• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Comviq lanserar fastpris för roaming inom EU och Norge

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Många mobilkunder stänger av dataroaming när de reser utomlands av rädsla för en stor mobilräkning. Comviq vill få en ändring på det och lanserar idag två fastprisabonnemang för röst-, SMS- och data-roaming i EU, Norge och Island.

Comviq är först ut i Europa med ett abonnemang som låter abonnenter ringa samtal och surfa i EU-länder, Norge och Island till ett fastpris. Abonnemanget, som heter Fastpris EU, finns i två varianter, en som kostar 495 kronor per månad och en som kostar 795 kronor per månad.

Tyvärr ingår ynka 1 GB som på sin höjd räcker till att hämta e-posten under en månad.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Comviq lanserar fastpris för roaming inom EU och Norge

Ett steg i rätt riktning.
Hoppas nu att konkurrenterna följer efter och slåss om abonnenterna med lägre pris och mer GB.
Fogg tycks ju, TYVÄRR, ha stannat av.

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det här är en start på något mycket bra. Jag hoppas det här leder till bättre konkurrens och ännu bättre alternativ dyker upp.

Jag var in och kollade lite på villkoren.

Vad händer när min data är slut?
När du förbrukat 90% av din data får du ett meddelande om att datan håller på att ta slut. Du kan redan då köpa till mer data via SMS. 1 GB i Sverige kostar 45 kr, 100 MB som gäller i hela EU kostar 45 kr. 1 GB som gäller i hela EU kostar 295 kr.

Just nu har jag Masmovil 5 GB/mån för 35 Euro här i Spanien. Det är ju billigare när man är i samma land. Men Comviq löser ju lite problem med Portugal och Frankrike som gör att jag kanske är där för lite just pga problem med Internet.

Lite dyrt med över sjuhundra i månaden, men detta är ju en start. Kommer det ner till 300-500kr/mån kommer jag nog att se över upplägget.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Många mobilkunder stänger av dataroaming när de reser utomlands av rädsla för en stor mobilräkning. Comviq vill få en ändring på det och lanserar idag två fastprisabonnemang för röst-, SMS- och data-roaming i EU, Norge och Island.

Comviq är först ut i Europa med ett abonnemang som låter abonnenter ringa samtal och surfa i EU-länder, Norge och Island till ett fastpris. Abonnemanget, som heter Fastpris EU, finns i två varianter, en som kostar 495 kronor per månad och en som kostar 795 kronor per månad.

Tyvärr ingår ynka 1 GB som på sin höjd räcker till att hämta e-posten under en månad.
Vet du om det går att köpa bara för en månad?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Från och med den första juli har EU ett nytt avgiftstak för så kallad roaming. Kostnaden för att använda en mobiltelefon eller surfplatta utomlands får inte överstiga 2,50 kr/minut för röstsamtal och knappt 5 kronor per använd megabyte. Det innebär lägre kostnader än idag men avgifterna för konsumenten riskerar ändå att bli alldeles för höga. Målet måste vara att förändra marknaden till en gemensam kommunikationsmarknad och ta bort de nationella regler och hinder som skapar kostnaderna.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Målet måste vara att förändra marknaden till en gemensam kommunikationsmarknad och ta bort de nationella regler och hinder som skapar kostnaderna.

EU har sagt att roamingavgifterna skall tas bort men Telia vill av förklarliga skäl ha den kvar. Svenska operatörer förlorar mycket på om avgiften tas bort.

F

F.d. 1470

Guest

Alla operatörer i Europa förlorar väl mycket på att sänka priset på utlandsroaming, eller?

Anders

F

F.d. 4220

Guest

EU har sagt att roamingavgifterna skall tas bort men Telia vill av förklarliga skäl ha den kvar. Svenska operatörer förlorar mycket på om avgiften tas bort.

Utan att egentligen vilja ta Telia i försvar, så har jag förståelse för deras invändning. Om den stämmer. De hävdar att EUs pristak gäller för vad operatörerna kan ta ut av kunden. Leverantörspriserna operatörerna sinsemellan regleras inte. Om det är så och inte dessa priser också sänks så kan jag förstå invändningen.

Å andra sidan så kan jag som lekman tycka att de alla borde tjäna på att sänka roaming-avgifterna så att folk på resa inte stänger av dataroamingen.
Som det är nu känns det lite som bondfångeri att tjäna pengar på kunder som glömt stänga av eller inte förstått.

Marcus58

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025

Är det någon som hunnit testa Comviq fastpris EU ännu?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

:mad:
Från och med den första juli har EU ett nytt avgiftstak för så kallad roaming. Kostnaden för att använda en mobiltelefon eller surfplatta utomlands får inte överstiga 2,50 kr/minut för röstsamtal och knappt 5 kronor per använd megabyte.

5 kronor per mb gör 5000 kronor för en gigabyte! Mycket tydlig "bondfångarnivå"! Fånigt dyrt! EU:s ambitioner när det gäller roamingavgifterna gynnar inte konsumenterna, snarare producenterna.

Jappe

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

:mad:

5 kronor per mb gör 5000 kronor för en gigabyte! Mycket tydlig "bondfångarnivå"! Fånigt dyrt! EU:s ambitioner när det gäller roamingavgifterna gynnar inte konsumenterna, snarare producenterna.
Jappe

Positivt tänkande:
Tänk så många hamburgare man kan klämma per Gb om man surfar gratis på McDonalds... ...som dessutom gynnar kouppfödar-"bönder".

Toppen