• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelhjälm

F

F.d. 52908

Guest
Hej många av oss husbilsåkare har ju med oss våra cyklar och använder dom. För att skydda sig bör man ju använda hjälm, som känns besvärligt och ovant. Jag har hört talas om en utrustning som kallas "hövding". Det är en krage som man har runt halsen och som vid olycka " blåser upp sig " och blir en skyddande hjälm. Är det någon i klubben som provat den och kan rekommendera den.
/Sören
 
F

F.d. 53173

Guest
Sv: Cykelhjälm

Googlade just på den,har inte provat den men verkade ju helt okay. Kollade priset ca 4000 kr. Så jag använder nog min vanliga cykelhjälm.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Cykelhjälm

"Besvärligt och ovant" är bara en inställning inuti det du skall skydda. Tänk på att Hövding skall laddas och att där är en on/off knapp. En vanlig cykelhjälm kostar från 100:- kronor och uppåt. När den är på huvudet så fungerar den, även för fallande föremål.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Cykelhjälm

I ett försök till ett seriöst svar blir man beskylld för att man har träskalle! Enligt Wikipedia så läggs 1300 in på sjukhus för huvudskador vid cykelolyckor varje år, jag vill inte vara en av dessa. Dåligt intresse på denna rubrik, knappt 300 som läst den. Vi har alltid cyklar och hjälmar med oss när vi är ute med husbilen. Har alltid hjälm på mig om jag så cyklar i byn eller på semestern eller i skogen som på bilden.
 

Bilagor

  • MTC.jpg
    MTC.jpg
    2,1 MB · Visningar: 2

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Cykelhjälm

Vi använder också alltid cykelhjälm. När dom första hjälmarna kom, i frigolit, för över 20 år sen, såg man ut som en champinjon, men idag är dom smidiga, lätta och snygga. Jag är så van vid att använda hjälmen, att det skulle kännas konstigt utan. Samma som med bilbältet

Ludde
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Cykelhjälm

För att fortfarande svara seriöst när jag skriver så har jag idag besökt en butik som säljer Hövding. Vad jag fick reda på var att man kan välja vilken färg man vill, bara man håller sig till de två som finns. Livslängden lovade man till 15år vilket är 5 år längre än på en frigolithjälm. Du får inte ta med den på flyget, men det kanske är ett litet problem. Precis som med en vanlig hjälm måste man vänja sig vid produkten. Om den av någon anledning löser ut så är hela konstruktionen förbrukad. Man får då köpa en ny till reducerat pris. Kan vara så att det kan gå på hemförsäkringen precis som mycket annat man har, dock minus självrisk. Detta är ingen produkt för mig, men för den som är rädd om sin frisyr så är den perfekt.
Tack Ludde då är vi två familjer som använder hjälm. Allt för ofta ser man föräldrar hon eller han på cykel utan hjälm, men barnet i cykelsadeln har hjälm. Undrar så hur man tänker.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Cykelhjälm

Vi använder alltid våra cykelhjälmar. Däremot blev vi lite förvånade när vi flyttade till Bromölla. Här använder nästan ingen hjälm. I vart fall väldigt få vuxna eller ungdomar - bara en del barn - långt ifrån alla.

I Göteborgstrakten var hjälmanvändarfrekvensen flera gånger högre. Det verkar som om man är mera medveten om trafikriskerna i storstadstregionerna.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Cykelhjälm

Fråga 1. Nej, i alla fall inte när jag cyklar för då har jag alltid hjälm på huvudet.

Fråga 2. Nej, inget av alternativen. Tittar man på deras hemsida så är där inte så många återförsäljare i Skåne. Då jag råkade jobba i centrala Malmö igår eftermiddag så var det mycket lätt för mig att ta en kortare promenad till Designtorget där man hade två stycken på hyllan i de olika tygerna. Det jag glömde skriva sist var att Hövding finns i två olika storlekar kom jag på nu.
Man påstod av man lyckats sälja rätt många sedan november nu i höstas, hur många det nu kan vara.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Cykelhjälm

Har cykelhjälmen medpackad om jag har cykel med. Frugan lika så.
Är extra viktigt att frugan har hjälmen eftersom hon oftast har hunden kopplad i cykeln, och han kan ju få för sig att hoppa åt fel håll eller fastna på nån intressant fläck. :)
Själv skaffade jag hjälm i 20 års åldern när jag köpte en ny cykel, och bestämde då att jag aldrig skulle cykla utan den. Har funkat i 15 år.
Känns skitskumt att cykla utan hjälm. Vill jag oroa mig om frisyren tar jag bussen eller en taxi. :p

/Jonas
 
Toppen