• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Concorde köp...

F

F.d. 2702

Guest
Hej.

Tittar på att importera en Concorde 590Xt eller 620Xt. (3-4500 Kg)
Är det någon som vet om de finns i landet sedan tidigare?

Samt det här med intyg från forsbergs.. 12500:- åter för dyrt.. Jag kontaktade Concorde i tyskland som skrev följande:

We had only a german Confirmation from TÜV (like vegverket(?) in sweden and also german documents.

What we can do ,is to make an confirmation what says that Concorde has built it -than we the complete chassisnumber.

Det känns som att det är precis det dokumentet jag behöver.. Är det någon som vet bättre?? Detta är iaf gratis...

Eftersom jag kollar på en 1996 - 1997 så finns inte CoC dokument men det behövs inte om jag läst rätt på vägverkets info sida.

Är det någon som har bra tipps inann det e dags för import..
Har läst det mesta här,, men kan ju missat något viktigt...

MvH

Fredrik...

Ps.
Har vart borta härifrån ett tag nu för det e sååå mycket i skolan att
man stupar i säng så fort man kommer hem.... Hoppas ni har det bra.. :)
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Concorde köp...

Hej

Intyg från Forsbergs kommer du inte undan dessutom måste du ha intyg från chassi och biltillverkare, detta är kanske samma på Concord.
Intyget Forsbergs lämnar är ett intyg på att bilen uppfyller vissa krav som finns i Sverige bl.a bilbältens infästning.
Enda sättet att komma förbi detta är om bilen har ett CoC intyg.
Jag förmodar att reglerna inte ändrats sedan jag tog in min bil Nov -06
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Concorde köp...

Finns det någon som har detta omtalde dokument från Forsbergs som kan skicka en kopia så man vet vad det handlar om?? Scan eller foto går ju bra..

Concorde i tyskland säger sig kunna utfärda vad jag behöver men de vet inte vad intyget skall inehålla. Så en kopia att uppvisa vore ju inte så dumt...


MvH

Fredrik
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Concorde köp...

Hej

Det verkar intressant det du skriver att det går att fixa detta Tyskland.
Jag var i kontakt med Forsberg för att köpa detta intyg men när vi kom till Tyskland och hämtade bilen så var den helfordonsgodkänd vi fick inget papper på det utan det deror på vad det står på typskylten i bilen. På skylten från sista tillverkaren skall det stå en viss kod. I mitt fall Fiat (stuffe1) AL-KO (stuffe2) Frankia (stuffe3). Vad denna kod skall innehålla för siffror kan du få hos Bilprovningen.
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Concorde köp...

Talade med dem idag igen.. de säger att de kan fixa "Ubereinsimmungserklärung /EWG" samt det som jag skerv om tidigare..och fler dokument man kan behöva. Om jag bara visste vad jag mer kan behöva....

Någon som har en kopia av Forsbergs heliga dokument????
Skicka det gärna till mig, för då kan jag ju se om det går att lösa kostnadsfritt vilket även gagnar andra som går i tankarna att handla bil i tyskland....

MvH

Fredrik
 
Toppen