• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck

. Har någon provat Nokian cargo prof c,Arvid sidewalls?
Hej,

Åkt mycket på Nokian Hakka van typ C med belastningsklass LI 121=1450 kg/däck.
Det är "inte typ CP husbilsdäck", men min uppfattning behagligare och tystare att åka på
eftersom jag då sänkt tryck från rek fram från 4,5 till 4 kg och bak från 5 till 4,5.
Vår husbil då var en 4 tonnare. Kör nu en Carthago med boggi, 5,5 ton och har Hakka C
fram med 3,7 kg och ska byta bak till samma och sänka trycket till 3,7. Notera att
att flest husbilar klarar LI 115=1215 kg/däck. Vad jag förstår är att CP husbilsdäck är
byggda för att få stadigare gång pga hög tyngdpunkt ! Har inte upplevt nåt problem
med detta. Notera vi har avverkat över 30.000 mil med husbil på 20 år och att vi nu har
den tredje. Vi har husbilsklubbens medlemsskap 187 !!

Hat bra
 
Hej,

Åkt mycket på Nokian Hakka van typ C med belastningsklass LI 121=1450 kg/däck.
Det är "inte typ CP husbilsdäck", men min uppfattning behagligare och tystare att åka på
eftersom jag då sänkt tryck från rek fram från 4,5 till 4 kg och bak från 5 till 4,5.
Vår husbil då var en 4 tonnare. Kör nu en Carthago med boggi, 5,5 ton och har Hakka C
fram med 3,7 kg och ska byta bak till samma och sänka trycket till 3,7. Notera att
att flest husbilar klarar LI 115=1215 kg/däck. Vad jag förstår är att CP husbilsdäck är
byggda för att få stadigare gång pga hög tyngdpunkt ! Har inte upplevt nåt problem
med detta. Notera vi har avverkat över 30.000 mil med husbil på 20 år och att vi nu har
den tredje. Vi har husbilsklubbens medlemsskap 187 !!

Hat bra
Nja en Hb har ofta en högre tyngdpunkt så det blir lite extra sidokrafter, det är då som Cp däcken har det lilla extra för just sådana belastningar. Det är alltså inte direkt något som man känner! Men visst går det bra med C däck.
 
Hej
CP däcken har kraftigare däcksidor för att bättre tåla längre stilleståndstider, åtskilliga husbilar kan stå still ett halvår och då är CP däck att rekommendera. Det har inget med körningen i övrigt att göra.
Att Cp däck är bättre vid långa stillestånd är bara en av fördelarna, det är heller inga större problem med dagens C däck. Det är dom extra sidokrafterna på en högbyggd HB i kurvor som Cp däcken behövs, lastindex som anges är för krafterna rakt ner bla.
 
Hej
CP däcken har kraftigare däcksidor för att bättre tåla längre stilleståndstider, åtskilliga husbilar kan stå still ett halvår och då är CP däck att rekommendera. Det har inget med körningen i övrigt att göra.
Anledningen till att CP-däcken togs fram va att minska antalet däckexplosioner på tyska motorvägar
 
. Har någon provat Nokian cargo prof c,Arvid sidewalls?
Vet naturligtvis varför CP däcken kom, men svaret på frågan, har någon kört Nokia van C och
det har jag gjort länge, men tagit däcket med högst belastningsklass och upplever C däcket
som betydligt behagligare att köra. Om jag inte har helt fel kommer däckexplosioner av
gamla däck, skada, överbelastning, fel lufttryck osv ? Fråga, nån som sett åldersbegränsning
på däck i Tyskland på typ husbilar med 5 års ålder ?

//Björn
 
Tillbaka
Toppen