Åke o Wania 65
HBK Medlem
. Har någon provat Nokian cargo prof c,Arvid sidewalls?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej,. Har någon provat Nokian cargo prof c,Arvid sidewalls?
Nja en Hb har ofta en högre tyngdpunkt så det blir lite extra sidokrafter, det är då som Cp däcken har det lilla extra för just sådana belastningar. Det är alltså inte direkt något som man känner! Men visst går det bra med C däck.Hej,
Åkt mycket på Nokian Hakka van typ C med belastningsklass LI 121=1450 kg/däck.
Det är "inte typ CP husbilsdäck", men min uppfattning behagligare och tystare att åka på
eftersom jag då sänkt tryck från rek fram från 4,5 till 4 kg och bak från 5 till 4,5.
Vår husbil då var en 4 tonnare. Kör nu en Carthago med boggi, 5,5 ton och har Hakka C
fram med 3,7 kg och ska byta bak till samma och sänka trycket till 3,7. Notera att
att flest husbilar klarar LI 115=1215 kg/däck. Vad jag förstår är att CP husbilsdäck är
byggda för att få stadigare gång pga hög tyngdpunkt ! Har inte upplevt nåt problem
med detta. Notera vi har avverkat över 30.000 mil med husbil på 20 år och att vi nu har
den tredje. Vi har husbilsklubbens medlemsskap 187 !!
Hat bra
Att Cp däck är bättre vid långa stillestånd är bara en av fördelarna, det är heller inga större problem med dagens C däck. Det är dom extra sidokrafterna på en högbyggd HB i kurvor som Cp däcken behövs, lastindex som anges är för krafterna rakt ner bla.Hej
CP däcken har kraftigare däcksidor för att bättre tåla längre stilleståndstider, åtskilliga husbilar kan stå still ett halvår och då är CP däck att rekommendera. Det har inget med körningen i övrigt att göra.
Anledningen till att CP-däcken togs fram va att minska antalet däckexplosioner på tyska motorvägarHej
CP däcken har kraftigare däcksidor för att bättre tåla längre stilleståndstider, åtskilliga husbilar kan stå still ett halvår och då är CP däck att rekommendera. Det har inget med körningen i övrigt att göra.
Vet naturligtvis varför CP däcken kom, men svaret på frågan, har någon kört Nokia van C och. Har någon provat Nokian cargo prof c,Arvid sidewalls?
Varifrån är den informationen? Har aldrig sett eller hört det tidigare.Anledningen till att CP-däcken togs fram va att minska antalet däckexplosioner på tyska motorvägar