• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cylinderlås från Biltema

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Monterade dessa tre lås till en kostnad av 29.90:-/st art. 86104. Låsen i Kama katalogen kostade nästan 500:-/st och de var utan nyckel vad jag kan förstå.

Cylinderlås med tapp - Biltema


Som skalskydd tänkte jag montera backsensorer vid alla dörrar.
Någon som vet om det kan vara vettigt. Tanken är att man ska bli väckt om någon närmar sig när man fricampar. Kommer det vilt nära, så kan det ju vara kul att se vad det är.
 

Bilagor

  • Bodelsdörr.JPG
    Bodelsdörr.JPG
    483 KB · Visningar: 57
  • Vänster dörr.JPG
    Vänster dörr.JPG
    556,4 KB · Visningar: 42
  • Höger dörr.JPG
    Höger dörr.JPG
    556,6 KB · Visningar: 61

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Cylinderlås från Biltema

Hej Hobbyloj (och alla andra).
Såg att det finns en sats med 5 sådana lås på Biltema, och då är de med samma nyckel. En klar fördel. Tänk bara på att ha nyckeln lätt åtkomlig till låset på bodelsdörren ifall man tvingas utrymma snabbt i händelse av brand eller dylikt.

Roland
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Cylinderlås från Biltema

Jag förstår inte hur detta med backsensorer är tänkt att fungera, varje gång någon går i närheten börjar det pipa?! Jag skulle nog snabbt bli galen?:wideeyed: Enda vettiga jag kommer på är i så fall att låta dom trigga belysning på utsidan? :)
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Cylinderlås från Biltema

Hej Hobbyloj (och alla andra).
Såg att det finns en sats med 5 sådana lås på Biltema, och då är de med samma nyckel. En klar fördel. Tänk bara på att ha nyckeln lätt åtkomlig till låset på bodelsdörren ifall man tvingas utrymma snabbt i händelse av brand eller dylikt.

Roland

Tack för tipsen. Satsen med fem lås missade jag.
Dörrarna där fram låser vi inte när vi är i husbilen. Där har vi en lösning med kätting mellan dörrarna som är lätt att få bort i ett nödläge.

När vi lämnar bilen låser vi med ordinarie lås och "biltemalåsen".'
Bodelsdörren har ett Fiammalås som fälls över ordinarie låset (som är värdelöst).
Då kan man inte öppna några dörrar från insidan om man gått in genom en fönsterruta.
 
Senast ändrad:

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Cylinderlås från Biltema

Jag förstår inte hur detta med backsensorer är tänkt att fungera, varje gång någon går i närheten börjar det pipa?! Jag skulle nog snabbt bli galen?:wideeyed: Enda vettiga jag kommer på är i så fall att låta dom trigga belysning på utsidan? :)

Har bara tänkt att aktivera sensorerna när vi övernattar på platser där inte folk normalt passerar förbi.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Cylinderlås från Biltema

Jag förstår inte hur detta med backsensorer är tänkt att fungera, varje gång någon går i närheten börjar det pipa?! Jag skulle nog snabbt bli galen?:wideeyed: Enda vettiga jag kommer på är i så fall att låta dom trigga belysning på utsidan? :)

Räckvidden är bara c:a 1 m. Aktiveras bara på natten och om det är någon närmare bilens långsidor än 1 m så får det väl gå. Vid 1 m avstånd så gör den bara ett litet pip. Först vid 30 cm börjar den signalera högt och konsekvent.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Cylinderlås från Biltema

I den Optimala husbilen, vilken jag i dagarna har beställt (och berättat om i separat tråd) så har dörrarna lite av kassaskåpskaraktär. Rostfritt stål i ramen och Al i dörrbladet och byggaren nämner att de flesta kunderna brukar välja samma låskista som i sina hem ("3-pkt.Sicherheitsschloss mit BKS-Schliesszylinder").

De mest paranoida kunderna avstår från husvagnsfönster och väljer i stället mindre rutor med isolerglas för att minimera antalet besökare genom rutorna, se Mercedes Sprinter 519 CDI, men det är nog sådana som planerar expeditioner till lite oroligare trakter.

I min nuvarande plåtis så har jag det slags enkla extra låsvred som visats här och det har vi upplevt vara tillräckligt tryggt.

aake
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Cylinderlås från Biltema

Jag förstår inte hur detta med backsensorer är tänkt att fungera, varje gång någon går i närheten börjar det pipa?! Jag skulle nog snabbt bli galen?:wideeyed: Enda vettiga jag kommer på är i så fall att låta dom trigga belysning på utsidan? :)

Man har det helt enkelt för att inte få semestern förstörd helt eller delvis.
Du blir varnad innan åverkan.

Jojje
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Cylinderlås från Biltema

Jo, men står du där det finns folk eller djur lär du ju inte få sova heller? Varför inte ett par rörelsesensorer och ett par extra ytterbelysningar? Kunde t.o.m. kopplas till bilens parkeringsljus? :)
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Cylinderlås från Biltema

Lyfter denna gamla tråd igen.

Är det nån som vet om låsen det pratas om i början går att låda i "öppet" läge? Dvs så man kan stänga dörren utan att ha nyckeln i? Det framgår inte på biltemas sida, och dom svarar inte på mail...
 
Toppen