• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykla elcykel i Tyskland

bamse59

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
21063
Medlemskap
2025
Är det någon som vet vilka regler som gäller när man ska cykla elcykel I Tyskland?Har hört att man måste ha regskylt på vanlig elcykel då den har 250w motor och går som högst 20km/Tim? Någon som vet? Har varit i kontakt med Transportstyrelsen som inte visste vad som gäller i Tyskland,och rekommenderade Svenska ambassaden i Tyskland som inte heller visste vad som gäller .Hänvisade till Adac eller att jag ,ringde tyska turistbyrån de visste inget heller!Har hört att det var någon som fått höga böter då de inte hade regskylt och trafikförsäkring på elcykeln eller elsparkcykeln,någon som vet?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.791
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hos ADAC kan du læse om forskellen på E-bikes og Pedelecs.

Så længe motoren kun hjælper op til 25 km/H og så længe cyklen ikke kan køre af sig selv hurtigere en "skubbehjælpen" på 6 km/H, så skal den ikke indregistreres. Så betragtes den som en Cykel og kan/skal køre cykelstier helt som en almindelig cykel. I Tyskland møder man ofte skiltet "Fahrrad Frei" og det betyder at almindelige cykler og el-cykler kan køre her.

Er den hurtigere op til 45 km/H, eller hvis den kan køre selv, så er det en "moped" og skal indregistreres, forsikres og færdes i trafikken udenfor cykelstierne. I denne kategori kommer også el-løbehjul, da de kan køre selv, men vær opmærksom på at ikke ret mange kender reglerne, så dem møder du overalt: på veje, på cykelstier og endda på fortov for gående, også de steder der er skiltet" kun for gående" :eek:

Vi har præcis de samme regler i Danmark. og jeg tænker at det er lige sådan i Sverige

 

bamse59

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
21063
Medlemskap
2025
Hos ADAC kan du læse om forskellen på E-bikes og Pedelecs.

Så længe motoren kun hjælper op til 25 km/H og så længe cyklen ikke kan køre af sig selv hurtigere en "skubbehjælpen" på 6 km/H, så skal den ikke indregistreres. Så betragtes den som en Cykel og kan/skal køre cykelstier helt som en almindelig cykel. I Tyskland møder man ofte skiltet "Fahrrad Frei" og det betyder at almindelige cykler og el-cykler kan køre her.

Er den hurtigere op til 45 km/H, eller hvis den kan køre selv, så er det en "moped" og skal indregistreres, forsikres og færdes i trafikken udenfor cykelstierne. I denne kategori kommer også el-løbehjul, da de kan køre selv, men vær opmærksom på at ikke ret mange kender reglerne, så dem møder du overalt: på veje, på cykelstier og endda på fortov for gående, også de steder der er skiltet" kun for gående" :eek:

Vi har præcis de samme regler i Danmark. og jeg tænker at det er lige sådan i Sverige

Tack för hjälpen och ditt svar,ja det är så I Sverige också.Men fick uppfattning efter jag googlat och läst en del att Tyskland av alla Eu länder hade andra regler gällande elcyklar,men det kan vara fel info man fått.Kanske det mer gäller elsparkcyklar som du säger ,som kommer upp i 45km.Ja man får akta sig när man går och även cyklar så man inte krockar med de.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
I Tyskland är det helt enkelt:
  • vanliga e-cyklar får ha upp till 250W och köra med el-stöd upp till 25 km/t. Inget hjälm krävs, inget körkort, ingen försäkring och ingen skylt. Cykelbanor får användas.
  • S-pedelecs får ha lite mer effekt (tror upp till 500W) och får köra upp till 45 km/t med el-stöd. Här krävs hjälm, körkort (klass AM) försäkring och försäkrings-skylt på baksidan. S-pedelecs räknas som motorfordon och får därför inte köras på cykelbanor !
Hoppas detta hjälper till.
 

bamse59

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
21063
Medlemskap
2025
I Tyskland är det helt enkelt:
  • vanliga e-cyklar får ha upp till 250W och köra med el-stöd upp till 25 km/t. Inget hjälm krävs, inget körkort, ingen försäkring och ingen skylt. Cykelbanor får användas.
  • S-pedelecs får ha lite mer effekt (tror upp till 500W) och får köra upp till 45 km/t med el-stöd. Här krävs hjälm, körkort (klass AM) försäkring och försäkrings-skylt på baksidan. S-pedelecs räknas som motorfordon och får därför inte köras på cykelbanor !
Hoppas detta hjälper till.
Tack för detta,då kan vi cykla lugnt I Tyskland
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
I Tyskland är det helt enkelt:
  • vanliga e-cyklar får ha upp till 250W och köra med el-stöd upp till 25 km/t. Inget hjälm krävs, inget körkort, ingen försäkring och ingen skylt. Cykelbanor får användas.
  • S-pedelecs får ha lite mer effekt (tror upp till 500W) och får köra upp till 45 km/t med el-stöd. Här krävs hjälm, körkort (klass AM) försäkring och försäkrings-skylt på baksidan. S-pedelecs räknas som motorfordon och får därför inte köras på cykelbanor !
Hoppas detta hjälper till.
I artikeln nedan står om svenskar som fick böter i Tyskland för sina i Sverige inköpta lagliga elsparcyklar, max 20 km/h.
Hur kommer det sig?

 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Jo.... elsparkcyklar måste ha en särskild trafikförsäkring OCH den måste dokumenteras medels en försäkringsskylt på baksidan.
Detta var resultatet efter en lång diskussion om man vill tillåta såna fordon överhuvudtaget. Nu finns det en lagstiftning och de gäller som "minsta el-fordon" (Elektro-Kleinstfahrzeug).
 

Bilagor

  • Skylt.jpg
    Skylt.jpg
    120,6 KB · Visningar: 23

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
I Norge er det også påbudt med forsikring på elsparkesykkel. Det er saftige bøter i Norge også om man ikke har forsikring og siden det regnes som motorvogn er det allerede også flere som har mistet bilførerkortet om de har for høy promille når man bruker elsparkesykel.
Kan leses litt om regler her
 

gebo72

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
35875
Medlemskap
2025
Är det någon som vet vilka regler som gäller när man ska cykla elcykel I Tyskland?Har hört att man måste ha regskylt på vanlig elcykel då den har 250w motor och går som högst 20km/Tim? Någon som vet? Har varit i kontakt med Transportstyrelsen som inte visste vad som gäller i Tyskland,och rekommenderade Svenska ambassaden i Tyskland som inte heller visste vad som gäller .Hänvisade till Adac eller att jag ,ringde tyska turistbyrån de visste inget heller!Har hört att det var någon som fått höga böter då de inte hade regskylt och trafikförsäkring på elcykeln eller elsparkcykeln,någon som vet?
Vi har cyklat e cykel flertalet år utan några som helst problem, det gäller samma EU direktiv på dessa i hela Europa!
 
Toppen