• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CPAP i husbilen

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Hej alla I husbilklubben! Som säkert många andra ser i framemot att börja utforska det vackra svenska landskap med min husbil. Men jag har ett stort problem som jag vill fråga om hjälp. Jag har en kär vän som är intresserad av följa med på resan men problemet är att han behöver ha en så kallad CPAP, en apparat som hjälper med andning när man sover och den drivs med 220 volt. Ibland vill jag gärna uppleva den frihet att stanna vid tillåterna plats i naturen utan el anslutning. Min bil är utrustad mes solceller, 2 bodelsbatteri, (+ startar batteri) Skulle vara mycket tacksam om du, ni som har erfarenhet av detta vill meddela mig hur ni har löst problemet. Vad finns för lösningar? Tack på förhand. Vi ses on the road!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
När jag använder min CPAP i husbilen gör jag det utan att ha befuktaren (med värme) på. Vet inte hur många ampere den tar, men det minskar effektbehovet i alla fall.
Har inte haft några problem vi fricamping, men å andra sidan står jag aldrig på en plats längre tid än en natt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kopierar in mitt inlägg från en tidigare tråd. ”Vi har en CPAP som vi kör på 12V med en omformare. Vi använder den utan luftfuktaren och då drar den ca 1A. Med luftfuktare drar den betydligt mer, runt 6-7A om jag kommer ihåg rätt. Vi har en batteribank på 190Ah och solceller på 200W. Batterierna brukar vara fulladdade igen kl 9 på morgonen. Alltså inga som helst problem att använda CPAPen vid fricamping.”
Kjell
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Tack Bo. Drivs den med 12 volt eller omvandlare.?
Kopierar in mitt inlägg från en tidigare tråd. ”Vi har en CPAP som vi kör på 12V med en omformare. Vi använder den utan luftfuktaren och då drar den ca 1A. Med luftfuktare drar den betydligt mer, runt 6-7A om jag kommer ihåg rätt. Vi har en batteribank på 190Ah och solceller på 200W. Batterierna brukar vara fulladdade igen kl 9 på morgonen. Alltså inga som helst problem att använda CPAPen vid fricamping.”
Kjell
Tack så mycket ,Franco
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har en 12v anslutning/adapter, original till CPAP:en. Det fungerar förstås med inverter/230v också, men du får lite högre förbrukning då.
Jag har en Philips Dreamstation, kabel 12 v är tillbehör:

Gissar att det går att få tag på även till andra CPAP-maskiner.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag använde en billig inverter, 12 - 230V. Inga bekymmer. Behövs ingen sinusvåg heller. Min CPAP
hade inge fuktare, strömförbrukningen är nästan försumbar. Hade för övrigt solceller så
det gick bra vid fricamping.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Min fru har CPAP. Hon ringde bara till sjukhuset och de skickade en 12V anslutning gratis som passar i cigaretttändaruttaget. Dock hade vi bara ett 80 Ah batteri så det drog nog väl mycket för det höll bara 2 år. Nu sitter det ett 100 Ah Lifeop4 batteri och det har fungerat bra.
 

Poha

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
22530
Medlemskap
2025
Har använt min 160 nätter 2020. Använder Biltemas inverter 300w inga problem med befuktare på. Drar ca 6amp på 8 timmar
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Vet inte om jag räknar fel. Min Cpap är på 68W och då får jag att den drar c.a. 5.7 A/tim. Rätta mig gärna om det inte stämmer. Hälsningar Göran Hellman.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vet inte om jag räknar fel. Min Cpap är på 68W och då får jag att den drar c.a. 5.7 A/tim. Rätta mig gärna om det inte stämmer. Hälsningar Göran Hellman.

Min AirSense10 drar mellan 51-109W på 24V, så ungefär som din, lägger man sen på strömförbrukning invertern tar så blir det tufft för bobatteriet, det har iallafall jag fått erfara.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Jag har 12V matning, och 2st 100 amp litiumbatterier. Nu är det inga problem utan elstolpe och med snö på solcellerna. Hälsningar Göran Hellman.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Mätte på 230-volt sidan
Vid användning. 7-19 W

P.S. Vid Max flöde = 41W

Har inga problem vid en övernattning (2x95 Ah)

Med vänlig hälsning,
Jörgen
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Mätte på 230-volt sidan
Vid användning. 7-19 W

P.S. Vid Max flöde = 41W

Har inga problem vid en övernattning (2x95 Ah)

Med vänlig hälsning,
Jörgen
Hej Jörgen , min son ska för första gång använda sin CPAP i husbilen. I min HB finns 2 bodelsbatteri a 85 Ah och 100 w solcellenpanel. Vet du om CPAP kan dra el från startbatteri med risk för att inte kunna startar motor nästa dag? Kanske du eller någon med erfarenhet kan vara så snäll och hjälpa mig med frågan. Tack så mycket och trevligt resa / Franco
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Hej Jörgen , min son ska för första gång använda sin CPAP i husbilen. I min HB finns 2 bodelsbatteri a 85 Ah och 100 w solcellenpanel. Vet du om CPAP kan dra el från startbatteri med risk för att inte kunna startar motor nästa dag? Kanske du eller någon med erfarenhet kan vara så snäll och hjälpa mig med frågan. Tack så mycket och trevligt resa / Franco
Det beror på vad det är för husbil. De flesta som är byggda de sista 25 åren kopplar bort bilbatteriet från bodelsbatterierna när inte motorn är igång. Jag har CPAP med 12 V omvandlare, 2x90 Ah batterier och 240 Watt solceller med MPPT-regulator. Vi använder husbilen året runt och har inte haft problem med att CPAP drar ur batterierna ens om det är snö på solcellerna. Vi har takfläkt och CPAP igång på nätterna och det är ca 80 % kvar i bodelsbatterierna.
 
Toppen