• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Copyright på medlemmars bilder ?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Med anledning av den pågående diskussionen har vi valt att ta bort samtliga bilder på vår husbil, eftersom bilderna försetts med "falsk copyrightstämpel". Detta för att ej bli anklagade för brott mot lagen om upphovsrätt genom att publicera bilder som, de facto, har upphovsrätten till.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Nå, om någon i kommersiellt syfte skulle vilja använda någon av de fåtaliga och misslyckade bilder som jag publicerat på HBK:s forum så må det vara hänt.
Inte blir jag kränkt och sömnlös över det. Tycker förresten att hela diskussionen känns väldigt "svensk".
Såja, så var det sagt.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Michael. Mitt "problem" med alltihop är eg att någon kan ta ett av mina kort från ex "På spåret" (där de iofs inte finns kvar längre), märka den med Copyright HBK (eller nåt annat) och lägga ut dem i eget namn någon annanstans, eller att någon sparar ner ett kort som jag tagit och lägger ut det på en annan site.

Under några år så har jag lagt ut kort på Panoramio, kort som är kopplade till GoogleEarth. I måndags upptäckte jag genom att söka på mitt namn på Google att några av mina kort har kopierats på det sätt jag anger ovan och bl.a. lagts ut på några franska turistsiter. Eftersom jag inte accepterar att mina kort används på annat sätt än de jag själv godkänt - hur roligt det än är att bli uppmärksammad på det viset - så har jag mailat dem och bett om en förklaring. Någon sådan har jag dock inte fått än.

Ett annat exempel är en dansk som dokumenterar danska kyrkor. Efter att ha sett några av mina kort så mailade han mig och bad om lov att få använda dem, självklart gav jag honom OK för att göra det.

//Roger

Jag jobbar också som fotograf.
Och om jag nu är så rädd om mina bilder så lägger jag inte ut dem på Internet helt enkelt , du vet högerklicka "spara som" är ganska lätt.
Lägger jag ut bilder jag ej vill få spridda så är det vattenstämpel över hela bilden.
Så det är bara att välja visa dina bilder och få beröm ,men de kan bli snodda eller var en duktig fotograf i det tysta....

Så är nuet.....oavsett vad lagen säger..

//Mats
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Hur jag än letar så hittar jag inte några bilder med copyrigtstämpel. Är det någon som kan ge mig ett exempel på en sådan bild.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Så här är det:

När klubben startades och hemsidan lades ut med alla möjligheter till att skriva och publicera bilder så vidtogs en försiktighetsåtgärd: bilder som knycktes från vårt forum och publicerades på andra platser på nätet skulle kunna härledas till varifrån de kom. En funktion som då användes var att stämpla bilderna med © HBK. Detta för att skydda medlemmarnas bilder i den mån det över huvud taget är möjligt att skydda något som lagts ut på nätet. Stämplingen tycks inte ha varit allmängiltig utan bara bilder i Min Husbil var berörda. Måhända var just användandet av copyrightsymbolen fel, något som påtalats i denna tråd.

Funktionen att märka bilder har varit borttagen en tid. Tyvärr går det inte att ta bort märkningen på redan märkta bilder. Medlemmar som har bilder med märkning och som finner detta stötande uppmans därför att själva ta bort dem och gärna lägga tillbaka ursprungsbilderna som då inte kommer att märkas.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Det var ett bra och uttömmande svar. För min del är jag nöjd och kommer även i fortsättningen att lägga ut bilder utan vattenstämpel. Hur man än gör så finns det dom som ändå stjäl bilder och sånt kan vara svårt att skydda sig mot, det är tyvärr något som vi får leva med. Det där med godkännandeknappen var en bra idé, den hoppas jag kommer.:)
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Precis som Michael skriver här ovan så var tanken med copywrite HBK att skydda fotona på hemsidan från olovligt brukande. Tanken var god.
Med tiden så kommer diskussionen att leda till ett bättre förfarande enligt framförda önskemål.
Det som Eva och Hasse 9 samt Kingen skriver om bilder kopierade från typ internet m.m. är helt riktigt, klubben får ersätta bildägaren.
Är övertygad om att det är okunnighet som gör att det händer och det är lämpligt att påpeka det lite då och då.
Ser den här diskussionen som en utveckling av klubbens regler och mycket tänkvärt har framförts. Hoppas några kunnniga i ämnet kommer med förslag och sammanställning som vi kan enas om, behöver väl inte tas in i stadgarna utan kan fastslås på styrelsemöte vilken policy som skall gälla.
hälsar Barbro och Gert
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Nu börjar vi koka ner den här "soppan" till en god buljong...
Jag själv anser att denna debatt kommer att påverka föreningen positivt, samt kommer ändra reglerna (även det positivt) när det gäller "ägandet" av ett foto inom denna klubb.
Bra kommentarer från Michael!

Simma (Styr) lugnt!

Ha det! /Claes
 
Toppen