• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cyklar i garage

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Vi får vår bil i maj och undrar vad Ni föreslår betr.: cyklar i garaget!
Vi funderar på hur vi skall lösa det!
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Cyklar i garage

Vi har alltid haft på utsidan, men skall nu testa på insidan istället på vår nya husbil.

De nackdelar jag kom med att ha på utsidan:
- Svårt att tvätta
- Kan bli stulna (cyklarna)
- Fult (vilket inte alla håller med om)
- Utomlands skall det sitta en skylt (röd och vit randig)

Sen finns det massor av nackdelar med invändigt också, men jag sover lite bättre med cykeln på insidan och det är värt mycket.

/Johny
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Cyklar i garage

De nackdelar Du tar upp är precis det vi vill slippa! Men hur löser Ni fastsättningen av cyklarna inne?
Mvh Barene
 

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Sv: Cyklar i garage

Hej, fastsättningen är enkel, titta på Fiammas hemsida, där finns cykelställ att montera i garagets golv med expansionsskena som du kan dra ut för enkel in och urlastning.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Cyklar i garage

JOHNY
När du skriver utomlands skall man ha röd/vit skylt vilka länder? hur långt ut får cykelställningen vara utan skylt (eller beror det på totallängden)?
Hälsningar Ulf
 

Hubba

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2024
Sv: Cyklar i garage

Vi får vår bil i maj och undrar vad Ni föreslår betr.: cyklar i garaget!
Vi funderar på hur vi skall lösa det!

Hej,

Vi har löst det med att sätta in en cykel hållare för två cyklar av märket Omnistar Omni plus i garaget ( på bilden i uppfällt läge ), det fungerar alldeles ypperligt, cyklarna står skyddade för både väder och ev.långfingrade personer.

Hälsningar

Hubba

Ps..klicka på bilden för att förstora..


 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Cyklar i garage

Jag har en likadan i garaget, men för 4'a cyklar.
Den fungerade faktisk halvdåligt pga att det blev allt för trångt och svårlastat med 4'a cyklar av vuxenstorlek

Jag skruvade bort botten delen (profilerna man ställer hjulen i) och behöll resten. (den vertikala hållaren samt armarna man fäster i ramen)
Några gummistroppar med hakar löste resten av fastsättningen så nu får vi med hela familjens cyklar och det funkar bara fint.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Cyklar i garage

JOHNY
När du skriver utomlands skall man ha röd/vit skylt vilka länder? hur långt ut får cykelställningen vara utan skylt (eller beror det på totallängden)?
Hälsningar Ulf
Det är lite oklart vilka länder det gäller men;
Italien, spanien och Österike skall den sitta på, i Frankrike om den sticker ut mer än x antal decimeter vilket den lär göra om du har en cykel på.

Läs mer om det här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t23336/
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Cyklar i garage

Biltema har en sädan cykel som kan fällas ihop och förvaras i en väska. Har just köpt en för test. Verkar vara "value for money".
 
F

F.d. 50014

Guest
Sv: Cyklar i garage

Vi har löst fastsättningen av cyklarna i garaget med att andvända
samma hållare som vi tidigare använde på biltaket när vi hade husvagn
fastskruvade på en playwodskiva ca 30cm bred och längd motsvarade
garagets bredd. Hållarna är av fabrikat Mont Blanc och husbilen en
Adriatic Izola SPG:yes:
 

Lenoinga

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
1407
Medlemskap
2021
Sv: Cyklar i garage

:spinny: barene! Hej! Här ska du få ett tips - kolla på www.BROMPTON.se! Vi har haft dessa cyklar i många år och använt dem väldigt mycket -- de är alltid med på våra resor och kan även lätt tas med i bussar och på tåg. De är toppen!! Dyra, men väl värda sitt pris! Går lika stadigt som en vanlig cykel - billigare varianter har inte den stabilitet som dessa har. Vill ni veta mera om dem, så hör gärna av er!
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Cyklar i garage

Hej PaffW!
Det skall vara skylt i bak oavsett hur långt cyklarna sticker ut.
Alltså alltid skylt.Kan bli dyrt utan skylt.
Anders.B
 
Senast ändrad:

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Cyklar i garage

Biltema har en sädan cykel som kan fällas ihop och förvaras i en väska. Har just köpt en för test. Verkar vara "value for money".


Tack för tipset. Vi är också på jakt efter varsin hopfällbar cykel. Har ni hunnit att utvärdera om den är att rekommendera?

/Jeanette
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Cyklar i garage

Varning utfärdas härmed för hopfällbara cyklar! Jag hade en sådan en gång med i båten och det inträffade alltid farliga saker i samband med användningen av nämnda vehikel. En gång när jag hade monterat ihop den på en brygga och skulle cykla iväg så vek den sig plötsligt och jag hamnade i sjön med cykel och allt. (Nä, det var inte den gången jag fick det slag i huvudet som jag av allt att döma måste ha fått nån gång)!
En stor (det räcker med 26-tums hjul) god cykel slår alltid en mindre, god cykel!

Jappe
 
Senast ändrad:

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Cyklar i garage

Hej!
Nej vi har inte hunnit med att titta eller prova ännu!
Vi får ju bilen midsommarveckan!
 

Lenoinga

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
1407
Medlemskap
2021
Sv: Cyklar i garage

:spinny: Barene! Hej, igen! Hur mycket ska ni använda cyklarna? Räknar ni med att använda dem mycket, bör ni investera i bra cyklar! Köp inte de billiga varianterna - typ Biltemas! De är obekväma och instabila! Se mitt förra inlägg! Vi har Brompton M-type med 3 växlar, och dem kan vi verkligen rekommendera. 3 växlar är mycket bra - det klarar man sig långt på .... Hade tillfälle att provköra hos en bekant i Karlsborg, innan vi köpte 2 st själva, och sedan var det ingen tvekan om val av cyklar! "Bromptonbröderna" har t.o.m. varit med oss på en bussresa till Spanien ( de är ju inte större än en mindre väska och du behöver inte ens bära dem - de rullas på 2 småhjul. Det finns också en väska att förvara dem i ). I Spanien cyklade vi på cykelleder från inlandet till kusten och cyklarna var suveränt bekväma och lättrampade.

Ser att ni bor i Trollhättan. Ev. ska jag dit 20/5. Är ni intresserade av att se och provköra cyklarna, så skulle det vara ett tillfälle då. De är ju dyra och man vill ju både se och köra dem innan man köper! Hör av er, i så fall!
 
Senast ändrad:
Toppen