Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Förstår inte.Hur är Kumo däck till min husbil? Det är min husbilsfirma som vill sätta på nya sådana efter mycket tjat från mig.
Nej jag tjatade inte efter Kuhmo däck utan jag ville ha 4 nya däck och firman erbjöd sig att ge mig Kumo däck. Så då frågade jag förstås om det som dom erbjöd var bra. Förstår du då varför?Förstår inte.
Först tjatar du på husbilsfirman att de ska montera Kumho-däck på din husbil, och därefter efterfrågar du erfarenheter av dessa däck. Om ditt val/tjat inte är baserat på erfarenheter (egna eller andras), vad är då valet/tjatet baserat på?
Pålle
Nej jag tjatade inte efter Kuhmo däck utan jag ville ha 4 nya däck och firman erbjöd sig att ge mig Kumo däck. Så då frågade jag förstås om det som dom erbjöd var bra. Förstår du då varför?Förstår inte.
Först tjatar du på husbilsfirman att de ska montera Kumho-däck på din husbil, och därefter efterfrågar du erfarenheter av dessa däck. Om ditt val/tjat inte är baserat på erfarenheter (egna eller andras), vad är då valet/tjatet baserat på?
Pålle
Tack för svaret.Vi la på Kumho för ca: ett år sedan i samband med hjulinställning och det har funkat bra så här långt.
Har kört ca: 1200mil sedan bytet.
Det är inte jag som väljer Kuhmo däck utan firman.Varför väljer man Kumho? Jo förmodligen priset eller någon säljare vill bli av med däcken! Man får ett mellanklass däck om man tycker det är okej för att spara några kronor!
Jag skulle välja Michelin eller Continental CPdäck som är anpassade för husbil,kan inte firman leverera det ,åk till nästa.Det är inte jag som väljer Kuhmo däck utan firman.
Aha jag borde nog ha sagt att det är firman som jag köpte husbilen ifrån som jag tjatat till mig nya däck ifrån för de som satt på var dåliga. Så de ger mig 4 nya däck gratis. Men jag ställde frågan för att inte det dom erbjöd var ett dåligt däck.Jag skulle välja Michelin eller Continental CPdäck som är anpassade för husbil,kan inte firman leverera det ,åk till nästa.
Man kan få torrspickor i däck rätt fort av sol och flitigt användande av stakt fälgrent och andra avfettningsmedel...Hej jag har KUMHO på min husbil. Inte jättehögt bärighetsindex men naturligtvis C-däck. Vet inte hur vanligt det är men två är köpta tillsammans och de andra två tillsammans ett år senare på ett annat ställe, och även fast det gått några år men inte överdrivet många med ca. 700 till 800 mil per år så är de nu kanske slitna till 65% och alla fyra är så fulla med kraftiga torrsprickor så det är bara att byta ut dem.
Jag har kört med dem, och i alla fall de två sista åren så har torrsprickorna varit störande för sinnet.
Alltså köpta med ett års mellanrum och på olika ställen så det kan inte bara vara en batch som det var underlig gummiblandning i.
Går ju inte alls att döma alla KUMHO C däck och gummiblandningar p.g.av det. Men nu ligger det fyra nya NOKIAN färdiga för montering i stället så får vi se.
M.v.h. JANKRO.
Ja du, Lasse. Har man sex hjul på husbilen så är det några kronor att tjäna. Jag har åkt sexhjuling i 12 år och provat det mesta från budget till premium. Hankook och Kumo har funkat jättebra. Däcken som jag varit mest missnöjd med är Continental campingdäck. Vid nästa byte så blir det Maxxis. Det som är viktigast är att bärigheten uppfylls med god marginal.Varför väljer man Kumho? Jo förmodligen priset eller någon säljare vill bli av med däcken! Man får ett mellanklass däck om man tycker det är okej för att spara några kronor!
Ja, men inte i det här falletMan kan få torrspickor i däck rätt fort av sol och flitigt användande av stakt fälgrent och andra avfettningsmedel...
Kumo och Hankook används flitigt av långtradare med tung last och långa sträckor så helt dåliga kan dom inte vara. Åkerierna är beroende av att det funkar och inte får stillestånd pga. Punktering så dom chansar inte.Ja du, Lasse. Har man sex hjul på husbilen så är det några kronor att tjäna. Jag har åkt sexhjuling i 12 år och provat det mesta från budget till premium. Hankook och Kumo har funkat jättebra. Däcken som jag varit mest missnöjd med är Continental campingdäck. Vid nästa byte så blir det Maxxis. Det som är viktigast är att bärigheten uppfylls med god marginal.
Ja det är precis det jag säger det är priset och är man nöjd med däcken så är allt bra men sannorlikheten att man inte blir nöjd är betydligt högre! Mindre mil och sämre komfort skulle jag säga men då är jag en kräsen däckgubbe!Ja du, Lasse. Har man sex hjul på husbilen så är det några kronor att tjäna. Jag har åkt sexhjuling i 12 år och provat det mesta från budget till premium. Hankook och Kumo har funkat jättebra. Däcken som jag varit mest missnöjd med är Continental campingdäck. Vid nästa byte så blir det Maxxis. Det som är viktigast är att bärigheten uppfylls med god marginal.
Som jag skrev så har jag testat många olika fabrikat under åren, har nog åkt husbil i 25 år. Bland dom däck som jag fått ut minst mil på så ingår Continental. Dom bästa däcken satt på en bil som jag hade 2008 och det var Michelin X, bilen rullade nog 8000 tusen mil på dom. Kunde köra längre men kasserade på grund av ålder. Dessa däck finns inte idag.Ja det är precis det jag säger det är priset och är man nöjd med däcken så är allt bra men sannorlikheten att man inte blir nöjd är betydligt högre! Mindre mil och sämre komfort skulle jag säga men då är jag en kräsen däckgubbe!
När det gäller den tunga trafiken så är ett alternativ att köpa billiga däck och sedan kassera stommarna typ Kumo, Hankook eller köpa tex Michelin som man oftast vill ha fram och sedan kan den stommen regummeras upp till tre gånger och ligga på boogie/släp! Man får alltså det man betalar för även där och allt handlar om ekonomi!Kumo och Hankook används flitigt av långtradare med tung last och långa sträckor så helt dåliga kan dom inte vara. Åkerierna är beroende av att det funkar och inte får stillestånd pga. Punktering så dom chansar inte.
Mina kumho har belasningsindex 121 så det är helt ok tycker jag. Sidstommarna var kraftiga. Dom avlagda CP däckens stommar var lika styva som kumho