• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

F

F.d. 1606

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Vår bil 7.15, skall jag ha det stora eller det lilla?
Anders
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Hej
Hur gör du med ventilationen?Det går ju inte att stänga av för genomblåsnigen,sen ska väl inte skyddet ligga kloss an husbilen?
Hälsn från Sten Lidenskog FD Hönöbo numera Kinna, HBK 6655
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Det blir god ventilation vid minsta vindpust!
Vid storm ser den ut som en spärrballong.
 
F

F.d. 55591

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Hej vi har en adria som är L=7.76 B=2.3 H=2.85, jag har presis köpt julas stora täcke Artnr 619-301, som jag tror kommer att passa bra.:yes:
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Det går bra att stå ute även utan skydd. Kolla på allla firmor som säljer husbilar och husvagnar.

Om det var skadligt att stå ute under vintern skulle alla bilar/vagnar förstöras och det tror jag inte handlarna vill göra. Det skulle iså fall innebära en stor förlust varje vinter.

Per-Åke

Håller med dig efter att ha pratat med verkstads chefen på en husbils firma. Han berättade om lackskador och repiga fönster som orsakats av skyddskapellen.
Finns ingen anledning att dra över ett kapell på en husbil, den är byggd för att klara klimatet vi har. Töm bara alla tankarna, dränera systemet och inget täcke över vindrutan, så är det inga problem, enligt honom.
Blev förvånad med det där över vindrutan dock kunde han även berätta om mögelskador pga kondens vid vindrutorna.
Tilläggas skall att jag håller 15 grader med elvärme på hela tiden och torrbolle
i tillägg. Det kan ju bli strömavbrott när man inte är hemma.

Nisse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Julas överdrag ger varken lackskador eller repade fönster!

Jag har dragit på mitt för fjärde säsongen och har inte märkt skavsår trots höststormar.

Värme i husbilen under vinteruppehållet lockar garanterat till sig möss och glöm inte att varm luft innehåller mer fukt som snabbt kan orsaka mögelangrepp.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Har en SuperCat musfälla på varje hjul och betet är suveränt. Ingen mus som kan motstå det.
Skador på lack och fönster beror väl en hel del på hur mycket tid vi lägger ner på att vaxa och lägga skyddsfilmer på fönsterna eller?

Nisse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Har inte vaxat varken fönster eller kaross hittills. Överdraget är mjukt på insidan.

En mus hoppar med lätthet upp i motorrummet och kommer lätt vidare vid minsta springa.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Så här blev julas lilla på vår halvintegrerade på 6,78.

DD40E8FA-EA89-4946-BF4B-AF6FC1DE12F9-1612-0000036134CA082E.jpg
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Har köpt Julas stora. Husbilen ska stå inne på våran loge, men det blir lite damm och ev. något läckage från taket under vintern.
Alkov 6.99m, återkommer med bilder.

Peter :)
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Det ärtänkt att våran ska stå i det hittills ofärdiga garaget som synd i bakgrunden till vänster, men bilen längst ner i min signatur står där inne och skäms, och ingen vill köpa den av mig, så vi får se, den kanske hamnar ute i år..
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Är det bra att ha plast direkt på bilen utan luftspalt?
Tommy R
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Det är inte plast, det är en duk som andas. Dessutom är det ett par ventilationsluckor här och där, och rätt luftigt under, det släpper igenom en hel del luft.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Ok tänkte först och främst på taket.
Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Ny fråga, ni som har detta skydd är det för att kunna använda bilen även vintertid? annars är väl inomhusförvaring att föredra.
Tommy R
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Vi köpte det för att vi eventuellt inte får in den i garaget i vinter, men vi vill ändå ha den hemma, för det ska lagas lite fuktskada och fixas med belysning och eluttag och TV och lite sånt jox. Vinterförvaringar blir väl inte så glada om man börjar gräva i sina bilar misstänker jag. :)

Och får vi in den i garaget är det bra å ha, så den inte blir så förbannat dammig.. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Ny fråga, ni som har detta skydd är det för att kunna använda bilen även vintertid? annars är väl inomhusförvaring att föredra.
Tommy R

Det tar 1 minut att få av överdraget men betydligt längre tid att få på det.
Åtminstone om man är ensam. Det är inte många garage som klarar en bil som är 3 meter hög.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Det är säkert ett bra alternativ till er som kan ha bilen hemma. Själva åker vi 8 mil för vinterfövaringen av bilen.
Tommy R
 
Toppen