• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktest

Bernt

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
23445
Medlemskap
2024
Mina däck har liknande dina bilder,kanske inte lika tydliga,be en kvalificerad däckverkstad titta på bilen.
Som jag skrev är detta inte ovanligt enligt däckverkstan ,dom hade varit i kontakt med Michelin tidigare och fått ok.
Tack så mycket för ditt svar, har varit på två däckfirmor i Norrtälje den ena säger att de ser sådana avvikelser ibland och att det inte är någon säkerhetsrisk. Om det vore kordbrott skulle det bukta utåt enligt dem. På mina däck syns det tydligt beroende på att ljuset föll in fördelaktigt då jag upptäckte ojämnheten i däcket.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Ok Olof, det är svårt att se på bilderna, kanske är det inte någon fara då, har inte märkt någon obalans.
Det är nog mer att betrakta som inbuktningar. Hade dessa inbuktningar på mina nya Agilis CP. Åkte till en annan däckverkstad som sa att det var helt OK. Har nåt med skarvning av corden, där det blir styvare så är det mindre spänst. Ungefär som en lagningslapp på en cykelslang antar jag, det blir ju en "midja" där. :)
 

Bernt

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
23445
Medlemskap
2024
Det är nog mer att betrakta som inbuktningar. Hade dessa inbuktningar på mina nya Agilis CP. Åkte till en annan däckverkstad som sa att det var helt OK. Har nåt med skarvning av corden, där det blir styvare så är det mindre spänst. Ungefär som en lagningslapp på en cykelslang antar jag, det blir ju en "midja" där. :)
Det verkar som om det inte är helt ovanligt, kanske mera en kosmetisk defekt. Undrar om det endast är Michelin CP som är drabbade.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Om du har mindre utbuktningar på däcken är detta inget fel enligt min däckverkstad, vanligt på däck med högt tryck.
Det gäller mindre ojämnheter på utsidan,bulor är något helt annat.
Jag har tittat på ett flertal bilar med Michelin Agilis CP, och det är inte ovanligt med lätta utbuktningar.
Jag fick nya däck fån Michelin pga bucklor de skicades till sverige där skar sönder dem och kollade det var Agilis C.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är riktigt att inbuktningar är normalt, det brukar synas en större inbuktning på varje sida och det kan man se på dom flesta däck men brukar vara mera synligt på C och LV däck! Det är värre med en utbuktning så kallad ”banan” som växer och knäpper vid pumpning, då är det dax att släppa ut luften eller skynda sig därifrån!
 

Bernt

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
23445
Medlemskap
2024
Det är riktigt att inbuktningar är normalt, det brukar synas en större inbuktning på varje sida och det kan man se på dom flesta däck men brukar vara mera synligt på C och LV däck! Det är värre med en utbuktning så kallad ”banan” som växer och knäpper vid pumpning, då är det dax att släppa ut luften eller skynda sig därifrån!
Känner som jag inte behöver oroa mig så mycket, får väl se om det händer något nästa sommar. Har inte förändrat utseende från juni till dess att jag bytte till vinterdäck. Lite märkligt att det är två av mina däck med liknande utseende.
 
Toppen