• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelfrakt på plåtis

F

F.d. 4927

Guest
Hej alla ni med plåtisar!
Inte aktuellt ännu på ett tag, men leker med tanken på att vår nästa husbil ska vara en plåtis. Ett oavvisligt krav är att vi lätt ska kunna frakta cyklar. Finns det cykelställ att ha bak på plåtisarna, så det ändå går att öppna dörrarna, eller löser man cykelfrakten på annat sätt?:confused::confused:

Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Cykelfrakt på plåtis

Det finns speciella cykelställ för plåtisar som fästs på ena bakdörren. Fungerar utmärkt! Hade ett sådant på min förra husbil. http://www.kamafritid.se/pdf/04003.pdf

I min nuvarande Boxer har jag plats för två cyklar i ett utrymme längst akterut. Mycket behändigt! Där finns också plats för gaspanna, kompressor till kylen, 2 PA11-or, inverter (230V), slangar, elkabel, 2 batterier, verktyg, bord, stolar m.m. m.m.

cykelgarage.jpg
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Cykelfrakt på plåtis

Hej.

Behöver inte ta nå hål den spännes fast riktigt snyggt, men cyklarna kommer ganska högt upp för bakljusens skull


Mvh
Leif
 

Bilagor

  • DSCN1874.JPG
    DSCN1874.JPG
    545,3 KB · Visningar: 26
  • DSCN2757.JPG
    DSCN2757.JPG
    1,4 MB · Visningar: 25
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Cykelfrakt på plåtis

Jag har planer på att på min buss göra en anordning så att man kan skjuta ut bakre kofångaren 75 Cm med ljusen och nummerplåt. Fick iden närjag såg en ny liten bil som har detta som original Opel Corsa. Kanske någonting för dig
Juan
 

Bilagor

  • Portabici.jpg
    Portabici.jpg
    23,3 KB · Visningar: 747
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Cykelfrakt på plåtis

Jag har planer på att på min buss göra en anordning så att man kan skjuta ut bakre kofångaren 75 Cm med ljusen och nummerplåt. Fick iden närjag såg en ny liten bil som har detta som original Opel Corsa. Kanske någonting för dig
Juan
Tackar! Kanske ingen dum lösning. Fast jag kan tänka mig - rätt eller fel?? - att Bilprovningen har synpunkter.

Lasse
 
B

Boxer

Guest
Sv: Cykelfrakt på plåtis

Jag hittade ett cykelställ på blocket (Thule) som man fäster i dragkroken.
I orginal kan du nog öppna dörrarna, det är fällbart. Men jag modifierade det lite med svetsen så cyklarna hamnade närmare bilen, tyckte det blev smidigare och ser bättre ut.
Sen fixade jag en extra registreringsskylt, elen kopplar man bara i eluttaget till draget och vips har man både bakljus, blinkers och bromsljus.
Cyklarna dras fast på ett enkelt sätt och sitter väldigt stabilt.
 

Bilagor

  • DSC02602.jpg
    DSC02602.jpg
    929,6 KB · Visningar: 17
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Cykelfrakt på plåtis

Jajamensan! Dock ska, om jag förstått rätt, cyklarna lastas av innan man "viker" ut cykelstället.
/David
 
Toppen