• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däckventiler med speciella ventilhattar

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Däckventiler med speciella ventilhattar

På de jeg har kan en bytte bilde mellom enkel bakaksel - med og uten henger og tandem eller tvillingbakaksel.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg vet det er den jeg har, men med en bil med tvilling bak og en boggi-henger gir 10 hjul. For transport av hester har jeg sett endel på løsninger med 12 hjul og gjerne overvåkning av 4 reservehjul i tillegg. Slike løsninger brukes for langveis transport i Australia. Greit med trekkvogn med 5 eller 6 seter, henger med bodel og plass til 3 til 6 hester og utstyr.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Tack för tipset, har just beställt. Eftersom jag har tvillinghjul är den modellen perfekt.

Dom har ett antal varianter för 4 hjul också, och dom är billigare. (står Neu på dom och det är inga bilder på dem ännu i förteckningen, men det finns på produktsidorna. Tryck på "liknande artiklar" och gå vidare därifrån.

En fråga som uppenbarar sig. Sensorerna väger 10gram, behöver man balansera om däcken??

/Bertil

B

Byggare Bob

Guest

Nä, det är ju precis det man vill undvika, i synnerhet om man har tvillinghjul eller tandem för det kan vara lömskt att upptäcka.

F

F.d. 25423

Guest

Hej
Jag driver en däckverkstad i Stockholm och jag rekomenderar INTE någon att montera såna här ventilhattar. De har en tendens att börja läcka och då står man där med ett tomt däck. Skaffa en riktig tryckmätare och ta er tid att kolla trycket med jämna mellanrum. Ni spar både bränsle och däck på det sättet

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Rolle242, hva ville du velge på tvillingmonterte hjul: slangeforlenger for ventilene eller denne trådløse hatten. Uten ett av alternativene kan det på mange biler være nesten umulig å kontrollere trykket på indre tvilling uten å krype inn under bilen, selv den yttre kommer en ikke til uten med luftslangen på macken og den er ikke presis. Min Flair (Iveco Daily 65C18) kom med slanger montert fra fabrikk - etter et år kom det nye slanger fra fabrikken grunnet flere brudd på de opprinnelige slangene så de valgte å bytte ut alle fra det partiet. Selv foretrekker jeg å kunne følge med på om det skjer endringer, jeg har og lært endel om oppvarming av dekk under kjøring fra disse trådløse sensorene.

Selvfølgelig er de sensorene en monterer inne i dekket bedre rent sikkerhetsmessig, men de kreves å installeres på et dekkverksted og en kan ikke bytte ut batteriene når de går tomme.

Husker ikke hvilket år det blir påbudt med kontinuerlig overvåkning av dekktrykk på alle nye biler i Europa - er det i år eller neste år?

Toppen