• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däckventiler med speciella ventilhattar

F

F.d. 25401

Guest
Är nyblven husbilsägare sedan hösten 2011.
Upptäckte nu efter avställning, att det var lite luft i vänster framhjul. Hade sen tidigare sett att det var speciella ventilhattar med grön och röd markering. Även en mekaniker som jag visade upp husbilen för, undrade på om det var något annat än luft som däcken var pumpade med. Ventilhatten var rödmarkerad, när det var lite luft i däcket. Efter att jag pumpat i luft till rekommenderat tryck så visade ventilhatten på grön markering.
Efter att jag kontaktat förre ägaren, talade han om att dessa ventilhattar vid ventilläckage, visade röd markering.
Eftersom jag är novis på detta, så undrar jag om någon kan svara på om dessa ventilhattar är tillförlitliga och kan tipsa om var man i så fall köper dessa.
PS. Har tappat en ventilhatt.
Tycker att Husbilsklubben är den bästa klubb som jag varit med i.

Bilagor

• Husbilsdetaljer 005.JPG
    Husbilsdetaljer 005.JPG
    231 KB · Visningar: 12
  • Husbilsdetaljer 008 - Kopia.JPG
    Husbilsdetaljer 008 - Kopia.JPG
    534,7 KB · Visningar: 4

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025
Sv: Däckventiler med speciella ventilhattar

Hej
Har sett att man säljer sådana ventiler i olika varuhus.
Kan man på ventilhatten se för vilket tryck de är avsedda för.
De jag har sett var avsedda för personbilar och bara till max1,8 till 2,2 bar.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, förånande svar både från förra ägaren (ventilläckage?) och mekanikern får vi hoppas inte var en bil-mekaniker, som inte känner igen en sådan ventilhatt.
De är helt enkelt bara avsedda för att visa rött när trycket i däcket har sjunkit under den nivån som de skall "vakta" och varna för.
För att kolla om de ligger på rätt värde kan du fylla däcken med ca. tre hg. för lite tryck och skruva på hattarna, de skall då fortfarande visa rött eftersom trycket är för lågt.
Fyll därefter däcken med rätt tryck och skruva dit hattarna, då skall det gröna fältet visa sig för att tala om att trycket i däcken är ok. och inte för lågt.
Instämmer med Froggie, jag har inte heller sett några som ligger på så höga däcktryck som det skall vara i en husbil.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Efter att jag kontaktat förre ägaren, talade han om att dessa ventilhattar vid ventilläckage, visade röd markering.

Hej!

Jag tror att det är precis som förre ägaren beskriver det. Hattarna mäter inte lufttrycket i däcket, utan känner bara av läckage genom ventilen.

Hatten sluter troligen helt tätt mot ventilen och ett eventuellt läckage genom ventilen får indikeringen i hatten att byta från grönt till rött.

Dessvärre vet jag inte var man kan få tag på dessa.

F

F.d. 3297

Guest

Köpte såna färgvisande ventiler hos Volvo/Haga Norra.
De blev tyvärr stulna efter 1 år.
De fungarar bra, sänker "sevicetiden" vid tankning då det
räcker med en blick för att kolla däxtrycket.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo dessa ventiler finns i flera olika "steg" dessa steg anget vilket lufttrycksintervall man vill ha .

Du som fått dina ventilhattar stulna och hade då ex. en bil med däck som du skall ha 2,2 bar i och ventilhattarna blir röda vid 2 bar och dom då monteras på ett par däck med 2,7 bar så blir dom ändå röda vid 2 bar .

Monterar man då ventilhattarna från husbilen på personbilen så kommer dom bara vara röda eftersom du har aldrig så högt tryck i däcken .

Typiskt är att när man skall leta reda på "hattarna " så hittar man dom inte ...

googlade lite : Do Those Tire Pressure Monitoring Caps Work?

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det stämmer inte, de visar eventuell trycksänkning i däcken. :)

Om hattarna skall visa ev. trycksänkning i däcken måste de ligga an "mittgrejen" i ventilen vilket i så fall förklarar att vissa stått med tomma däck efter att ha använt dem. Skruvgängan på hatten har inte slutit tätt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes trådløse med fjernavlesning, har montert slike innkjøpt hos Conrad på mine husbiler - €200 for 6 hjul. Et blikk på monitoren og en ser at trykket er ok i alle hjul, et tillegg en ser er virkningen av oppvarming under kjøring. En kan og legge inn larmgrenser både for trykk og temperatur i dekkene.

