• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däcksprickor

F

F.d. 2927

Guest
Jag har fått in kunder med husbilar där vi kunnat konstatera däcksprickor i djupet på mönstret. Däcken har sett bra ut på sidorna och mönsterdjupet väl godkänt. Men på många husbilar hinner inte däcken bli utslitna innan solen tar dem, så ett tips. Titta gärna lite extra innan semesterturen.

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Däcksprickor

Har kört husbil i 20 år och har aldrig varit med om det eftersom vi använder bilen och inte står stilla på camping då kan det nog uppstå men däcken fram blir inte mer än runt 4-5 säsonger och ytterligare 2 där bak.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tipper dekkene med sprekker er 8 til 10 år gamle, muligens enda eldre.
På den husbilen jeg har i Australia ble orginaldekkene 9 år før sidene begynnte å sprekke. Bilen har nå nye dekk, de gamle hadde ikke kjørt mer enn 35 000 km, de siste 3 på ca 4 mnd.

Gummien tørker ut - noe raskere der den utsettes for sollys, men også alle andre steder.

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Kan med egen erfarenhet intyga Globetrotters inlägg. Kolla däcken noga även i botten på mönstret och runt hela däcket.
Upptäckte punktering i helgen. Satt en skruv i bakre höger. Fick utmärkt hjälp av bärgare då vi har assistanshjälp. Då han bytte hjulet upptäcktes kraftiga torrsprickor i mönsterdjupet men bara på cirka 20 cm av omkretsen. Kontrollerade övriga däck och alla 4 var av samma beskaffenhet. Vi var förvånade att det bara var på dessa 20 cm av omkretsen som sprickorna fanns. Slutsatsen blev att sprickorna uppstått i vintras då bilen stod uppställd 6 månader på vinterförvaring. Tur i oturen var att vi åker iväg på en 600-milsresa nu och har sedan igår nya fräscha däck pålagda. Hade jag inte fått punkan hade vi förmodligen inte sett sprickorna. Däcken var Continental Vanco och var 5 år samt rullat cirka 4500 mil. Mönsterdjupet var cirka 6 mm kvar.

Mvh
Nenne

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nenne - det at bilen er 5 år betyr ikke at dekkene er 5 år. Det finnes på dekket en DOT angivelse som forteller produksjonsuken på dekkene.

Jeg ville tro at dekkene normalt er opp til 2 år eldre enn modellåret på bilen, en bil du får levert på våren er ofte produsert høsten før på et chassi som er minst et par mnd gammelt med dekk som er levert til chassiprodusenten i en batch en tid før bilen produseres.

Et eksempel er min 2004 modell Winnebago i Australia bygget på et chassi produsert i 2003 med dekk produsert tidlig i 2002. Jeg byttet ut disse dekkene til tross for endast 3500 mil grunnet sprekker i dekksiden på ett dekk - når dekkene kom av så fant vi der og sprekker i bunnen på banen på alle 6 dekk.

F

F.d. 2944

Guest

Håller helt med Globetrotter
Har man som jag råkat ut för en däckssprängning förstår man vikten av bra däck.
På en tiondels sekund försvann luften ur höger bakdäck utanför Enköping på 70:an. Det gick i ungefär nittio och voblade rejält innan jag fick stopp.
Hade det varit vänster fram hade jag förmodligen inte skrivit de här raderna så kolla däcken!

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Jag hittade sprickor i alla fyra Michelin Camping 6 år gamla ca 7mm kvar (daterat 2005). Beställde via Dackonline fyra Nokia C Cargo 1030 kr st... hoppas ej torra.

F

F.d. 7311

Guest

Hej!
Fick vid besiktningen förra året påpekande om sprickor på däcken(sidorna) bak
Märket var continental 3år gamla gått ca:3500 mil inget farligt ännu sa dom på besiktningen. Har nu bytt till michelin tystare i bilen efter det.

RET52

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Nu blir jag snart lite orolig efter allt skriveri om däck som är 5 år gamla och däcksprickor.

Jag kände mig tvungen att gå ut på garageuppfarten och titta när däcken på min SAAB V4 är tillverkade. Däcken är tillverkade 1985 och visst är det lite sprickor i dem efter 26 år, men jag tycker inte sprickorna verkar vara större än förra sommaren.

Men... jag kör bara ca 100 mil varje sommar så de får nog hänga med några år till:confused::confused:

F

F.d. 1649

Guest

Nu blir jag snart lite orolig efter allt skriveri om däck som är 5 år gamla och däcksprickor.

Jag kände mig tvungen att gå ut på garageuppfarten och titta när däcken på min SAAB V4 är tillverkade. Däcken är tillverkade 1985 och visst är det lite sprickor i dem efter 26 år, men jag tycker inte sprickorna verkar vara större än förra sommaren.

Men... jag kör bara ca 100 mil varje sommar så de får nog hänga med några år till:confused::confused:
Hej.
Litet små sprickor på yttre gummit har ingen betydelse för hållfastheten,det är corden som det inte får vara sprickor i,det är ju den som håller "ihop"däcket.Det är nog många som byter däck i onödan för litet små sprickor,tror jag.
Mvh Jan-E,

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Sprickorna våra däck var botten på mönstret och ca 15 mm långa ca 20 cm av omkretsen. Visade till två däckverkstäder och svaret blev hos båda ingen fara men inte bra och hål kol på dom sen berättade jag viska till södra Europa så blev svaret BYT

Toppen