• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelställ Adriatik 650

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Hej jag undrar om det finns någon i klubben som har en Adriatik 650 2007 och nyare med monterad cyckelställ bak, Vi har nu fått våran nya bil upp till umeå för färdigställande med dom tllbehör vi beställd. Jag blev litebryd i dag när dom ringde och frågade. Dom påstog att dom måste förskuta cyckelstället till höger för att inte bulltarna ska komma in i duchen. Har dom rätt fästen eller cyckelställ. Övervägande husbilar har som jag ser denna planlösning med cyckelställ på mitten??

Greger Astrid
icon4.gif
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ Adriatik 650

Har försökt att ladda upp en bild på våran bil men den var för stor. Men om ni går in och tittar på visa min husbil under vår profil så finns den där.

husbil-image-1579-1194776567.jpg

Rolf & Marie
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ Adriatik 650

Det enda vettiga jag sett på marknaden är något nytt som sitter på Eura Mobil. Två kraftiga vertikala aluminiumprofiler där man sedan monterar cykelstället. Vi har ett cykelställ från Omnistor som är avsett för 4 cyklar, på det har vi haft med oss 4 normala cyklar och stället har havererat. Fick det reparerat en gång, sedan havererade det igen.
terrestra670sb08_2.jpg

M.V.H.
Dethleffskvalite
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ Adriatik 650

Tack för svaret och bilden. Vad jag kan se så är cyckelstället förskutet lite till höger. Kanske bra om man vill montera en stege på vänstersida ??
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ Adriatik 650

Mitt sitter oxå förskjutet lite till höger. Har inte tänkt på det förut :)
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ Adriatik 650

Hej

Tänkte bara hör om du har backsensor på din bil och om du tycker det fungerar bra, eller bör man även montera en backkamera. Vi hämtar våran ny Adriatik 650 nu på Fredag 30/11 där sitter sensorer standard.

Greger Astrid
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ Adriatik 650

Jag kom att tänka på en sak angående förskjuten montering av stället. Om det kommer mycket åt ena hållet så att det är risk att cyklarna kommer utanför bilens sida kan du kanske lossa skenorna för cykelhjulen och montera dessa så att de sitter centriskt i förhållande till bilens bredd.

Skall du montera backkamera så tänk på hur cyklarna kommer att störa bilden. Jag såg ett montage där kameran satt på en arm ut från bilen. På så sätt hade den fri sikt neråt och en bit bakåt. Som Gunnar skrev i en annan tråd är det viktigt att du ser bakersta delen av din bil, dvs "stötfångaren". Att rikta kameran mera bakåt gör knappast någon nytta eftersom du då bara ser vad som händer långt bakom bilen och det ser du tillräckligt bra i backspeglarna. Det är den där sista biten vid fickparkering eller i trånga lägen som backkameran kommer till sin rätt. Sedan finns det ju kanske en co-driver som kan gå ut och vifta också. Billigare och kanske bättre men tristare om det regnar.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ Adriatik 650

Greger&Astrid;

Jag har hittills varit nöjd med backsensorn.

Den funkar bra speciellt om man backar in på samma ställe t ex min uppställning hemma. Då vet jag hur långt jag har kvar när pipet blir konstant.

Jag skulle inte helt lita på den i nya situationer men den låter i alla fall i god tid om det står nåt bakom. Fast avståndet dit blir inte exakt.
En backkamera står på "vill ha listan" men då ska det vara en med visir och då får man betala en slant.
Till dess får jag förlita mig på hustrun som backkamera
icon7.gif
 
Senast ändrad:

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ Adriatik 650

Jag är tycker också att backsensorerna är bra. Är väldigt känsliga, så känsliga att de ger signal bara man har cykelstället utfällt. Det är de korta pipen som hörs, samma som de man hör när de känner av på längre avstånd. Den konstanta tonen som kommer när det är ca 20 cm kvar fungerar normalt. En sak att tänka på när man har cyklarna på är, att de sticker ju ut betydligt mer än 20 cm, så skicka ut Hulda att titta efter att inte cyklarna tar emot före den konstanta tonen kommer. Låter det lite obegripligt slå mig en signal istället. Cyklarna sticker inte utanför sidan på bilen.

Mvh Rolf:mcride:
 
Senast ändrad:
Toppen