• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CP-däck

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det stora problemet är ju att båda har beteckningen M+S och snöflingan. Det är tillverkaren som väljer vilka symboler det ska sitta på däcken för mig veterligen så finns det inga kriterier för vilken gummiblandning ett vinterdäck ska innehålla.
Du kan glömma MS betäckningen numera den har ingen praktisk funktion! Alla godkända vinterdäck i EU ska ha märkningen 3PMS Alptopp/snöflinga, där ingår nordiska och sydeuropeiska vinterdäck (åretruntdäc) !
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du kan glömma MS betäckningen numera den har ingen praktisk funktion! Alla godkända vinterdäck i EU ska ha märkningen 3PMS Alptopp/snöflinga, där ingår nordiska och sydeuropeiska vinterdäck (åretruntdäc) !
De som var godkända med M+S en gång är väl det fortfarande enligt STRO har jag för mig. Sedan så är det ju ff däcktillverkaren som bestämmer om det ska vara en alptopp och snöflinga på däcken för det finns väl ingen ISO certifiering på vilken gummiblandning ett däck ska ha för att vara ett godkänt vinterdäck.
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
De som var godkända med M+S en gång är väl det fortfarande enligt STROH har jag för mig. Sedan så är det ju ff däcktillverkaren som bestämmer om det ska vara en alptopp och snöflinga på däcken för det finns väl ingen ISO certifiering på vilken gummiblandning ett däck ska ha för att vara ett godkänt vinterdäck.
Jag har redan svarat att alla godkända vinterdäck ska ha EU märkningen, det är lag på det ! STROH kunde bestämma för ett antal år sedan vilka som var godkända i Sverige men nu är det EU som gäller ! Och då hamnar även åretruntdäcken med i samma fack!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Här nere i sydligare delarna av Europa är inte Michelin cross climate camping något däck som väcker uppseende.
Det sitter på många bilar här nere nu.
Även på vår bil fast som c däck, då inte camping däcket fanns som cross climate för tre år sedan.DSC_0710~3.JPG
Detta sitter på vår spanska grannes husbil.

Jag har själv inga betänkligheter mot att fortsätta med Michelin cross climate däcken när vi behöver byta nästa gång.

Men valet är ditt eget och var och en skall ju känna sig bekväm i sitt beslut.

Krister
 
Toppen