Slik fjernavlesning blir påbudt i nye biler, og det skader ikke på eldre.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej!
Jag tror att det är precis som förre ägaren beskriver det. Hattarna mäter inte lufttrycket i däcket, utan känner bara av läckage genom ventilen.
Hatten sluter troligen helt tätt mot ventilen och ett eventuellt läckage genom ventilen får indikeringen i hatten att byta från grönt till rött.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Nej sorry :), tyvärr helt fel. De håller koll på lufttrycket i däcken.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Om hattarna skall visa ev. trycksänkning i däcken måste de ligga an "mittgrejen" i ventilen vilket i så fall förklarar att vissa stått med tomma däck efter att ha använt dem. Skruvgängan på hatten har inte slutit tätt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja, de öppnar däcksventilen när man skruvar dit dem så att lufttrycket ligger ute i ventilhatten.
Det är inte gängan som tätar utan en O-ring längst upp i hatten. De tätar om inget är skadat och man drar fast hatten rejält. Men tyvärr kan ju allt gå sönder, eller misshandlas till döds :).

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 25401

Guest

Tack för alla svar och olika synpunkter jag fått på min fråga.
Dessa ventilhattar är kanske en inovation, som kanske efter vidareutveckling kan bli en succe' i framtiden. Men efter alla olika hjälpsamma svar som jag fått av er i klubben, så kommer jag nog att ersätta dessa speciella ventilhattar med vanliga ventilhattar.
Tack än en gång o ha en bra dag önskar sunearthur.
icon14.gif

F

F.d. 5333

Guest

Du ska kolla lufttryck Ofta utan dessa ”leksaker” ett Åkartips jag fick för många många år sedan är: ta Vit krita dra ett streck över slitbanan, kör en bit ca. 1 km kolla strecket, är det borta däcktryck OK, borta mitt på slitbanan för högt tryck, borta bara på sidan av slitbanan för lite luft.

B

Byggare Bob

Guest

Det finnes trådløse med fjernavlesning, har montert slike innkjøpt hos Conrad på mine husbiler - €200 for 6 hjul. Et blikk på monitoren og en ser at trykket er ok i alle hjul, et tillegg en ser er virkningen av oppvarming under kjøring. En kan og legge inn larmgrenser både for trykk og temperatur i dekkene.

Slik fjernavlesning blir påbudt i nye biler, og det skader ikke på eldre.
Har försökt hitta dessa ventiler på Conrad men inte lyckats. Kan du Knut kanske visa en länk?

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025

Nu vill jag egentligen inte vara negativ men jag måste ändå säga att jag tycker det känns som den kan ställa till det mer än vad den ger.:confused:

Hoppas jag har fel för jag gillar prylar och skulle nog skaffa såna själv om dom är bra förstås.:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg kjøpte mine for 2 år siden, ser at utvalget er blitt sterkt redusert:
Lufttryck-kontrollsytem | Conrad Elektronik Norden AB - Bilar, Komponenter, Modeller, Batterier, Verktyg, Datorer & mycket mer
Mine sett er av fabrikat Atrium som de tydligen har sluttet å selg - har sjekket den tyske siden også.

De jeg kjøpte er de samme som TireMoni TM-260 Funk-Reifendruck-Kontrollsystem, erweiterbar | ELV-Elektronik en annen web-shop i Tyskland somm jeg har handlet endel hos.

B

Byggare Bob

Guest

Nu vill jag egentligen inte vara negativ men jag måste ändå säga att jag tycker det känns som den kan ställa till det mer än vad den ger.:confused:

Hoppas jag har fel för jag gillar prylar och skulle nog skaffa såna själv om dom är bra förstås.:)
Kan du ge exepel på ditt tänkbara skräckscenario?:confused:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Knut har helt rätt. Köpte också mina TireMoni CheckAir TM 240 i Tyskland.
Det finns ett svenskt företag som säljer sådana också.

B

Byggare Bob

Guest

Kan man kanske välja display, tänker närmast på den som visas har tvillinghjul och vår bil har tandem.

Toppen