Olle Ljung
HBK Medlem
Jag funderar på att sätta på däck för åretrunt bruk.
Vilken typ respektive fabrikat rekomenderas.
Vilken typ respektive fabrikat rekomenderas.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag köpte nya däck och aluminiumfälgar i höstas. Det var inte lätt att hitta någon som kunde sälja kompletta hjul på nätet till en Ducato. Jag hade redan innan bestämt mig för Michelin Agilis men fälgarna hade mindre betydelse (utseendemässigt). Vissa näthandlare hade antingen däcken men inte fälgarna och andra tvärt om. När jag till slut hittade en firma som sade sig ha både ock visade det sig vid kontroll att fälgarna passade men klarade inte belastningen. Jag blev uppringd och de kunde då skaffa fram en annan fälg som klarade belastningen med en viss marginal. Jag fick dem för samma pris.
Kontentan är alltså att firmornas sökmotorer stämmer inte alltid med verkligheten när man kommer ner till vikter och belastningar men det kan löna sig att ringa och fråga.
Jag betalade ca 9 700:- för fyra hjul som jag kommer att använda året runt. Jag har ledsnat att hantera dessa tunga hjul med allt vad det innebär att hissa upp bilen, dessutom två gånger per år.
Är det inte lag på att man ska ha vinterdäck ?
Jag förstår att ni är nyfikna! Jag vände tyvärr på en 9:a, rätt pris var 9700:-. Pinsamt!
Hursomhelst, jag köpte från Teletyre.se i Halmstad. Priset inkluderade bultar, montering på fälg och balansering samt frakt till Ystad.
Visst är det så. Däcken skall alltså vara klassade som vinterdäck eller "året runt". Det är alltså inte något krav på dubbar.