• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Continental VanContact Camper - erfarenhet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Behöver nya sommardäck i dimension 225x75 R16 CP 116Q. Har blivit rekommenderad Continental VanContact Camper. Någon som har erfarenhet av dessa däck och kan lämna positiva/negativa omdömen? Hur står de sig i jämförelse med Michelin Agilis Camping?

Kjell
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har nyligen satt på samma däck fast i C-utförande. Alltså inte CP. Bilen de sitter på är en Fiat Ducato Maxi 3850 kg.

De gamla däcken var av samma fabrikat och var över 10 år gamla. Det fanns inte en tillstymmelse till torrsprickor någonstans på däcken.
Förutom att de var lite slitna (efter ca 7-8000 mil) såg de ut som nya. DET är ett gott betyg. Jag har aldrig täckt hjulen med solskydd.

De nya däcken rullar tyst och lätt och är inte särskilt stötiga. Det finns väl en viss risk att CP-däcken kan bli stötigare(?)
Kanske någon annan vet om det är stor skillnad mellan C och CP-däck. Berätta gärna "hur" det blev. /Roy
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har nyligen satt på samma däck fast i C-utförande. Alltså inte CP. Bilen de sitter på är en Fiat Ducato Maxi 3850 kg.

De gamla däcken var av samma fabrikat och var över 10 år gamla. Det fanns inte en tillstymmelse till torrsprickor någonstans på däcken.
Förutom att de var lite slitna (efter ca 7-8000 mil) såg de ut som nya. DET är ett gott betyg. Jag har aldrig täckt hjulen med solskydd.

De nya däcken rullar tyst och lätt och är inte särskilt stötiga. Det finns väl en viss risk att CP-däcken kan bli stötigare(?)
Kanske någon annan vet om det är stor skillnad mellan C och CP-däck. Berätta gärna "hur" det blev. /Roy
Det låter ju lovande. Min bil är på 4250 kg så det bör väl inte vara någon större skillnad på grund av vikten.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Van Contact Camper är ju ett Cp däck och finns inte i någon annan version. Jag har kört några tusen mil och dom går bra dock lite bullrigare än Agilis Camping som är ett rent sommardäck. Van Contact är ju ett centraleuropeiskt vinterdäck som ej bör användas i en Svensk vinter. Allt handlar om kompromisser vilken typ av däck man väljer. Kanske tycker jag att Cp däcken blir lite stötigare men det handlar oftast om att ha rätt lufttryck, med Cp däcket har man ju lite större marginaler för överbelastning trots allt. Jag har lite olika färdiga hjul som jag växlar i mellan och har hittat mina favoriter just nu, det är Agilis C däck men om man har en bil med ständigt tung last och långt överhäng så skulle jag välja Cp däck!
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har nyligen satt på samma däck fast i C-utförande. Alltså inte CP. Bilen de sitter på är en Fiat Ducato Maxi 3850 kg.

De gamla däcken var av samma fabrikat och var över 10 år gamla. Det fanns inte en tillstymmelse till torrsprickor någonstans på däcken.
Förutom att de var lite slitna (efter ca 7-8000 mil) såg de ut som nya. DET är ett gott betyg. Jag har aldrig täckt hjulen med solskydd.

De nya däcken rullar tyst och lätt och är inte särskilt stötiga. Det finns väl en viss risk att CP-däcken kan bli stötigare(?)
Kanske någon annan vet om det är stor skillnad mellan C och CP-däck. Berätta gärna "hur" det blev. /Roy
Ett C-däck är ett däck avsett för lastbilar (C=Commercial), medan ett CP-däck är ett däck specialanpassat för husbilar (CP=Camping Pneu). CP-däck finns endast i de vanligaste husbilsdimensionerna medan C-däck finns i väldigt många dimensioner, och det är dessutom inte alla däcktillverkare som har CP-däck på sitt program. Den viktigaste skillnaden är att CP-däcket har förstärkta sidor, jämfört med ett C-däck, vilket ger en mängd fördelar. Bland annat tål däcket högre lufttryck, vilket ger ökad stabilitet och en bättre belastningsreserv. (Husbilar rullar ju oftast med en vikt som är nära eller t.o.m. över totalvikten, medan en transportbil rullar med mer varierad belastning.) Ett C-däck i dimensionen 215/70R15 tål till exempel 950 kg, medan ett CP-däck i samma dimension vanligtvis tål 1 030 kg. De förstärkta sidorna minskar dessutom risken för ”plattor” eller ovala däck om husbilen står avställd under längre tid t.ex. under vintern. Slutligen har CP-däck vanligtvis ett mönster som är bättre anpassat till höga hastigheter, och de rullar vanligtvis något lättare än ett C-däck. Sammanfattningen får bli att ett CP-däck ger högre säkerhet och (vanligtvis) högre komfort. Det finns dock inte något som gör att det är olämpligt att använda C-däck på en husbil.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Även jag väljer däck och vill bara förtydliga att det finns två varianter av Continental CP däck.
Mitt val blir troligen sommardäcken VancoCamper. Prisskillnad ca 400kr styck, till sommardäckens fördel.
 

Bilagor

  • _20210323_153745.JPG
    _20210323_153745.JPG
    109,5 KB · Visningar: 27
  • _20210323_152246.JPG
    _20210323_152246.JPG
    145,1 KB · Visningar: 28
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen