• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cpap maskin för sömnapné i husbilen

M&M-Dreamer

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
36137
Medlemskap
2023
Hej! Ni som fricampar med husbilen och är i behov av Cpap maskin vid sömnapne, hur gör ni med strömförsörjningen av denna? Har själv sökt efter en 12volts kabel till min apparat AirSense 11 men inte lyckats få fram en sådan.
Måste vara fler än jag som sover i husbil med en sådan manick
Har ni tips så blir jag glad // Mats
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en CPAP och jag fick en 12 Voltsadapter gratis från sjukhuset. Det ingick i hyran på 65:-/mån för hjälpmedel. Det kan ändå vara problem eftersom det nästan alltid är klena kablar som ger spänningsfall till 12 V uttagen. Pga det kan jag inte ha vattenbehållaren som fuktar luften så man inte blir så torr i munnen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vilken CPAP har du? Själv så fick jag den "nya" Philipsen mot min sömnapné för ca 1 år sedan, den kör jag på 230 men där finns kabel för 12 V här DC-omvandlare för DreamStation

Här till de andra:

Sedan så finns övernattningsbatteri till Philips här:

Vill du ha det helt komplett så finns ju denna att tillgå och med USB laddning men då är det ju ett lite annorlunda pris.


OBS det finns ju andra som säljer dessa saker också så detta är bara ett förslag för att visa att det finns grejor.
 
Senast ändrad:

M&M-Dreamer

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
36137
Medlemskap
2023
Vilken CPAP har du? Själv så fick jag den "nya" Philipsen mot min sömnapné för ca 1 år sedan, den kör jag på 230 men där finns kabel för 12 V här DC-omvandlare för DreamStation

Här till de andra:

Sedan så finns övernattningsbatteri till Philips här:

Vill du ha det helt komplett så finns ju denna att tillgå och med USB laddning men då är det ju ett lite annorlunda pris.


OBS det finns ju andra som säljer dessa saker också så detta är bara ett förslag för att visa att det finns grejor.
Hejsan! Jag fick en ny Airsense 11 från Resmed..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det skiljer åt mellan regioner, jag var tvungen att köpa min 12V-nätadapter, köpte min på Resmed, till min 10'a.
Den sänkte min elförbrukning rejält jämfört med att använda 230V invertern, jag kör med befuktare och slangvärme.
Jag tillhör region Västmanland.
 

M&M-Dreamer

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
36137
Medlemskap
2023
Har pratat med apné avd och i vårt landsting Gävleborg så får vi cpap gratis men då får vi köpa vissa extra prylar själva! De trodde att jag skulle kunna använda omvandlare till en airmini, har skrivit dit och frågat om de passar
Tack för alla svar// Mats
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
ResMed AirSense 10 drar 3.5A nominellt på 24V. Teoretiskt drar det då ca 7A på 12V. Jag har dock inte kunnat verifiera detta ännu men jag tror inte det går åt 56Ah ifall den är igång 8 timmar på natten...Snarare hälften som det verkar.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Har i många år i båt och husbil drivit en ResMed Air Sense 10 med en 300W sinus inverter (12V DC till 220V AC) kopplad till den ordinarie adaptern (220V AC till 24 V DC). Den har regelbundet i genomsnitt dragit 27 Ah (12V DC) över natt om ca 8 tim med värmning/befuktning av luften avstängd. Har inte mätt åtgången med värmen på men den drar väsentligt mer då. Kan kanske stämma med uppgiften i inlägg #15 om 56Ah men jag vet som sagt inte. I båt har det inte märkts alls att luften inte varit uppvärmd och befuktad pga att miljön där är fuktig i sig och egentligen inte heller i husbilen även om det har känts litet 'torrare' där men inte alls som obehagligt. I vår hemmiljö med centralvärme och därmed mycket torr luft är det nödvändigt med värme/befuktning annars blir det direkt obehagligt. Värdena stämmer ju bra med uppgiften i inlägg #16 som är vad som står på ordinarie adaptern att den levererar.
 

M&M-Dreamer

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
36137
Medlemskap
2023
Har i många år i båt och husbil drivit en ResMed Air Sense 10 med en 300W sinus inverter (12V DC till 220V AC) kopplad till den ordinarie adaptern (220V AC till 24 V DC). Den har regelbundet i genomsnitt dragit 27 Ah (12V DC) över natt om ca 8 tim med värmning/befuktning av luften avstängd. Har inte mätt åtgången med värmen på men den drar väsentligt mer då. Kan kanske stämma med uppgiften i inlägg #15 om 56Ah men jag vet som sagt inte. I båt har det inte märkts alls att luften inte varit uppvärmd och befuktad pga att miljön där är fuktig i sig och egentligen inte heller i husbilen även om det har känts litet 'torrare' där men inte alls som obehagligt. I vår hemmiljö med centralvärme och därmed mycket torr luft är det nödvändigt med värme/befuktning annars blir det direkt obehagligt. Värdena stämmer ju bra med uppgiften i inlägg #16 som är vad som står på ordinarie adaptern att den levererar.
Hmm… ja det är ju också ett alternativ ska kolla upp det också! Tack så mycket
 

M&M-Dreamer

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
36137
Medlemskap
2023
Har pratat med apné avd och i vårt landsting Gävleborg så får vi cpap gratis men då får vi köpa vissa extra prylar själva! De trodde att jag skulle kunna använda omvandlare till en airmini, har skrivit dit och frågat om de passar
Tack för alla svar// Mats
Så här fick jag till svar angående Air Mini från Resmed… Jag beklagar men DC/DC omvandlarnen till Air Mini är tyvärr inte kompatibel med andra CPAP-maskiner än just Air Mini.
 

M&M-Dreamer

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
36137
Medlemskap
2023
Har i många år i båt och husbil drivit en ResMed Air Sense 10 med en 300W sinus inverter (12V DC till 220V AC) kopplad till den ordinarie adaptern (220V AC till 24 V DC). Den har regelbundet i genomsnitt dragit 27 Ah (12V DC) över natt om ca 8 tim med värmning/befuktning av luften avstängd. Har inte mätt åtgången med värmen på men den drar väsentligt mer då. Kan kanske stämma med uppgiften i inlägg #15 om 56Ah men jag vet som sagt inte. I båt har det inte märkts alls att luften inte varit uppvärmd och befuktad pga att miljön där är fuktig i sig och egentligen inte heller i husbilen även om det har känts litet 'torrare' där men inte alls som obehagligt. I vår hemmiljö med centralvärme och därmed mycket torr luft är det nödvändigt med värme/befuktning annars blir det direkt obehagligt. Värdena stämmer ju bra med uppgiften i inlägg #16 som är vad som står på ordinarie adaptern att den levererar.
Kanske enklast att investera i en sån här …
Check this out!
https://www.amazon.se/dp/B0851TPKV7?psc=1&ref_=cm_sw_r_mwn_dp_QTV6372RSWYT2DAXWSMJ
 
Toppen