• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cpap maskin för sömnapné i husbilen

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Se först till att ni har tillräckligt med effekt från era solpaneler, så de fyller på den mängd energi som ni förbrukar på natten. Sen kan man gardera upp med större bobatteribank så man även klarar nåt dygn med sämre väder.
Jag skulle inte satsa på en större bly-batteribank, då det tar uppemot 1 dygn att ladda den kemin till 100% fullt.
 

M&M-Dreamer

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
36137
Medlemskap
2023
Se först till att ni har tillräckligt med effekt från era solpaneler, så de fyller på den mängd energi som ni förbrukar på natten. Sen kan man gardera upp med större bobatteribank så man även klarar nåt dygn med sämre väder.
Jag skulle inte satsa på en större bly-batteribank, då det tar uppemot 1 dygn att ladda den kemin till 100% fullt.
Vi har en bränslecell Efoy och en solpanel på taket så jag tror det kanske ska räcka att ladda med?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi har en bränslecell Efoy och en solpanel på taket så jag tror det kanske ska räcka att ladda med?
Ok, men räkna på det, tänk även på att Efoy är extremt dyr i drift, minns inte säkert, men kring 30-40kr/kWh.
Att komplettera med mer solel kan löna sig.
Jag har 360W på taket, och det räcker inte för min totala dygnsförbrukning, men detta är helt individuellt för var och en av oss, så det gäller att räkna på det.
 

M&M-Dreamer

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
36137
Medlemskap
2023
Ok, men räkna på det, tänk även på att Efoy är extremt dyr i drift, minns inte säkert, men kring 30-40kr/kWh.
Att komplettera med mer solel kan löna sig.
Jag har 360W på taket, och det räcker inte för min totala dygnsförbrukning, men detta är helt individuellt för var och en av oss, så det gäller att räkna på det.
Yes ! Bara funderingar än så länge men Efoy,en fick vi med i bilen och kan vara ett bra komplement ändå trots priset
Tack!
 

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Hej! Ni som fricampar med husbilen och är i behov av Cpap maskin vid sömnapne, hur gör ni med strömförsörjningen av denna? Har själv sökt efter en 12volts kabel till min apparat AirSense 11 men inte lyckats få fram en sådan.
Måste vara fler än jag som sover i husbil med en sådan manick
Har ni tips så blir jag glad //
Hej! Ni som fricampar med husbilen och är i behov av Cpap maskin vid sömnapne, hur gör ni med strömförsörjningen av denna? Har själv sökt efter en 12volts kabel till min apparat AirSense 11 men inte lyckats få fram en sådan.
Måste vara fler än jag som sover i husbil med en sådan manick
Har ni tips så blir jag glad // Mats
Jag använder Resmed hade tidigare en Philips, jag använder 12v i mitt fall så kör jag bara 4 tim på natten och det är vad de räknat ut i djupsömn, det finns olika stadier på sömnen , de är nöjda på avdelningen med det, min 12 v kabel köpte jag hos Philips
 

M&M-Dreamer

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
36137
Medlemskap
2023
Kanske enklast att investera i en sån här …
Check this out!
https://www.amazon.se/dp/B0851TPKV7?psc=1&ref_=cm_sw_r_mwn_dp_QTV6372RSWYT2DAXWSMJ

Hej M&M-Dreamer! Jag förstår inte riktigt hur den skulle lösa ditt problem. Air Sense drivs ju med 24 volt!
Kanske enklast att investera i en sån här …
Check this out!
https://www.amazon.se/dp/B0851TPKV7?psc=1&ref_=cm_sw_r_mwn_dp_QTV6372RSWYT2DAXWSMJ

Hej M&M-Dreamer! Jag förstår inte riktigt hur den skulle lösa ditt problem. Air Sense drivs ju med 24 volt!
Får nog bli en inverter 12/230v Vet inte hur Resmed tänkt sig för lösning? De har tydligen komponentbrist!
 

Firstone52

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Ludvika
Hej
Jag är också på jakt efter en lösning på ovanstående problem.

