• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck

• Startad av Startad av F.d. 10079
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 10079

Guest
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: MB o309D
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 314 ?
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Eget Bygge
Husbilsmodell: MB
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej. Jag har en MB O 309D -71 som jag arbetar med, i regbeviset står att däckdim skall vara 6.50 R16, finns denna fortfarande eller finns det andra dim som passar? Undrar asplars.

Säkert går denna däckdimension fortfarande att få tag i. Annars finns det flera dimensioner av moderna radialdäck som kan passa. Närmast i storlek ligger 225/75R16C. Om dessa däck är för breda, finns bland annat 215/80R16C och 215/85R16C som båda har något större rullningsomkrets. Problemet är att dina originaldäck (förmodligen) är monterade på 4,5-tumsfälgar medan dessa dimensioner helst vill ha 6-tumsfälgar.
195R16C är något mindre än dina originaldäck, men kräver bara 5,5 tum breda fälgar.
Dina originaldäck finns/fanns i två utföranden: 8-lagers med Load Index 104 och 10-lagers med LI 108. De däck vi först nämnt har högre LI än vad som krävs, medan 195R16C har LI 104 (6-lagers) resp. 107 (8-lagsers).

Tillbaka
Toppen