• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däckprofil

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
Läste i en tråd av Roger67 om däck där det stod om däckprofil, kan man ha en annan däckprofil på framdäcken gemtemot bakdäcken så att bilen bilen ligger mer paralellt med vägen?Staffan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Däckprofil

Det är inte hjulens diameter du skall ändra för att lösa det problemet, det är framfjädrarna som skall anpassas i hårdhet. På köpet får du bättre komfort också! :)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Läste i en tråd av Roger67 om däck där det stod om däckprofil, kan man ha en annan däckprofil på framdäcken gemtemot bakdäcken så att bilen bilen ligger mer paralellt med vägen?Staffan

Hej

I mitt fall blev det perfekt.

Fjädrarna fram har jag redan bytt till förstärkta men fick ändå inte upp nosen tillräckligt mycket för att slippa klossar för att stå ok.
När jag bytte bakdäck i samband med fälgköp valde jag däck med 65 profil. I fram behöll jag 75 däcken och fick då bättre lutning motsvarande en höjning på ytterligare 5-6 cm i fram.
På köpet fick jag ett lägre insteg till bodelen.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ändrar du profilen på ett 215 däck = 215*0,75= 161,25 mm i höjd från fälgkanten till "toppen" .
på ett 65 profils däck blir ju det 215*0,65= 139,75mm = 21,5 mm i skillnad (*2 i diametern)

Att den blev så mycket högre i fram kan ju bero på att det även blev den vinkel/höjdskillnaden på det långa axelavståndet .

Det är väl torisionsaxlar på ALKOchassiet ? Ingen som ändar höjden i bak genom att flytta axlarna ?

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ändrar du profilen på ett 215 däck = 215*0,75= 161,25 mm i höjd från fälgkanten till "toppen" .
på ett 65 profils däck blir ju det 215*0,65= 139,75mm = 21,5 mm i skillnad (*2 i diametern)

Att den blev så mycket högre i fram kan ju bero på att det även blev den vinkel/höjdskillnaden på det långa axelavståndet .

Det är väl torisionsaxlar på ALKOchassiet ? Ingen som ändar höjden i bak genom att flytta axlarna ?

Nja, den blev inte högre i fram däremot lägre i bak..
Men det kan nog stämma att en korrektare siffra är ca 3 cm lägre på bilen vid bakaxeln. Jag jämförde bara mellan fram och bakhjul innan jag skruvade på dem och tänkte nog inte på halveringen. Däckens mått kan säkert också skilja något mellan olika däckfabrikat.

Jag upplevde en förbättring och precis som du säger gör ju längden på bilen, axelavstånd och överhäng att skillnaden längst bak kanske blir -5 cm och längst fram vid fronten kanske +3 mm. De nya däcken i fram blir 225/75 istället för 215/75 så där får jag några millimeter till :D.

Jo det är torsionsaxlar bak. Är det lätt att flytta dem?
Spontant så känns det som ett arbete med stora krafter inblandade...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har fått uppgifter på att man skall kunna hissa upp bilen och plocka loss hjulen samt sätta en domkraft under navet och sedan öppna och rycka ut stavarna och sedan sänka domkraften med lika mycket som man vill höja bilen och sedan tryckan in axlarna igen .

Det är ju splines på dom .

Skall kolla lite mer med Alko , jag prata med dom på Elmia mässan och då förklarade dom detta för mej .

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag har fått uppgifter på att man skall kunna hissa upp bilen och plocka loss hjulen samt sätta en domkraft under navet och sedan öppna och rycka ut stavarna och sedan sänka domkraften med lika mycket som man vill höja bilen och sedan tryckan in axlarna igen .

Det är ju splines på dom .

Skall kolla lite mer med Alko , jag prata med dom på Elmia mässan och då förklarade dom detta för mej .

Ja det vore intressant. Det låter nästan för enkelt.
Är splinesen verkligen så fina så det går att justera så smått? Det är ju bara centimetrar som behövs ute vid navet.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Är splinesen verkligen så fina så det går att justera så smått? Det är ju bara centimetrar som behövs ute vid navet.
På dom bilar jag höjt eller sänkt med torisionsfjädring, har det varit olika antal splines i vardera änden på staven. Flyttar man ett splines i ena änden, ger det kanske 8 cm, men om man vrider hela staven, brukar det bli steg på 6-8 mm. Jag har inte gjort nån ALKO
fjädring. Men tror sannolikheten är stor, att det är så på alla.
bosse b

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

På dom bilar jag höjt eller sänkt med torisionsfjädring, har det varit olika antal splines i vardera änden på staven. Flyttar man ett splines i ena änden, ger det kanske 8 cm, men om man vrider hela staven, brukar det bli steg på 6-8 mm. Jag har inte gjort nån ALKO
fjädring. Men tror sannolikheten är stor, att det är så på alla.
Ofta räcker inte stötdämparnas "utsläpp" inte till då måste man lossa dom.
bosse b

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nu har jag kollat och kontaktat Per Åkerblom på AL-KO KOBER AB och fick veta att Borås bilhall 033-230030 gjort denna höjningen i bak ett flertal gånger och det tog knappt 2 timmar för båda sidorna .

Det blir ett projekt till våren .

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Nu har jag kollat och kontaktat Per Åkerblom på AL-KO KOBER AB och fick veta att Borås bilhall 033-230030 gjort denna höjningen i bak ett flertal gånger och det tog knappt 2 timmar för båda sidorna .

Det blir ett projekt till våren .

Tack för den informationen. Klart intressant.
För min del handlar det eventuellt om att sänka lite. Jag får se hur det ser ut när jag fått på mina nya framdäck. Kanske jag även provar att lasta in svärmor + lite annat där bak för att se hur skeppet ligger och vilken marginal som finns.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Minskar du rullomkretsen i fram så kommer mätaren stämma ännu mindre samt om du kör enligt GPSen så kommer motorn varva mera i samma fart .

Ökar rullomkretsen så blir det ju tvärtom och det jag skall göra .

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Vad är det för däckdimension (original) på Fiat 2,3, 3500kg ? :confused:
Närmare bestämt, på Adria Coral S 670SL.

215/75 x 16 gissar jag, men är inte säker.

Toppen