en maskin kommer att underlätta. Några andra med Bichon som klipper med maskin, har ni i så fall några tips?

Hälsningar Anders och Birgitta
Vårt husbilsiv
 

Bilagor

  • DSCF3059 (2) (1024x913).jpg
    DSCF3059 (2) (1024x913).jpg
    459,2 KB · Visningar: 1
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Då har även vi skaffat vovve ....

Vi klipper vår vovve själva, dock inte Bichon utan pudel. Använder en professionell frisörapparat - Wahl KM1 med Osterskär. Har provat billigare varianter tidigare med halvtaskigt resultat. Det lönar sig nog i längden att satsa på en riktig apparat - Oster A5, Wahl KM1 eller Andis AGC om man ska klippa själv.

Till Saga behövs ett skär som lämnar 1mm till nos och svansrot, ett som lämnar 6 mm till bakkroppen och sedan använder vi en distanskam till 1mm-skäret som lämnar 12 mm till framkroppen. Viktigt att pälsen är helt nytvättad och helt torr och helt utkammad utan tovor för bra resultat.

Till tassarna använder vi en Philips QG3020 från Claes Olsson (för övrigt en likadan maskin som jag själv använder för att trimma mitt skägg). Klipper lite tätare än 1mm skäret och lättare att komma åt runt klor och trampdynor.

Huvud och övergångar mellan olika klipplängder justeras med en bra sax.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Då har även vi skaffat vovve ....

Även vår gamle hund en engelsk cocker spaniel (11år med dåliga ben och hörsel) har fått hundsällskap, en schäfertik c:a 1,5 år som vi hämtade från djurskyddet igår.:)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Då har även vi skaffat vovve ....

Bengt-Åke med fam. Visst är det kul!

Nu har jag inte haft hund på många år, dess för innan 3st. Schäfer.
2st. som Tyvärr endast blev drygt 8år pga. klassikern; höftleder...
Men mellan tiken blev 13½år, en smärt busig liten tik i alla år.

Mia är tyvärr ensam, jag jobbar en hel del, frågorna kom förra året, "hund?" men jag sade nej...
Men veknade då hon visade en valp-kull hon funnit i Borås. 50/50 Rhodesian Ridgeback / Rottweiler, jojo, en prominent liten dam!

Maija kommer med till Chappis i helgen, finns Inget ont i henne: What so ever!
Men hon har "lite kamp" i sig, hon ger sig Aldrig ;) Mycket intelligent vovve! Ser ut som så här:

Drygt 4mån...
_IGP7790e.jpg _IGP7851.jpg

Här är hon strax 7mån
_IGP8062.jpg _IGP8074.jpg

Här fyllda 7mån
_IGP8207.jpg _IGP8211.jpg

_IGP8309.jpg
 

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: Då har även vi skaffat vovve ....

Vi har också ett nytillskott, Fransk Bulldog 9veckor. Sedan tidigare har vi en cockerspaniel.
 

Bilagor

  • CIMG0359.JPG
    CIMG0359.JPG
    4,7 MB · Visningar: 2

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Då har även vi skaffat vovve ....

Här har vi lilla My en Papillon hon är 7 månader. Med mycket spring i benen.
 

Bilagor

  • IMG_3832.JPG
    IMG_3832.JPG
    1,6 MB · Visningar: 1
  • IMG_4301.JPG
    IMG_4301.JPG
    1,8 MB · Visningar: 1

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
953
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Då har även vi skaffat vovve ....

Grattis till den nya familjemedlemmen, visst är de ljuvliga de små liven ja vår store labbekille är ju inte så liten just nu ligger han och snarkar bredvid mig i sin säng, det är toppenkul att vara matte till denna härliga hund!
mvh Birgittha och Mats i Mac Louisen:yes:
 
Toppen