• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cykelställ plåtis

POHO

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30738
Medlemskap
2025
Vi tänkte oss ner i Europa och har köpt något för tunga elcyklar som jag ändå kan rekommendera. Evobike hopfällbara som verkar gedigna och sköna att cykla på. Jag är över 190 som 100+kg men det känns bra ändå. Lösningen blir att lägga cyklarna i bagaget och montera biltemas aluminiumlåde på cykelstället (se bilder) Jag använde rörisolering och spännband. Behöv kanske någon form av lås för att försvåra för tjuvar. Lådan är tänkt för sladdar och lite diverse som inte får plats i bagaget. Locket skramlar vid färd så något som dämpar behövs också.
Nu till en fråga. Vad krävs i spanien och Italien för skyltning? Kan man fästa en skylt ovanför lådan? Vad ska vi med EU till när man inte kan ha samma regler för sånt här?! Vad jag fattat måste jag ha en skylt i dessa länder men dom är heller inte lika. Något land kräver aluminiumskylt! Nån som vet vad som gäller.

Bilagor

• tempImagel5OkhQ.png
    tempImagel5OkhQ.png
    15,1 MB · Visningar: 35
  • tempImageNwTZtu.png
    tempImageNwTZtu.png
    15,3 MB · Visningar: 32
  • tempImageRNIDDR.png
    tempImageRNIDDR.png
    16 MB · Visningar: 32
  • tempImagejdkj2B.png
    tempImagejdkj2B.png
    16,5 MB · Visningar: 34

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
För att veta exakt vad som gäller blir det väl google... men jag tror att du nog redan är ganska rätt på det. Jo två helt olika varningstrianglar för Italien och Spanien.... jag gissar på att den ska sitta på aluminium boxen? Sedan så syns ju trots allt dina bakljus och regskylt ganska bra...men jag tror att det kan finnas regler kring det. I Sverige bryr sig vissa
inte alls utan hänger på några cyklar som skymmer totalt... det tror jag att man bör se upp med redan i Tyskland...
Sen ? Och det är här jag inte vet... ska det va belysning och regskylt på det som sticker ut längst bak? Detta tror jag du ska försöka hitta vad som gäller kring..vilka bestämmelser som gäller...t ex i Tyskland.. om du vill va helt på den säkra sidan. Fast jag tycker mig ha sett husbilar med cyklar på det fasta cykel stället..och sedan bara en varningstriangel fäst i cykel eller plastöverdrag? Hoppas att någon tysk..eller nån som bor/bott i Tyskland kan tipsa... sen beror det på hur lagligt du vill köra...

Det här blir man inte mycket klokare på...

Skylt i Tyskland | Husbilsklubben.se Skylt i Tyskland

Och den här är tillfälligt slut.. men kan ju va praktisk...

Varningsskylt För Spanien & Italien Vändbar | Köp hos Campingvaruhuset Varningsskylt För Spanien & Italien Vändbar

POHO

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30738
Medlemskap
2025
Jag har beställt en aluminiumskylt med spansk layout på ena sidan och italiensk på den andra. Jag kommer att fästa den ovanför lådan där den är enkel att fästa. Blir det något klagomål så vänder jag och åker någonannanstans. Den spanska och italienska skiljer sig på bredden på de röda diagonala strecken. Detta verkar helt sjukt att det skiljer sig så lite.

1756915707069.png

Toppen