• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däcktrycksövervakning

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2026
Vi har trådlös däcktrycksövervakning i personbilen och undrar om någon har eftermonterat det i husbilen? Oerhört bra att få larm tidigt t.ex. vid smygläcka och kunna navigera till däckverkstaden istället för att bli stående med tomt däck.
 
Senast ändrad:
Sv: Däcktrycksövervakning

Har et system som Conrad solgte tidligere, har ikke testet dagens variant. Den vi har klarer av opp til 10 hjul og opp til 10 kg trykk. Det finnes mer å velge på for 4 hjul og maks trykk 6 kg. Vårt oppsett ble innkjøpt i 2008 - hadde samme også i husbilen i Australia.

Köp KONTROLLSYSTEM FÖR DÄCKTRYCK V hos - Conrad Elektronik Lufttryck-kontrollsytem er en av de to variantene Conrad har i dag - ser ut til at de ikke har for mer enn 4 hjul nå.
 
Sv: Däcktrycksövervakning

Jeg har handlet hos ELV.de i Tyskland, de har bra håndtering av pakker til Sverige. Pakkene sendes normalt som vanlige postpakker og tar 2 dager til Posten her i Sverige - sporing i Tyskland funker så langt, i Sverige får pakken nytt sporingsnummer og jeg mistet spor i en uke på en pakke for ett år siden. Vanligvis er pakken på lokal postutlevering etter 2 dager i Sverige.
 
Sv: Däcktrycksövervakning

Hej
Jag har också Tire Moni på min HB. Fram brukar jag ha 4,5 och bak 4,7.
Efter några mils körning har trycket bak ökat till 5,5 -5,7. Vid körning i varmt klimat varnar den även för hög värme, har förinställt den på 70 grader. Har någon erfarenhet av om det hjälper att höja trycket bak för att slippa den "ofrivilliga" höjningen, eller stiger trycket ytterligare?
Mvh. Klas
 
Sv: Däcktrycksövervakning

Hej
Jag har också Tire Moni på min HB. Fram brukar jag ha 4,5 och bak 4,7.
Efter några mils körning har trycket bak ökat till 5,5 -5,7. Vid körning i varmt klimat varnar den även för hög värme, har förinställt den på 70 grader. Har någon erfarenhet av om det hjälper att höja trycket bak för att slippa den "ofrivilliga" höjningen, eller stiger trycket ytterligare?
Mvh. Klas

Samma för mig. Trycket stiger ungefär 1 kg
Har 5 fram och 5,5 bak.
 
Sv: Däcktrycksövervakning

Temperatur på opp til 80°C er normalt på motorveikjøring - over dette trenger mye bruk av bremser. Trykkøkning oppstår spesiellt kraftig om det er høy fuktighet i dekket, hadde kondensdråper når jeg slapp ut luft fra et dekk som hadde nesten 50% økning ved 70° i dekket. Etter luftbytte så ble det endast 20%. Med temp-larmet på 80 så er det nesten aldri larm av den grunn.
 
Sv: Däcktrycksövervakning

Har ni använt TireMoni 3-vägs adaptern eller monterat direkt i ventilen?
 
Senast ändrad:
Sv: Däcktrycksövervakning

Köp KONTROLLSYSTEM FÖR DÄCKTRYCK V hos - Conrad Elektronik Lufttryck-kontrollsytem er en av de to variantene Conrad har i dag - ser ut til at de ikke har for mer enn 4 hjul nå.[/quote]

För kännedom:
I instruktionsboken som man kan öppna på deras hemsida står:
The system can also support monitoring of the spare tire and an additional two-wheel
trailer (totally monitoring 6 or 7 wheels).
 
Sv: Däcktrycksövervakning

Har montert rett på ventilene. Har 6 hjul på bilen, og har ikke skaffet ekstra sendere så reserven får henge der uten overvåkning.
 
Sv: Däcktrycksövervakning

Om man fyller däcken med nitrogen vacuum suger ni däcken? Finns ju lite vanlig luft kvar i däcken.... eller fyller ni upp däcken med övertryck och släpper ut till normalt luftryck och tror att det är 100% nitrogen? opps lite off topic men en tanke bara
 
Sv: Däcktrycksövervakning

Jag köpte och satte på TireMoni för 6 hjul förra våren. Nu ligger de i kartongen igen. Inte direkt imponerad då skillnaden mellan flera av "ventilhattarna" var för stor. Minns inte exakt hur mycket det felade men tror det var runt 10% som jag fick fram genom att testmontera alla hattar på samma hjul.
Kanske hade jag otur och fick ojämn kvalitet på hattarna.
 
Sv: Däcktrycksövervakning

Det är ändå 80% Nitrogen (engelska för Kväve) i däcken när man fyller vanlig luft, så skillnaden blir inte särskilt stor. Mest ett försäljningknep när det gäller vanliga bilar.


Jag gick på det och fyllde med detta då jag satte på nya däck men jag fick tjusiga ventilhattar .... samt var trycket samma här hemma i kalla Sverige som nere i varma Italien men det var ju inte samma temperatur skillnad som i filmen samt tömde han och fyllde 3 ggr.

På våran gamla husbil så kollade jag trycket för jag tyckte det slog och jag hade 4,8 hemma innan resa men nere i Italien visade nålen 6,1 sen om den nålen visade rätt eller fel men bilen gick stötigare i alla fall .

Men man får ju inte ut all "vanlig" luft vid fyllning och däck gubben sa att man kunde fylla och släppa ut några gånger så minskade den "vanliga" luften men gör alla detta ?

Här är ett mycket bra test som man borde se : Fifth Gear on Nitrogen Tires - YouTube
 
Senast ändrad:
Sv: Däcktrycksövervakning

Om man skall få däcket ordentligt fyllt med kväve måst man ju vacuumpumpa det först, och hur gör man det, då åker det ju av fälgen och släpper in luft?! :D
 
Tillbaka
Toppen