• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Copyright på medlemmars bilder ?

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sen när har HBK copyright på en del av medlemmarnas bilder?
Har sett det på många av bilderna där det står ©HBK.
Vad jag vet är det fotografen som har denna rättighet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Normalt har fotografen upphovsrätten till sina bilder. När bilden publiceras på HBK´s hemsida överlåts denna till Husbilsklubben att användas i det sammanhang den publiceras.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Det kan jag aldrig tänka mig. Mitt material är mitt material och om det ska publiceras på annat sätt än det jag avsett publiceringen för då ska jag tillfrågas och eventuellt ge mitt godkännande. Att sätt copyright HBK på det material som jag bidragit med är fullständigt uteslutet.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Naturligtvis är det fotografen som "äger" bilden. Men om man lägger ut den på HBK's sida har jag fattat att man godkänner att det används i det syftet.

Naturligtvis får den inte användas i andra sammanhang och absolut inte i kommersiellt syfte.

Är det någon som har en annan uppfattning. Hoppas Annette som är fotograf kan ge sina synpunkter.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Om jag lägger ut ett kort på "På spåret" eller i "Mitt galleri" då har jag själv publicerat bilden på en bestämd plats. Men om någon sätter Copyright HBK på den och lägger ut den som ex. "Dagens fotografi" då är det troligen "Egenmäktigt förfarande" eller nåt liknande om inte jag har godkänt det.

Var snäll och läs lagtexten som jag länkat till.

Med all respekt för Annette, men det är nog snarare en jurist än en fotograf som ska utreda den här frågan.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Om nu Rogers påstående är riktigt avvaktar jag med att göra ställplatser för utskrift. Vill ju inte vara någon lagbrytare.

Hade en uppfattning att det var VI och gjorde detta för OSS. Men jag har kanske helt fel.

Har ingen tid att kontakta alla som lagt in foto på ställplatser för att be om tillåtelse för att använda bilderna i ett gemensamt syfte.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Det här är ett problem, utan tvekan. Men jag vill också på samma sätt som du göra en välvillig tolkning. Om medlemmar skickar in kort till webbarna för publicering i ex. ställplatslistan eller själva publicerar i "På spåret" etc så har de enligt min uppfattning godkänt att de publiceras just där.

Men om någon tar det kortet, sätter "Copyright HBK" på det och publicerar det som ex. "Dagens fotografi", då är det säkert att betrakta som lagbrott.

Det jag menar är att jag har copyright på mina kort och ingen annan kan ta den ifrån mig.

Jag vänder mig m.a.o. starkt emot Michaels formulering ovan där han menar att jag överlåter rätten till mina bilder till HBK i det ögonblick jag har publicerat dem i forumet.

En av orsakerna till att jag har tagit bort allt material som jag har bidragit med under de senaste 10 månaderna är att jag läste om just det Michael nämner i någon annan tråd och inte vill riskera att mitt material används på annat sätt än det jag har avsett.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Kanske har jag ett naivt tänkande. Om jag skickar in en bild och det sen står Copyright HBK så uppfattar jag det som att det ändå är min bild.

För i min lilla värld är jag också HBK. Kan inte se att det är någon annan. Jag har ju delat med mig den till mina klubbkompisar.

Vem upplever ni att HBK är, är det inte vi.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Med all respekt Janne. Men lite naiv är du nog tycker jag. Jag menar att man måste skilja på sak och person eller på arbete, klubbtillhörighet etc och sig själv som person.

Jag är inte HBK lika lite som jag är lärare. Jag är Roger Medin, en medlem i HBK som arbetar som lärare. Det är enligt min uppfattning avsevärda skillnader mellan det ena och det andra.

När medlemskap i en förening eller anställning hos en arbetsgivare börjar få en metafysiskt form, då börjar det bli farligt både för en själv och andra. Det är min mycket bestämda uppfattning.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Utan att vara juridiskt kunnig, har jag för mig att det är så här, att lägger man ut en bild på ett forum på nätet, kan bilden användas om den inte är kopieringsskyddad (denna möjlighet brukar kunna styras av tex web-adm & förekommer på vissa hemsidor)
Du får däremot inte ta en bild från nätet och använda den i kommersiellt syfte, utan att ha ägarens tillstånd för detta.

Sedan kan jag tycka att har jag tagit en bild på tex en ställplats, eller någon fin plats/byggnad eller vad det nu må vara, vill någon annan använda den så skulle jag bara bli glad.//Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

För att göra det ännu svårare. Bilden till vänster har Postis fotograferat. Bilden till höger har jag fixat till lite.

