• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Däcktyp

Vi har nu kört ca 400 mil med dessa, bytte från Michelin Aguilis caming som satt på när vi köpte den. Går betydligt mjukare, lika tysta, stabila och samma förbrukning. Dessutom bättre grepp vid våta mjuka gräscampingar, samt att man är friare då man slira med att komma hem från långkörningar i Europa ett visst datum för att skifta till vinterdäck.
Klassas som CP däck trots att det står C på däcket, kollade och fick bekräftat direkt av Michelin. Dimension 225 75 16R C 118/116 heavy chassi.
Jag har funderingar på dessa däck. Läste någonstans att de inte klarar så högt lufttryck som 5,5 Bar = 80 PSI. Stämmer det? Vilket rekommenderas på bakaxel på min Pössl.

Jag har funderingar på dessa däck. Läste någonstans att de inte klarar så högt lufttryck som 5,5 Bar = 80 PSI. Stämmer det? Vilket rekommenderas på bakaxel på min Pössl.
Det beror på din bakaxelvikt samt dimension, märke, modell på däcken, det finns ofta trycktabell från däcktillverkaren.

Det är alldeles för högt till en plåtis, en utgångspunkt tills du har vägt axelvis är Fram 3,5bar Bak 4bar. Enligt tabellerna kommer du förmodligen att hamna lägre än detta. Med de här lufttrycken får du en väldigt mycket trevligare bil att köra.

Här är en tabell från Michelin, 5,5 verkar inte vara något problem.
Men anpassa trycket efter din axellast.

1771858366782.webp

Hej! Jag skall byta däck på min husbil medtotalvikt på 4400 kg, just nu sitter det Michelin Agalis på.
Jag har blivit rekommenderad Nokia Hakka Van C däck istället, är det bra däck till husbilen?
Priset vad jag kan förstå är ungefär lika.
Jag har en husbil med samma viktklass, bytte våren 24 till Nokian Hakka Van C, hade Michelin Aegis tidigare. Det blev en otrolig skillnad, mycket tystare och mer komfortabel att åka samt högsta säkerhet vid väta. Rekommenderar dessa däcken.

Tillbaka
Toppen