• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelställning

valkum

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4898
Medlemskap
2024
Hej
Har en Frankia Husbil och är det någon som har installerad en cykelställning på garageluckan? Orkar luckan hålla två cyklar?
MVH Valle
 
F

F.d. 55377

Guest
Sv: Cykelställning

Hej Valkum!
Vi har också en Frankia med lucka bak,men Bengt i Örkeljunga rekonomerade inte att sätta cykelställ i luckan då den inte håller för detta.:wideeyed:Husbilshälsning stefanirene
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Cykelställning

Jag är skeptisk till cykelställ även utan lucka. Det blir stora påfrestningar i bakväggen när kanske 50 kg skall hänga år efter år ofta på dåliga vägar.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställning

Hej!

På vår Frankia har vi cykelstället placerat över luckan.
Med hjälp av en vev sänker man ner stället när man ska lasta eller lossa cyklarna.
Funkar perfekt.

Här är en bild:
 

Bilagor

  • PICT7042.JPG
    PICT7042.JPG
    447,4 KB · Visningar: 23
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Cykelställning

Vi hade en Frankia 800, årsmodell -02. Vi monterade ett cykelställ för två cyklar på garageluckan och det var inga problem med det.
Hälsningar Anders
 

Bilagor

  • DSCF0212.JPG
    DSCF0212.JPG
    281,9 KB · Visningar: 12
Senast redigerad av en moderator:

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Cykelställning

Blir det inte en stor belastning på gångjärnen vid denna montering, det är väl inte så lätt att öppna luckan heller?

Piraten
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Cykelställning

Vi trodde att det skulle bli belastning på gångjärnen och tänkte lägga något mellan luckan och karmen, men det behövdes inte. Vi kunde till och med öppna luckan lite när cyklarna var på. Men eftersom vi även hade en garagelucka på sidan så behövde vi ju inte öppna i bak när cyklarna var på.
Hälsningar Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Cykelställning

Om bakveggen holder er avhengig av innfestingen av sykkelstativet.
Vi mistet stativet med 2 sykler på i Irland. Dette var med vår første husbil en Hymer 644 1985 model. Stativet var festet med gjennomgående skruer med 4 cm skiver på innsiden, skivene gikk rett gjennom veggen!
Veien vi kjørte på var svært ujevt, men asfaltert. Hørte braket og så i speilen at allt lå igjen i veien. Stoppet og stappet allt inn i bilen. Fant et plateverksted i en landsby og fikk laget 2mm aluplater som dekket hele skaden i veggen og passende hull for nye skruer. Limte på og skrudde det hele sammen igjen, nå holdt det bra - aluplate like lang som stativet var bredt og 20 cm bredt (trengte så for å dekke skaden).

Det var vår siste husbil uten garage til syklene!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Cykelställning

Med tanke på att väggarna i moderna bilar är ännu klenare ur viktbesparande syfte bör man nog inte hänga alltför många cyklar i cykelstället. Åtminstone inte om man kör på dåliga vägar.

Bättre med ett stort garage!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställning

Har inte dom fleste husbilsmärken idag förstärkningar i bakväggen för att kunna montera cykelställ?

Har bett om ritning på vår Eura o det var inga problem att få så man kan se var man ska skruva.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Cykelställning

Gjorde en annan lösning på nya bilen, Frankia I 800.

Monterade en dragkrok från Al-Ko och använder cykelstället jag har till min vanliga personbil =)

Ingen håltagning eller risk för skador i bakväggen.

Sen är ett fast monterat cykelställ inte speciellt vackert....men det är ju min personliga uppfattning. Har jag inte cyklarna på viker jag ihop "krok-stället" och lägger det i lastutrymmet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Cykelställning

Monterade en dragkrok från Al-Ko och använder cykelstället jag har till min vanliga personbil =)

Detta är nog den smartaste lösningen om man inte har ett stort garage. Tyvärr kan man inte montera krok på alla bilar.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Cykelställning

Ska man ha med sig 4 cyklar tar de som sagt en del plats.

Barnens cyklar har vi i garaget och våra stora får hänga bak =)
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Cykelställning

Hakar på den här tråden med en cykel/regel/vikt fråga:

Jag har ett väldigt stabilt cykelställ i stålplåt bakpå bilen, den är klassad för max 50 kg men har bara hållare för 3 cyklar.

Jag skulle vilja haka på 4 cyklar som totalt ligger under viktgränsen 50 kg och det borde funka med lite extra remmar, utan den fjärde "hjulskenan"

Är det tillåtet, är det bara vikt man går på?
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Cykelställning

Min erfarenhet är att desto längre ut på cykelstället "lasten"/cyklarna hamnar, desto större blir påfrestningen och svajet i infästningen. (Ganska logiskt med enkel moment(krafts)-uträkning)

Så man bör nog vara lite försiktig med hur man lastar för att inte skador i bakväggen skall uppstå.
 
Toppen