• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck slitage

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Har bytt 2 omgångar sommardäck, och har fått ut ca 8000 mil. Det har varit Michelin och Continental. Skiftar mellan framaxel och bakaxel när jag tar av vinterdäcken. Hade köpt TPSA system för däcktrycket men skrotade det för det bara jäklades så nu kollar jag trycket lite då och med en manuell mätare, och kör med 4.5 bar. Bilen väger 3500kg och är ju ingen Rikard Rydell bakom ratten utan jag håller 90-95 och försöker köra eco-driving som är bra både för mig och bilen samt miljön.
 
F

F.d. 55989

Guest
Förutsatt att framvagnen är rätt inställd så är däckslitaget direkt avhängigt värmeutvecklingen i däcket. Värmeutvecklingen i sin tur är direkt avhängig lufttrycket i däcket.
Åtskilliga husbilar körs med för lågt lufttryck vilket förkortar däckens livslängd.
Sedan påverkas naturligtvis värmeutvecklingen av farten, inbromsningar, kurvtagning m.m, men även under dessa förutsättningar är slitaget högre med lågt lufttryck.
Kan säga att jag kör ganska lugnt. 70-90km /h där den eller högre hastighet tillåts.
Nyttjar hela vägen vid kurvor för att få så rak körning som vanligt.
Lufttryck 5.5kg vilket står på däckets utsida.
Kör ofta långa sträckor utan uppehåll, vilket kan bidraga till varma däck.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Kan säga att jag kör ganska lugnt. 70-90km /h där den eller högre hastighet tillåts.
Nyttjar hela vägen vid kurvor för att få så rak körning som vanligt.
Lufttryck 5.5kg vilket står på däckets utsida.
Kör ofta långa sträckor utan uppehåll, vilket kan bidraga till varma däck.

Det påminner ganska mycket om min egen körstil med långa sträckor utan stopp och jag kör även med 5,5 kg lufttryck.
Det borde bli betydligt mer än 3000 mil under de förutsättningarna. Kolla för säkerhets skull så att det inte är något annat som är fel.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
4500kg. 3500mil efter 2 säsonger. Däck mellan 5-6mm. Bytte plats på fram o bakdäck vid 2700mil. 2 axlar
 
Senast ändrad:

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Tänkte på vikten 1,6mm. Byt innan gamla däck är hårda. En panik bromsning framför ett barn som går ut framför en 4ton bil i 50 km i Tim. Nya däck gör susen. En som vet. . Kör för slktit . Hur många mil är inte intressant det är åldern på däcket , inte på föran. Har vi råd att köra dyra husbilar så har vi råd att köra med bra däck.. Nu j----!a lär jag få stryk men det skiter jag i , för jag tänker på er ,ej på mej.
Mats
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det borde väl bli det däck som belastas mest. I en högerkurva vänsterdäcket & i en vänsterkurva högerdäcket.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Har en Rapido från 2003. Byggd på Mercedes. Continentaldäcken från 03 byttes 2017 till Michelin. De gamla hade fortfarande ca 4 mm kvar, lika fram och bak. Bakhjulsdrift. Byte av åldersskäl och fick en mycket mjukare gång med mindre smällar från skarvar i vägen.
Vikt 3800 kg. Tryck fram 3,5 bar och bak 4,5 bar. Åker bara sommartid och flyttar inte hjulen. Jag tycker att livslängden på däcken är bra.
MVH/SOE
 
Toppen