• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck till husbil.

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025
Däck till husbil måste tydligen uppfylla mer än dimensionen som till en vanlig bil.
Jag vet inte hur man bedömer detta men har en dimension av 215/70/R15 CP.
Det står även Vanco Camper på dem. Måste det stå camper. Någon som vet någon som har bra pris på dessa i Småland eller Blekinge.

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil.

har skrivits massor om däck på forumet,gå in på husbilsdoktorn (översta raden)
sök på däck Lycka till hälsningar Lasse

F

F.d. 53012

Guest

Ivarssons utanför Anderstorp eller i Vaggeryd hos Cromfälgar har det mesta till kanonpriser. Dom däck du anger sitter på min bil är kanon med fin åkkomfort.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Hokie, försök att söka på däck m.m. som föreslås för det finns massor att läsa och lära.

Men du behöver inte köpa så kallade campingdäck om du inte vill, de är extrahårda i sidorna för att kunna stå uppställda länge utan att platta till sig.

Det räcker att du köper så kallade C däck som är till "lättare lastbilar" m.m.
Det finns ett lastindex till däcket som talar om hur mycket vikt det kan bära.
Det står efter däckstorlek vid beställning.

Typ 215/70 R15C 106/104R.

106 är lastindexet för ett singeldäck R är maxhastighet (som inte brukar vara så aktuellt på en husbil). Just 106 står för att det däcket kan bära 950kg. Man skall inte överdriva lastindexet för mycket, för bilen blir bara stötig och obekväm om man har onödigt högt lastindex och onödigt högt lufttryck.

Här har du en sida där man kan kolla däcksmärkningar som finns på själva däcket.
Klicka här.
Identifiering av däckstorlek - Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter

Vem som säljer billiga däck där du bor kanske någon annan vet. Många föredrar nu mera att handla däck på internet, för de priserna är svåra att slå.
Här har du en hemsida från Däckonline. som du kan titta på för att se olika däcksfabrikat och få en indikering på priset.
Om du klickar till vänster på "Däck till lätt lastbil" först och sedan skriver in din däcksdim. så dyker det upp 67 olika sorters däck som passar på din bil.
Klicka här.
Däck @ dackonline.se: Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. såg att det hann komma ett inlägg med en bra lev. i din närhet när jag skrev detta.
Du kan kolla upp lite, så du har en indikering av priset på de däck du vill ha, när du går och handlar.

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag bytte till nya camper-däck (CP) idag. De gamla har gått 7.150 mil. Tre mm kvar och jämn förslitning. Jag betalade gladeligen 9.000:-.1,25/mil. Någonstans har jag läst att det är längre livslängd på CP men kommer inte ihåg var.

T

terol

Guest

Hej Hokie, försök att söka på däck m.m. som föreslås för det finns massor att läsa och lära.

Men du behöver inte köpa så kallade campingdäck om du inte vill, de är extrahårda i sidorna för att kunna stå uppställda länge utan att platta till sig.

Det räcker att du köper så kallade C däck som är till "lättare lastbilar" m.m.
Det finns ett lastindex till däcket som talar om hur mycket vikt det kan bära.
Det står efter däckstorlek vid beställning.

Typ 215/70 R15C 106/104R.

106 är lastindexet för ett singeldäck R är maxhastighet (som inte brukar vara så aktuellt på en husbil). Just 106 står för att det däcket kan bära 950kg. Man skall inte överdriva lastindexet för mycket, för bilen blir bara stötig och obekväm om man har onödigt högt lastindex och onödigt högt lufttryck.

Här har du en sida där man kan kolla däcksmärkningar som finns på själva däcket.
Klicka här.
Identifiering av däckstorlek - Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter

Vem som säljer billiga däck där du bor kanske någon annan vet. Många föredrar nu mera att handla däck på internet, för de priserna är svåra att slå.
Här har du en hemsida från Däckonline. som du kan titta på för att se olika däcksfabrikat och få en indikering på priset.
Om du klickar till vänster på "Däck till lätt lastbil" först och sedan skriver in din däcksdim. så dyker det upp 67 olika sorters däck som passar på din bil.
Klicka här.
Däck @ dackonline.se: Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. såg att det hann komma ett inlägg med en bra lev. i din närhet när jag skrev detta.
Du kan kolla upp lite, så du har en indikering av priset på de däck du vill ha, när du går och handlar.

Jeg råder til at en følger råd om sikkerhet. Brukt korrekt lastindex, står det i brukermanualen at CP-dekk skal brukes, så gjør man det. Bruk korrekt luft-trykk i dekket. Dekkene føles ikke harde om en bruker CP-dekk og korrekt luft-trykk. Disse råd er gjort pga sikkerhet. Feil dekk og lavt luftrykk er livsfarlig!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, snälla du jag har väl inte skrivit något så dumt som att köpa för lågt lastindex och fel däck. Det jag skrev är ju......... Inte alltför överdrivet lastindex.
Man tar ju reda på vad bilen/axeln väger och köper därefter. Ett däck som kan bära kanske mer än dubbelt av vad det belastas med blir inte särskilt bekvämt att åka med.
Rek. däcktryck till det däcket man valt, med den belastning som det är utsatt för på just den bilen kan man hitta hos däcktillverkarna.
Om man väljer Campingdäck eller inte har ju inte med åksäkerheten att göra, mest bara om man har bilen uppställd länge utan att flytta på den.

Däckdim. som Hokie är ute efter finns inte med högre lastindex än 109, vilket betyder max 1030 kilos belastning per däck. Det finns dock lägre index, bl.a. 106 som i exemplet, om bilen skulle väga långt under 2060 kg på en axel.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Hej Gunillas Kent. Tack för trevligt besök förra året. Det kan väl inte vara framdäcken som gått över 7000 mil. Mina är slut fram efter 3300 mil. I så fall vad heter era?
Håkan

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jodå, det kan jag gå ed på, 71.488 km exakt. Bilen väger runt 3.800 i genomsnitt. Jag har skiftat bak och fram en gång för några år sedan. Michelin 225/65 16 C Agilis camper (CP).

Klicka på bilderna
d1.JPG

d2.JPG

d3.JPG

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Då förstår jag för bak är dom inte halvslitna.
Håkan

ChalleW

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2025

Har "konverterat" till C-däck och gått upp till 225/70-15 med Li 112 och åker då mycket bekvämt utan dunk vid vägskarvar mm. Det är skillnad att åka på 4kg i stället för 5,5 som i de gamla Campingdäcken. Har inte märkt någon skillnad i bränsleförbrukning under de 400 mil som jag kört hittills.
Vid 4kg bär däcken drygt 2 ton/axel vilket är fullt tillräckligt på min 3,5 tonnare.

F

F.d. 53012

Guest

Hej Gunillas Kent. Tack för trevligt besök förra året. Det kan väl inte vara framdäcken som gått över 7000 mil. Mina är slut fram efter 3300 mil. I så fall vad heter era?
Håkan
Mina tog slut efter närma 3000 mil då var det ca 2 mm kvar och det är alldeles för lite var också lite torra dom där bak går nog som vanligt betydligt mer men så är det bara med tyngden fram.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Var inne og lest arikkelen, i Østerike er det lov å ha lavere hastighetsklasse på vinterdekk. Italia tillater ikke lavere hastighetsklasse enn det bilen har i sine registreringspapirer. Så står det en klasse for 200 så er det ikke lov med 160 dekk selv om du ikke har lov å kjøre så fort i Italia.

Så se på dekksiden om det er rett klasse Hastighetsmerking. Det er lov å ha høyere klasse.

Toppen