• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelställ

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej och god fortsättning!

Tidigare har vi haft 2st 20" folding cyklar som vi har förvarat i garaget. under senhösten införskaffades dock 2st nya elcyklar i "full-size" modell. Vi har av den anledningen börjat titta på att montera ett cykelställ bakpå husbilen.

Ett som vi har fastnat för är detta:
Thule Lift Elite med 12V motor

Det vore intressant att höra om det finns någon här inne som har ett elektriskt cykelställ monterat och kan ge lite inputs på om det fungerar bra, etc.

Ha de gott!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag hade nog monterat ett cykelställ för husbilens chassi i stället, elcyklar väger lite mer.

Det var en tanke vi hade först. Dock finns det flera fördelar med detta cykelställ. Bl.a får man upp cyklarna lite mer från marken. Förhoppningsvis ska detta göra att de skyddas lite bättre både mot vägsmuts samt klåfingriga mindre nogaräknade personer ;)

Våra elcyklar väger lite över 20 kg/st utan batterier. Denna typ av cykelställ har en lastvikt på 60kg. Det känns som att det finns lite marginal... Det gäller bara att få ett riktigt bra fäste i bakstammen :)

//Jocke
 

05larekb

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
13936
Medlemskap
2023
Har svårt med höga lyft, så detta var en mycket lyckad investering. Men inte mer än två cyklar. Jag ville inte ta hål i bakstammen så jag har en skarvsladd in till garaget och det uttag som finns där.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Har svårt med höga lyft, så detta var en mycket lyckad investering. Men inte mer än två cyklar. Jag ville inte ta hål i bakstammen så jag har en skarvsladd in till garaget och det uttag som finns där.

Det låter ju riktigt bra! Inte heller jag vill ta mer hål än nödvändigt i bilen, men jag tänker nog låta en verkstad utföra montaget. Det känns skönt att få garanti på arbetet ;) Vi har också varit inne på att montera en dragkrok och cykelställ på den, för att undvika håltagning i bakstammen...

Det är ett väldigt velande fram och tillbaka med olika lösningar...

//Jocke
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Nu frågar du om en elektrisk variant. Jag har en som man vevar ner och vi kör utan problem två elcyklar som väger 48 kg utan batteri.
Mycket smidigt och att när man är i bottenläget otroligt lätt att få på cyklarna.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Nu frågar du om en elektrisk variant. Jag har en som man vevar ner och vi kör utan problem två elcyklar som väger 48 kg utan batteri.
Mycket smidigt och att när man är i bottenläget otroligt lätt att få på cyklarna.

Ok. Tack för bra och informativt svar ;) Jag har sett de handvevade varianterna också. Det är såklart en prisskillnad mellan vev och motor, så kanske får jag ta detta i beaktning en gång till.
Jag är så less på alla vevar, så av den anledningen skulle jag vilja ha motor, men det viktigaste är ju trots allt funktionen att höja/sänka cykelstället.

Det ser ut som att vi har ungefär samma bil ;) Vi har en Rapido 9090 DF, 2014.
Jag har sett på andra Rapidos att Cykelstället inte är monterat i mitten på bakstammen, utan lite mer åt höger. Det är väl mycket troligt pga reglarna i väggen... Hur har ni monterat ert?


//Jocke
 
F

F.d. 940

Guest
Ok. Tack för bra och informativt svar ;) Jag har sett de handvevade varianterna också. Det är såklart en prisskillnad mellan vev och motor, så kanske får jag ta detta i beaktning en gång till.
Jag är så less på alla vevar, så av den anledningen skulle jag vilja ha motor, men det viktigaste är ju trots allt funktionen att höja/sänka cykelstället.

Det ser ut som att vi har ungefär samma bil ;) Vi har en Rapido 9090 DF, 2014.
Jag har sett på andra Rapidos att Cykelstället inte är monterat i mitten på bakstammen, utan lite mer åt höger. Det är väl mycket troligt pga reglarna i väggen... Hur har ni monterat ert?


//Jocke

Jocke här finns ett cykelställ Säljes: Cykelställ Husbil Thule elektrisk hiss
Arne.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har monterat ett ställ för 3 cyklar som man vevar upp, fungerar perfekt. Inne i garaget har jag limmat upp 2 reglar (brädor) 15x100x 1500 som jag lät bultarna gå igenom. Detta för att spridda belastningen & för att inte deformera insidan på väggen när man drar åt muttrarna.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Ok. Tack för bra och informativt svar ;) Jag har sett de handvevade varianterna också. Det är såklart en prisskillnad mellan vev och motor, så kanske får jag ta detta i beaktning en gång till.
Jag är så less på alla vevar, så av den anledningen skulle jag vilja ha motor, men det viktigaste är ju trots allt funktionen att höja/sänka cykelstället.

Det ser ut som att vi har ungefär samma bil ;) Vi har en Rapido 9090 DF, 2014.
Jag har sett på andra Rapidos att Cykelstället inte är monterat i mitten på bakstammen, utan lite mer åt höger. Det är väl mycket troligt pga reglarna i väggen... Hur har ni monterat ert?

//Jocke


Det var redan monterat när vi köpte vår bil. (begagnad) Du har helt rätt vi har samma modell ja tom samma årsmodell :)
Även din iakttagelse om att det inte sitter i mitten är rätt. Men skenorna som cyklarna fästes på är skjutbara till viss del så vi har inte upplevt det som något problem.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Helt suveränt cykelställ, fick det monterat av ÅF vid lev av ny Pilote G740C -17 (heavy). Sitter snyggt centrerat och balanserat mot dekaler mm. Cyklarna tar ju all plats i garaget annars.
Har elcyklar, tar av batterierna samt har dem larmade genom kabel som går till bilens larm. Drar över Biltemas skydd, cyklarna är alltid torra och rena.
Fick monterat en liten extra backkamera över nummerplåten till navigatorn för bättre sikt bakåt.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag har den Jocke fast med vev helt ok, kompisen har den med el, 2 elcyklar är precis vad den klarar att hissa, snåla inte med elmatningen.

Jag är sugen på denna modellen

Elektrisk Cykelhållare BR-System

Även jag har kikat på BR, men tycker den är lite dyr.... Det känns dock som att den är bäst ;)
De andra fabrikaten tar lite mer plats i anspråk då cykelstället fälls ut bakåt, medans denna hissar rakt ner.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Helt suveränt cykelställ, fick det monterat av ÅF vid lev av ny Pilote G740C -17 (heavy). Sitter snyggt centrerat och balanserat mot dekaler mm. Cyklarna tar ju all plats i garaget annars.
Har elcyklar, tar av batterierna samt har dem larmade genom kabel som går till bilens larm. Drar över Biltemas skydd, cyklarna är alltid torra och rena.
Fick monterat en liten extra backkamera över nummerplåten till navigatorn för bättre sikt bakåt.

Tack för feedback! Det verkar som att ni är mycket nöjda;)
Även jag tycker att det ska bli så skönt att få ut cyklarna ur garaget.

//Jocke
 
Toppen