Jag har en Airsense 10 och till den finns det omvandlare att köpa till se här men inte till tjejens maskin som är en Airsense 11det är tydligen som ovanstående skriver ...komponentbrist.

Frågan är hur stort batterie behövs det i hb för att klara en natt med omvandlaren?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej
Jag är också på jakt efter en lösning på ovanstående problem.

Jag har en Airsense 10 och till den finns det omvandlare att köpa till se här men inte till tjejens maskin som är en Airsense 11det är tydligen som ovanstående skriver ...komponentbrist.

Frågan är hur stort batterie behövs det i hb för att klara en natt med omvandlaren?
Jag har CPAP, vår omvandlare står på i stort sett hela dygnet och vi gör av med ca 60Ah/dygn men det inbegriper ju laddning av datorer och lite vattenkokning. Med detta i beaktande så borde ju 120Ah med blybatteri fungera. I vår gamla bil hade vi 80 Amp batteri men där "sparade" vi på energin, då klarade det sig 2 nätter men invertern stängdes av direkt och användes bara till laddning av dator och drivning av CPAP. Hur mkt det vr kvar i batteriet vågar jag inte säga men vi hade inte solceller på den.

Du kan i sig tänka så här: Eliminatorn till CPAP ger 6,6 Amp vid 12,6 Volt (Philipsmaskin) men då ska den ju kunna driva värmen till vatten osv också. Skulle tro att den verkliga förbrukningen ligger på max 5 Amp, troligtvis lägre och använder du den då i 8 timmar så blir det 40Ah. Använder du inte befuktaren så skulle jag tro att du ligger kring 2 Amp. Med förluster från omvandlare så kanske som mest 4 Amp.
 

Firstone52

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Ludvika
Vad ska man ha för omvandlare?:rolleyes: Något tips?

Jag kör det mesta med 12 volt idag, har ingen tv eller dator klarar mig med telefonen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kopierar in ett inlägg jag gjort i en annan tråd.

”Om man kör CPAP utan vattentillsats drar den ca 1A. Om man kör den med vattentillsats drar den 5-6A. Det innebär att den vid 8 timmars användning förbrukar 8Ah respektive 40-48Ah. Det senare medför att man tömmer ett batteri på 95Ah till 50% under en natt.”

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad ska man ha för omvandlare?:rolleyes: Något tips?

Jag kör det mesta med 12 volt idag, har ingen tv eller dator klarar mig med telefonen.

Du behöver en, eller 2st DC/DC 12/24V omvandlare.

AirSence 11 drivs även den med 24V


Att gå omvägen från DC12V -->AC230V-->DC24V "är vansinne" det kommer att kräva en mycket stor blybatteribank, samt det blir svårt att fricampa flera nätter i rad, då det tar minst 12h att ladda den till 100% igen.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vad ska man ha för omvandlare?:rolleyes: Något tips?

Jag kör det mesta med 12 volt idag, har ingen tv eller dator klarar mig med telefonen.
Det finns många olika. Jag tycker ju definitivt att du ska ha en med ren sinusvåg, då kan du använda den till allt som tex att ladda datorer och annan känslig utrustning. Hur stor du ska ha, ja det beror ju på hur mkt du tänker driva men ska du bara driva CPAP så räcker ju en på 500 W långt men sedan skulle jag rekommendera en på minst 1500W kontinuerligt.
 

M&M-Dreamer

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
36137
Medlemskap
2023
Hej
Jag är också på jakt efter en lösning på ovanstående problem.

Jag har en Airsense 10 och till den finns det omvandlare att köpa till se här men inte till tjejens maskin som är en Airsense 11det är tydligen som ovanstående skriver ...komponentbrist.

Frågan är hur stort batterie behövs det i hb för att klara en natt med omvandlaren?
Hej! Jag köpte en inverter 12/230V/ 300W på Kjell o kompani! Den har jag använt 3 dygn under helgen, fungerar bra! Men då har vi också en Efoy bränslecell som laddar vårt Varta 90A batteri! Vet inte om det är komponentbrist eller inte? Har också fått det till svar men sen ser jag att maskinen använder sig av 24Volt så då kanske det inte fungerar ändå? Jag har också 11an
 
Toppen