• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

F

F.d. 6057

Guest
Sv: Däck

Defenetivt Michelin Agilis Fungerar alldeles utmärkt sommar som vinter, går tyst och behagligt samt bra vinter egenskaper. har kört på dessa under ett antal år och nästa gång jag byter så blir det samma däck.

Nu kommer många att skriva att det bara är dubb som gäller på vintern. och att dom blir för mjuka på sommaren. bl a bl a bl a ren RAPPAKALJA.
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Är lite nyfiken på om Du vet hur dom fungerar på en tyngre bil? Vi har en LMC 708 totv. 3850 .... med dubbla bakhjul!
Barene
 
Senast ändrad:

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sv: Däck

Hej
Man blir lite fundersam över frågan om däck till husbilar när man för på tal att titta på däckonline vad dom kan erbjuda. Detta företag har ju bara till uppgift att sälja däck. dom kan ju inget om hur däcken fungerar i verkligheten, Nej gå till en "riktig" gummiverkstad som arbetar med både person/transport/lastbilar för att få dom rätta råden för däck till husbilar, det kan vara värt ett besök. Jag håller med om att Michelin är bra däck, men det skall vara olika däck för sommar och vinterkörning dom har så olika funktioner när det verkligen gäller.
:wideeyed:
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Däck

Precis det jag skrev skulle hända i mitt första inlägg. förvånad NOT finns desutom länkar vidare om info om däcken. ps även den RIKTIGA gummiverkstaden vill sälja däck, och då givetvis dom som han lagerför.:)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag köpte nya däck och aluminiumfälgar i höstas. Det var inte lätt att hitta någon som kunde sälja kompletta hjul på nätet till en Ducato. Jag hade redan innan bestämt mig för Michelin Agilis men fälgarna hade mindre betydelse (utseendemässigt). Vissa näthandlare hade antingen däcken men inte fälgarna och andra tvärt om. När jag till slut hittade en firma som sade sig ha både ock visade det sig vid kontroll att fälgarna passade men klarade inte belastningen. Jag blev uppringd och de kunde då skaffa fram en annan fälg som klarade belastningen med en viss marginal. Jag fick dem för samma pris.

Kontentan är alltså att firmornas sökmotorer stämmer inte alltid med verkligheten när man kommer ner till vikter och belastningar men det kan löna sig att ringa och fråga.

Jag betalade ca 6700:- för fyra hjul som jag kommer att använda året runt. Jag har ledsnat att hantera dessa tunga hjul med allt vad det innebär att hissa upp bilen, dessutom två gånger per år.
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Däck

Hej!!

Jag håller med Micke ! Jag kör på Agilis sommardäck! Mycket nöjd , men det sägs att åretruntdäck är tystare!

Tore
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag köpte nya däck och aluminiumfälgar i höstas. Det var inte lätt att hitta någon som kunde sälja kompletta hjul på nätet till en Ducato. Jag hade redan innan bestämt mig för Michelin Agilis men fälgarna hade mindre betydelse (utseendemässigt). Vissa näthandlare hade antingen däcken men inte fälgarna och andra tvärt om. När jag till slut hittade en firma som sade sig ha både ock visade det sig vid kontroll att fälgarna passade men klarade inte belastningen. Jag blev uppringd och de kunde då skaffa fram en annan fälg som klarade belastningen med en viss marginal. Jag fick dem för samma pris.

Kontentan är alltså att firmornas sökmotorer stämmer inte alltid med verkligheten när man kommer ner till vikter och belastningar men det kan löna sig att ringa och fråga.

Jag betalade ca 9 700:- för fyra hjul som jag kommer att använda året runt. Jag har ledsnat att hantera dessa tunga hjul med allt vad det innebär att hissa upp bilen, dessutom två gånger per år.

Var köpte du dom?

Kastanj.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag förstår att ni är nyfikna! Jag vände tyvärr på en 9:a, rätt pris var 9700:- :eek:. Pinsamt!

Hursomhelst, jag köpte från Teletyre.se i Halmstad. Priset inkluderade bultar, montering på fälg och balansering samt frakt till Ystad.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag köpte odubbade Agilis Snow & Ice och kommer att köra året runt på dem. Jag uppleved det som betydligt tystare att köra från verkstan som skiftade däcken jämfört med när jag körde dit på de gamla.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Däck

Det är väl så att gamla däck, när gummit har åldrats och därmed hårdnat, alltid låter betydligt mer än nya fräscha däck när gummit är följsamt och mjukt?
V-backen
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag förstår att ni är nyfikna! Jag vände tyvärr på en 9:a, rätt pris var 9700:- :eek:. Pinsamt!

Hursomhelst, jag köpte från Teletyre.se i Halmstad. Priset inkluderade bultar, montering på fälg och balansering samt frakt till Ystad.

Bra firma , både jag och sonen har handlat vinterdäck på snygga lättmetall fäljar här tll våra personbilar.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Däck

Hej Olle L

Vägverket har på regeringens uppdrag utrett vilka vinterdäcksregler som bör gälla. I utredningen föreslår vägverket att förslaget bör införas som ett försök under vintersäsongerna 2010/2011 – 2012/2013 för att sedan utvärderas enl vägverket.

Utredningen innehåller flera förslag se följande länk:
Vägverket redovisar vinterdäcksförslag / Vägverket

// Birger
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Efter att ha skummat denna hemsida några timmar under en helg, förstod jag att det finns mycket lärdom att hämta hos Husbilsklubben.se. Tack alla! För att bli medlem behövdes ingen lång betänketid. Helgen efter skulle vi hämta, vår första husbil en Dethleffs 07 Advantage T6501 och inte skulle den stå stilla till våren inte. Men den rullade på sommardäck. Inte så lyckat att rulla runt på halvsletna sommardäck i snöslasket i Västra Götaland. Alltså blev första problemet att skaffa nya vinterdäck, gärna på lättmetallfälgar. Problem? Jo, därför att Fiat har från maj 06, i dessa globala standardiseringstider tillsammans med Opel (Vivaro), Citroën (Jumper) och Nissan (Primaster), anammat Iveco Daily’s bultdelning, 5/118 från 1994???? Mycket onödigt! Syftet? Ensamrätt på udda tillbehör i ett konkurrensutsatt tillverkningssystem ger kanske bättre klirr i kassan!! Vad vet jag?
Nåväl, det fanns inte många fälgar att välja och dyra var dom. För orginalet i stål begärdes nästan 1100kr, hos Fiat. Observera att jag bara letade efter förstärkta fälgar, något annat vill jag inte ha på min bil! Hos Svenska Fälg hittade jag till slut en som heter Loke och kring tusenlappen. Däcket, även det förstärkt, blev Hankooks RW06 195/70R15C.
Hela paketet inkl. stålventiler, monterat och klart på bilen, gick på 7800 kr. Samma dag fick vi HBKdekalerna med posten, som nu sitter på plats. Dagen efter körde vi på kvällen, i mycket snöslask från Lysekil till Håverud för första övernattning i husbil. Gissa om vi är nöjda!
Efter ett helt liv i segelbåt skall det nu bli husbilsliv på höst, vinter och vår. Seglarlivet förbehålles enbart till sommaren, då husbilen lär få vila upp sig i garaget. Ha det gôtt!
Julian & Stina van Hilst, Orust
 
Toppen