• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck

F

F.d. 775

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.8
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Adria Coral
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Är det normalt att framdäcken är utslitna efter 1600 mil på en husbil

F

F.d. 53000

Guest
Fel på framvagnsinställningen,mina däck gick 5000 tusen mil ,jag har 89 års citroen och de var inte helt slut för de gick igenom besiktningen så kolla framvagnen Hälsningar Yngve

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Ca 40000-50000 km håller däcken normalt på en husbil.Hur var dina däck slitna, på ytterkant,innerkant eller jämnt över hela ytan.Om dom är slitna tex. på ytterkant så
har du fel på hjulinställningen!
Hör med försäljaren av husbilen om eventuell garanti.

Tom

F

F.d. 25267

Guest
Hej. Det är INTE normalt - men om hjulvinklarna är fel så blir det så. Som jag skrev tidigare till dig när du skrev att däcken var snedslitna. Att däcken är snedslitna beror på att framvagnsinställningen är felaktig. Normalt håller framdäcken på en tvåaxlig bil fyra till femtusen mil. Att de är snedslitna kan även bero på att man monterat aluminiumfälgar som ändrar spårvidden. Om spårvidden ändras måste man göra en ny framvagnsinställning. Detta råkade jag ut för på våran husbil. Där hade man monterat alufälgar som breddade spårvidden markant utan att ändra hjulvinklarna. Däcken tog slut på tusen mil - snedslitna. Framvagnsinställning och nya däck sen så sliter det jämnt. Alltså om du har garanti så åker du dit där du köpt bilen annars åker du till en däckfirma som kan ställa vinklarna åt dig samt lägga på nya däck. Ett enkelt problem med en enkel lösning - eller hur ? Kan absolut inte vara något annat.

Per

Toppen