Vems är den högra bilden, har man begått ett brott genom att manipulerat den.
 

Bilagor

  • Retuch.jpg
    Retuch.jpg
    162,3 KB · Visningar: 20

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Ja. För ett antal år sedan hade vi en tecknare som blev fälld för upphovsrättsintrång sedan han gjort en teckning efter ett fotografi som inte var hans eget. Teckning och bild var sådana att det inte var någon tvekan att det var en tecknad "kopia" av orginalet. Att manipulera någon annans bild kan ses som ett likvärdigt exempel. Men frågan som då uppkommer är hur mycket som kan manipuleras för att det skapp ses som en ny bild, dvs hur mycket kan plockas från en annans bild. Jämför hur det är med musik där utsnitt av musiken kan spelas offentligt utan tillstånd. Om jag inte har fel rör det sig där om 20 sekunder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Var står detta skrivet?

Det står inte skrivet någonstans och kan ses som ett förbiseende. Jag kan personligen tycka att publicerar jag en bild så har jag också underförstått gett min tillåtelse att använda bilden på forumet. Skulle någon annan publicera min bild här utan mitt medgivande är det något helt annat.

Jag har inte varit med i klubben från dess början men jag har förstått att när klubben bildades hade man inga förväntningar att klubben skulle växa så snabbt och så mycket. Bildhanteringen sågs kanske därför inte som något stort problem. Nu har vi vuxit betydligt och många kanske ser sina alseter med ett betydligt större mått av värde än vad som gjordes av de första entusiasterna.

Frågan är dock väckt och kommer att leda till ändrade regler.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Michael. Mitt "problem" med alltihop är eg att någon kan ta ett av mina kort från ex "På spåret" (där de iofs inte finns kvar längre), märka den med Copyright HBK (eller nåt annat) och lägga ut dem i eget namn någon annanstans, eller att någon sparar ner ett kort som jag tagit och lägger ut det på en annan site.

Under några år så har jag lagt ut kort på Panoramio, kort som är kopplade till GoogleEarth. I måndags upptäckte jag genom att söka på mitt namn på Google att några av mina kort har kopierats på det sätt jag anger ovan och bl.a. lagts ut på några franska turistsiter. Eftersom jag inte accepterar att mina kort används på annat sätt än de jag själv godkänt - hur roligt det än är att bli uppmärksammad på det viset - så har jag mailat dem och bett om en förklaring. Någon sådan har jag dock inte fått än.

Ett annat exempel är en dansk som dokumenterar danska kyrkor. Efter att ha sett några av mina kort så mailade han mig och bad om lov att få använda dem, självklart gav jag honom OK för att göra det.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Om det står Copyrigth HBK eller Copyright Roger Medin under eller på dina bilder spelar nog inte så stor roll för den som vill stjäla dem. Vi kan ju ta Annettes (LuddeKuddson) bilder som alla är märkta med ett vattenmärke u nederkant. Det är bara att kopiera och beskära så har du en "ren" bild.

Men som sagt, frågan är väckt och kommer att behandlas.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Jag sätter en vattenstämpel på mina bilder och anser självklart att jag äger mitt material. Jag utgår också ifrån, att om man vill använda någon annans bilder, så frågar man först. Dom bilder som jag har skickat in på ställplatser ska ju användas för det ändamålet och det har jag ju klart medgivet när dom skickades till klubben.
Där står ju också att det är inskickat av mig.

Eva
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Vi har lagt in ett hundratal fotografier från resor och träffar.
Varför jo för att även andra skall kunna se de platser som vi besökt
och kanske tycka att den platsen ser trevlig ut och själva kanske åker dit.
Vi har även haft med fotografer som dagens HBK-bild.
De bilder som vi har lagt in får fritt användas av klubben.
 
F

F.d. 7875

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Normalt har fotografen upphovsrätten till sina bilder. När bilden publiceras på HBK´s hemsida överlåts denna till Husbilsklubben att användas i det sammanhang den publiceras.

Ojdå, då kan jag genast säga att jag inte kommer att bidraga med några bilder, mina bilder äger jag och endast jag.

Jag är webbis för Pudelklubbens sida och de bilder som skickas in dit sätter jag copyright[fotografens namn] på, det är absolut inte Pudelklubbens bilder även om de publiceras där.
 
Toppen