StJeP
HBK Medlem
Läste i en tråd av Roger67 om däck där det stod om däckprofil, kan man ha en annan däckprofil på framdäcken gemtemot bakdäcken så att bilen bilen ligger mer paralellt med vägen?Staffan
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är inte hjulens diameter du skall ändra för att lösa det problemet, det är framfjädrarna som skall anpassas i hårdhet. På köpet får du bättre komfort också!![]()
Läste i en tråd av Roger67 om däck där det stod om däckprofil, kan man ha en annan däckprofil på framdäcken gemtemot bakdäcken så att bilen bilen ligger mer paralellt med vägen?Staffan
Ändrar du profilen på ett 215 däck = 215*0,75= 161,25 mm i höjd från fälgkanten till "toppen" .
på ett 65 profils däck blir ju det 215*0,65= 139,75mm = 21,5 mm i skillnad (*2 i diametern)
Att den blev så mycket högre i fram kan ju bero på att det även blev den vinkel/höjdskillnaden på det långa axelavståndet .
Det är väl torisionsaxlar på ALKOchassiet ? Ingen som ändar höjden i bak genom att flytta axlarna ?
Jag har fått uppgifter på att man skall kunna hissa upp bilen och plocka loss hjulen samt sätta en domkraft under navet och sedan öppna och rycka ut stavarna och sedan sänka domkraften med lika mycket som man vill höja bilen och sedan tryckan in axlarna igen .
Det är ju splines på dom .
Skall kolla lite mer med Alko , jag prata med dom på Elmia mässan och då förklarade dom detta för mej .
På dom bilar jag höjt eller sänkt med torisionsfjädring, har det varit olika antal splines i vardera änden på staven. Flyttar man ett splines i ena änden, ger det kanske 8 cm, men om man vrider hela staven, brukar det bli steg på 6-8 mm. Jag har inte gjort nån ALKOJa det vore intressant. Det låter nästan för enkelt.
Är splinesen verkligen så fina så det går att justera så smått? Det är ju bara centimetrar som behövs ute vid navet.
Ja det vore intressant. Det låter nästan för enkelt.
Är splinesen verkligen så fina så det går att justera så smått? Det är ju bara centimetrar som behövs ute vid navet.
Nu har jag kollat och kontaktat Per Åkerblom på AL-KO KOBER AB och fick veta att Borås bilhall 033-230030 gjort denna höjningen i bak ett flertal gånger och det tog knappt 2 timmar för båda sidorna .
Det blir ett projekt till våren .